Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer mor ska" | Inkomstskatt | Vägledning | 2021 | 8 träffar
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Kapital / Ränta på lån / Ränteinkomster
Ränteinkomsten ska beskattas när den kan disponeras enligt kontantprincipen. Speciella regler gäller för räntor från utlandet bl.a. genom skatteavtal. Se även hur ränta på olika fordringar ska beskattas i inkomstslaget kapital
Saknas: mor
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Aktiebolag / Förbjudna lån / Civilrättsliga regler om låneförbud
och RÅ 2005 not. 4 ). I den förbjudna kretsen ingår den som äger aktier, eller som är styrelseledamot eller verkställande direktör, i bolaget eller i ett annat bolag i samma koncern. En styrelsesuppleant ska vid tillämpning av låneförbudet jämställas
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Mest-gynnad-nations-klausuler / Skatteavtal där en mest-gynnad-nations-klausul har aktiverats / Chile
Skatteavtalet med Chile innehåller två mest-gynnad-nations-klausuler (MFN-klausuler) som avser ränta och royalty. Båda har aktiverats vilket innebär att ränta och royalty ska beskattas med en lägre procentsats i källstaten. Vad omfattar MFN
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
En medborgare i en avtalsslutande stat ska inte bli mindre fördelaktigt behandlad i den andra staten än vad en medborgare i den senare staten blir under samma förhållanden. Artikel 24 i OECDs modellavtal undanröjer diskriminering i vissa specifika
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Vad är intressegemenskap?
att uttrycket ”väsentligt inflytande” är ett vedertaget uttryck inom skattelagstiftningen för att definiera vilka företag som ska anses ingå i en intressegemenskap med varandra. Uttrycket finns t.ex. i 25 a kap. 2 § IL för att definiera vilka företag som ska
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 5 Permanent establishment
. Men vägledningen ska inte ligga till grund för dubbel icke-beskattning. Sekretariatet konstaterar i analysen att det krävs faktiska bedömningar från skatteförvaltningarna, och vägledningen syftar inte till att ersätta skattemyndigheternas bedömningar i dessa fall
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 29 Entitlement to benefits
i modellavtalets artikel 29 av punkterna 2–7 avser den detaljerade versionen. Punkt 8 innehåller krav på en viss nivå av skatteuttag för att avtalsförmåner ska medges när en inkomst är hänförlig till ett fast driftställe i en tredje stat och samtidigt är undantagen
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 13 Capital gains
av det aktuella skatteavtalet,. Samma sak gäller vid tillämpning av ett nytt skatteavtal. I artikeln anges inte hur en kapitalvinst ska beräknas utan detta får ske enligt bestämmelserna i respektive stats interna lagstiftning ( punkterna 3.1 och 12 i OECD:s
Saknas: samordningsnummer