Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer skall" | Skattebetalning & borgenärsarbete | Vägledning | 2016 | 7 träffar
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Inbetalning / Avräkning / Mellan skattekonton som tillhör samma person
skattekonton, t.ex. ett skattekonto knutet till personnumret och ett annat knutet till ett samordningsnummer samt sidobetalningsansvar ( prop. 2010/11:165 s. 1025 ) Eftersom reglerna om avräkning tar sikte på vem som är betalare, så ska reglerna för avräkning
Saknas: skall
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / På vilka ersättningar ska skatteavdrag inte göras? / Ersättning till den som har F-skatt
identifikationsuppgifter avses namn och adress på såväl utbetalaren som mottagaren samt uppgift om mottagarens personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer ( 3 kap. 2 § SFF ). F-skatt med villkor Skatteverket får besluta att ett godkännande för F-skatt
Saknas: skall
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Ansvar när skatteavdrag inte har gjorts på ersättningar till kända betalningsmottagare
, samt om ersättningens storlek, enligt 13 kap. 10 § SFF . Uppgifterna ska redovisas särskilt för varje betalningsmottagare där namn eller firma och personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer ska anges. Om det inte har gått att fastställa
Saknas: skall
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Inbetalning och återbetalning / Inbetalning / Vilken skatt eller avgift är betald?
När det finns andra regler för hur en inbetalning ska fördelas gäller inte likafördelningsprincipen ( 62 kap 15§ andra stycket SFL ). När någon ansvarar för betalningen av någon annans skatt Skatteverket ellerdomstol kan besluta att någon skall ansvara
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
följande i den förklarande rapporten (punkt 75). Begreppet ”huvudsakliga intressen” skall tolkas som den plats där gäldenären vanligtvis förvaltar sina intressen och där detta går att uppfatta även av tredje man. Orsaken till denna regel är inte svår
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Tredjemansfrågor vid utmätning
skall få ske utan stöd av en presumtion som det fordras för att tredje man skall kunna bryta en presumtion om äganderätt för gäldenären.” Som förutsättning gäller att gäldenärens rätt är styrkt, även om utredningen inte kan bli lika allsidig
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursansökningsförfarandet / Obestånd – en förutsättning för konkurs / Skatteverkets betalningsuppmaning
ett skattebeslut skulle detta tillmätas ”stor betydelse” ( prop. 1975:6 s. 161 f .). Lagstiftaren gick till och med så långt som att säga att ”Har t.ex. sådan domstol prövat skatteanspråket, torde starka skäl krävas för att skattefordringen inte skall anses
Saknas: samordningsnummer