Ett särskilt regelverk gäller för varuflyttningar under uppskovsförfarande när EMCS inte är tillgängligt, det s.k. reservsystemet.
En varuflyttning under uppskovsförfarande får påbörjas även när EMCS inte är tillgängligt om följande två villkor är uppfyllda:
Bestämmelserna i 22 a § LAS om avsändande av varor gäller för upplagshavare och registrerade avsändare (21 § fjärde stycket LAS).
Med att EMCS inte är tillgängligt menas att aktören av någon anledning inte får åtkomst till EMCS (prop. 2009/10:40 s. 178 jämförd med s. 188).
Det kan hända att EMCS inte är tillgängligt för avsändaren, men i övrigt är tillgängligt på medlemsstatsnivå, d.v.s. det kan tyckas som om skälet till att EMCS inte är tillgängligt för avsändaren står att finna hos denne. Artikel 26.1 andra stycket i punktskattedirektivet (2008/118/EG) medger i dessa fall att den behöriga myndigheten begär att avsändaren förklarar varför denne inte har kontakt med EMCS. Någon motsvarande bestämmelse har dock inte införts i LAS. I stället kan ett systematiskt avsändande av varor med ersättningsdokument under förevändning att EMCS inte är tillgängligt, eller att regelmässigt utnyttja ”ventilen” i 22 a § andra stycket LAS, vara skäl för att återkalla godkännande som upplagshavare eller registrerad avsändare (prop. 2009/10:40 s. 179 jämförd med s. 188).
Det finns inte något krav på att Skatteverket ska godkänna ersättningsdokumentet innan flyttningen påbörjas. Det är dock viktigt att ersättningsdokumentet innehåller korrekta uppgifter. Om uppgifterna i ersättningsdokumentet skiljer sig från uppgifterna i det elektroniska administrativa dokument som senare ska lämnas in via EMCS, finns en risk att varuflyttningen inte kommer att anses ha skett under skatteuppskov. Det är avsändaren som bär denna risk. Genom att ersättningsdokumentet innehåller samma uppgifter som det elektroniska administrativa dokumentet säkerställs att Skatteverket vid en förfrågan från en kontrollmyndighet i en annan medlemsstat kan intyga att flyttningen är korrekt anmäld och att den går under skatteuppskov, vilket är betydelsefullt för att flyttningen även i den andra staten ska bedömas som en uppskovsflyttning och avsändaren inte drabbas av skattekrav i denna stat (prop. 2009/10:40 s. 179 jämförd med s. 188).
Kopian av ersättningsdokumentet kan lämnas in till Skatteverket på det sätt som är mest praktiskt för avsändaren. Dokumentet kan skickas med post, bud, e-post eller fax (prop. 2009/10:40 s. 179 jämförd med s. 188).
Om avsändaren är förhindrad att fullgöra informationsskyldigheten genom att lämna in en kopia av ersättningsdokumentet innan flyttningen påbörjas får avsändaren informera Skatteverket på något annat sätt innan flyttningen påbörjas. Avsändaren ska därefter skicka en kopia av ersättningsdokumentet till Skatteverket snarast möjligt (22 a § andra stycket LAS).
När EMCS inte är tillgängligt, får avsändaren på annat sätt informera Skatteverket om en sådan ändring av destination som avses i 21 d § LAS (22 a § tredje stycket LAS). Informationen ska lämnas till Skatteverket innan destinationen ändras.
Bestämmelserna i 22 a § LAS grundar sig på artikel 26 i direktiv 2008/118/EG.
Om mottagningsrapport inte kan lämnas inom den tidsfrist som anges i 21 f § LAS (senast inom fem dagar efter mottagandet) för att EMCS inte är tillgängligt, ska mottagaren i stället rapportera att varorna tagits emot genom att lämna in ett pappersdokument till Skatteverket. Dokumentet ska innehålla samma uppgifter som mottagningsrapporten skulle ha innehållit om den kunnat upprättas och ett intygande om att flyttningen avslutats (23 § första stycket LAