OBS: Detta är utgåva 2015.16. Sidan är avslutad 2018.
Att lämna ut elektroniskt behandlade uppgifter innebär att man ”behandlar” uppgifterna. För att göra denna behandling måste den vara tillåten både enligt den tillämpliga registerförfattningen och enligt gällande sekretessbestämmelser. Dessutom finns det bestämmelser som anger i vilken form uppgifterna får lämnas ut.
Det finns även regler om sekretess i folkbokföringsverksamheten.
Skatteverket kan lämna ut uppgifter i olika situationer, till exempel för att
Att lämna ut personuppgifter och andra uppgifter som behandlas elektroniskt innebär i sig en behandling av uppgifterna. Skatteverket får lämna ut elektroniskt behandlade uppgifter endast om följande båda förutsättningar är uppfyllda:
Bestämmelser om utlämnande av elektroniskt behandlade uppgifter från folkbokföringsverksamheten finns i FdbL, FdbF och SKVFS 2004:31. Skatteverket ska även tillämpa de allmänna bestämmelserna i PuL om grundläggande krav, säkerhet vid behandlingen o.s.v. vid utlämnande av behandlade uppgifter (1 kap. 3 § FdbL).
Personuppgifter får bara behandlas för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål. För vilka ändamål Skatteverket får behandla uppgifter elektroniskt i folkbokföringsverksamheten anges i FdbL. Att lämna ut uppgifter till personer som direkt eller indirekt berörs av ett ärende omfattas av de primära ändamålen (prop. 2000/01:33 s. 99).
Skatteverket får behandla uppgifter för att lämna ut dem i enlighet med offentlighetsprincipen, även om ett sådant utlämnande inte omfattas av de ändamål med behandlingen av uppgifterna som anges i FdbL (1 kap. 3 § första stycket 2 FdbL och 8 § första stycket PuL).
Skatteverket får lämna ut vissa uppgifter ur folkbokföringsdatabasen till en annan myndighet om uppgifterna ska användas för att aktualisera, komplettera och kontrollera personuppgifter, eller för att myndigheten vill göra ett urval av personuppgifterna. Uppgifterna får lämnas ut även om den mottagande myndigheten inte får behandla dem. När den mottagande myndigheten har tagit emot uppgifterna ska de uppgifter som inte får behandlas omedelbart gallras ut av myndigheten (12 § fjärde stycket FdbF). Denna form för utlämnande kallas för bruttoavisering.
Bruttoavisering får användas under förutsättning att det är fråga om regelmässigt och frekvent återkommande aviseringar som avser en betydande andel av befolkningen. Bruttoavisering får inte användas om aviseringen avser endast ett fåtal personer eller om aviseringen görs endast vid något enstaka tillfälle (prop.2000/01:33 s. 142 f.).
Skatteverket får lämna ut följande uppgifter genom bruttoavisering (12 § första stycket FdbF):
Skatteverket får inte genom bruttoavisering lämna ut uppgifter om (12 § tredje stycket FdbF)
Utlämnande genom bruttoavisering ska göras av aktuella uppgifter. Skatteverket får bara lämna ut de senast registrerade uppgifterna om en person. Skatteverket får dock lämna ut en tidigare registrerad uppgift om den avser något av följande (12 § andra stycket FdbF):
Skatteverket får även lämna ut tidigare registrerade uppgifter om personer till Polismyndigheten och Säkerhetspolisen om följande förutsättningar alla är uppfyllda (12 a § FdbF):
Skatteverket kan lämna ut uppgifter på olika sätt, exempelvis
Att lämna ut uppgifter i elektronisk form kan ske antingen genom att Skatteverket ger mottagaren direktåtkomst till uppgifterna eller genom att uppgifterna lämnas ut på ett medium för automatiserad behandling. Skatteverket har ingen skyldighet att lämna ut uppgifter på något annat sätt än i pappersform om det inte är särskilt föreskrivet.
Skatteverket fastställer formulär för personbevis och andra utdrag ur databasen (11 § FdbF).
Skatteverket får under vissa förutsättningar lämna ut uppgifter i elektronisk form till andra myndigheter eller andra verksamhetsgrenar inom Skatteverket.
Skatteverket får lämna ut uppgifter ur en databas till en annan myndighet på medium för automatiserad behandling, om den mottagande myndigheten får ta del av uppgifterna enligt gällande sekretessbestämmelser. Det är upp till Skatteverket att avgöra på vilket sätt uppgifterna ska lämnas ut (prop. 2000/01:33 s. 111 f.).
Skatteverket får lämna ut uppgifter till en annan myndighet genom att ge myndigheten direktåtkomst, om det finns en särskild bestämmelse som tillåter direktåtkomst.
Skatteverket har möjlighet att medge en annan myndighet direktåtkomst till vissa uppgifter ur folkbokföringsdatabasen, enligt en bestämmelse i FdbL. Enligt den bestämmelsen får Skatteverket medge en myndighet – eller en annan verksamhetsgren inom Skatteverket - direktåtkomst till följande uppgifter (2 kap. 8 § FdbL):
Skatteverket får även medge en annan myndighet direktåtkomst till andra uppgifter än de som räknas upp ovan om uppgifterna anges i 2 kap. 3 § första eller tredje stycket FdbL och om myndigheten enligt bestämmelser i en lag eller förordning får behandla uppgifterna (2 kap. 8 § FdbL). En bestämmelse om att direktåtkomst är tillåten medför inte att eventuell sekretess för uppgifterna bryts. Om de uppgifter som ska lämnas ut är sekretessbelagda krävs det att en sekretessbrytande bestämmelse är tillämplig för att utlämnandet ska vara tillåtet. Skatteverket måste alltså göra en sekretessprövning innan någon direktåtkomst kan medges.
Skatteverket får lämna ut uppgifter ur en databas till enskilda på medium för automatiserad behandling eller genom direktåtkomst, enbart om detta är särskilt reglerat. Med enskilda menas både fysiska och juridiska personer.
Tabellen visar vilka uppgifter som Skatteverket får lämna ut till enskilda på medium för automatiserad behandling.
Mottagare |
Uppgifter som får lämnas ut |
Tillämplig bestämmelse |
---|---|---|
Enskilda |
Uppgifter om den enskilde själv. |
|
Enskilda som är vårdnadshavare |
Personnummer, samordningsnummer, namn, adress, folkbokföringsfastighet, lägenhetsnummer, folkbokföringsort och avregistrering från folkbokföringen om ett barn under 18 år som den enskilde är vårdnadshavare för. |
2 kap. 6 § och 2 kap. 8 § FdbL samt 15 § FdbF |
Svenska kyrkan |
Uppgifter ur folkbokföringsdatabasen om uppgifterna ska användas för att aktualisera, komplettera och kontrollera personuppgifter eller för att mottagaren vill göra ett urval av personuppgifterna. För utlämnandet gäller vad som sägs i 12 § FdbF om s.k. bruttoavisering. |
|
Begravningsbyrå, begravningshuvudman, krematorium, advokat, bank, försäkringsföretag eller pensionsbolag som på grund av ett dödsfall har fått ett uppdrag från dödsboet |
Uppgifter om en avliden som avser personnummer eller samordningsnummer, namn, födelsetid, födelsehemort, födelseort, adress, folkbokföringsfastighet, lägenhetsnummer, folkbokföringsort, folkbokföring under särskild rubrik, medborgarskap, civilstånd, make, maka, barn, föräldrar, vårdnadshavare och annan person som den registrerade har samband med inom folkbokföringen samt avregistrering enligt 19–21 §§ FOL. Uppgifterna får lämnas ut om de ska användas för att aktualisera, komplettera och kontrollera personuppgifter eller för att för att mottagaren vill göra ett urval av personuppgifterna. |
|
Central registreringsmyndighet för folkbokföring i det nordiska land där en person är bosatt |
Uppgifter om en nordisk medborgare som är folkbokförd i Sverige. Uppgifterna får lämnas ut om de ska användas för att aktualisera, komplettera och kontrollera personuppgifter eller för att myndigheten vill göra ett urval av personuppgifterna. |
Skatteverket får lämna ut vissa uppgifter till enskilda genom att medge direktåtkomst. För direktåtkomst måste det finnas en metod för att säkerställa identifieringen av den enskilde. En annan viktig förutsättning för enskildas direktåtkomst är att det finns tillräckligt säkra tekniska lösningar. En reglering av möjligheterna för enskilda att komma åt uppgifter om sig själva innebär inte en rättighet för enskilda att ta del av samtliga uppgifter som finns i Skatteverkets databas. I databasen kan det finnas uppgifter som den enskilde inte bör ta del av (prop. 2000/01:33 s. 115).
Enligt bestämmelser i FdbL, FdbF och SKVFS 2004:31 är direktåtkomst tillåten i nedanstående situationer.
Enskilda som har fyllt 16 år får medges direktåtkomst till personuppgifter och ärendeuppgifter om sig själv.
Direktåtkomsten får avse uppgifter om personnummer eller samordningsnummer, namn, födelsetid, födelsehemort, födelseort, adress, folkbokföringsfastighet, lägenhetsnummer, folkbokföringsort och folkbokföring under särskild rubrik, medborgarskap, civilstånd, make, maka, barn, föräldrar, vårdnadshavare och annan person som den registrerade har samband med inom folkbokföringen, familjesamband som är grundat på adoption, inflyttning från utlandet, avregistrering enligt 19–21 §§ FOL samt anmälan enligt 5 kap. 2 § vallagen (2005:837). Direktåtkomsten får även avse anteckningar i en personakt som avses i 16 § i den numera upphävda folkbokföringskungörelsen (1967:495) samt uppgifter om yrkande, grunder och beslut i ett ärende och andra uppgifter som behövs för att handlägga ett ärende (2 kap. 9 § FdbL och 17 § FdbF).
Enskilda som har fyllt 16 år och som är vårdnadshavare får medges direktåtkomst till uppgift om personnummer, samordningsnummer, namn, adress, folkbokföringsfastighet, lägenhetsnummer, folkbokföringsort och avregistrering från folkbokföringen för ett barn under 18 år som den enskilde är vårdnadshavare för (2 kap. 8–9 §§ FdbL och 17 § FdbF).
Svenska kyrkan får medges direktåtkomst till uppgifter om personnummer, samordningsnummer, namn, adress, folkbokföringsfastighet, lägenhetsnummer, folkbokföringsort och avregistrering från folkbokföringen (2 kap. 8-9 §§ FdbL och 16 § FdbF).
Innan Skatteverket kan lämna ut några uppgifter ska myndigheten göra en sekretessprövning för att ta ställning till om uppgifterna kan lämnas ut eller inte. I OSL finns sekretessbestämmelser för folkbokföringsverksamheten.
Om uppgifterna innehåller personuppgifter måste Skatteverket även ta ställning till om mottagarens behandling av uppgifterna är förenlig med PuL.
Bestämmelser om underrättelseskyldigheten finns i FdbF. Dessa innebär att Skatteverket under vissa förutsättningar ska underrätta angivna myndigheter om en registrering som har gjorts i folkbokföringsdatabasen. Dessa bestämmelser medför att eventuell sekretess för uppgifterna bryts. Bestämmelserna fungerar alltså som sekretessbrytande regler.
Tabellen visar när Skatteverket har skyldighet att underrätta andra myndigheter om uppgifter i folkbokföringsverksamheten.
Mottagare av underrättelsen |
Uppgifter som ska lämnas ut |
Tillämplig bestämmelse |
---|---|---|
Statistiska centralbyrån |
Registrering av födelse av dödfött barn, adoption, avregistrering som försvunnen, invandring eller utvandring samt uppgift om en annan person än förälder eller vårdnadshavare som barn under 18 år är bosatt hos. Underrättelse om födelse av dödfött barn ska lämnas snarast. Övriga underrättelser ska lämnas vid den tidpunkt som Skatteverket och Statistiska centralbyrån efter samråd har bestämt. |
|
Socialnämnden (Här avses socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört. Om barnet inte är folkbokfört ska mottagaren av underrättelsen vara socialnämnden i den kommun där barnet har fötts.) |
När ett barn har folkbokförts eller registrerats enligt 1 § andra stycket FOL och faderskapet till barnet inte följer av 1 kap. 1 § FB eller annan lag. När gemensam vårdnad om ett barn har registrerats efter en anmälan enligt 6 kap. 4 § andra stycket 2 FB. När ett barn saknar en registrerad vårdnadshavare. När en sekretessmarkering i fråga om ett barn har förts in i databasen. |
|
Försäkringskassan |
Registrering av adoption och uppgift om en annan person än föräldern eller vårdnadshavaren som ett barn under 18 år är bosatt hos. |
|
Pensionsmyndigheten |
Registrering av adoption och uppgift om en annan person än föräldern eller vårdnadshavaren som ett barn under 18 år är bosatt hos. |
|
Socialstyrelsen |
Registrering av uppgift om ingivare och utfärdare av dödsbevis. |
Skatteverket ska ta ut avgifter för att lämna ut uppgifter ur databasen för de ändamål som anges i 1 kap. 4 § 5 och 6 FdbL, d.v.s. när mottagaren ska aktualisera, komplettera och kontrollera personuppgifter eller göra ett urval av personuppgifter. Vid andra utlämnanden får Skatteverket ta ut en avgift (2 kap. 12 § FdbL och 18 § FdbF).
Rätten att ta ut avgifter får inte inskränka allmänhetens rätt att ta del av, och mot en fastställd avgift, få en kopia av en allmän handling enligt TF (2 kap. 12 § FdbL).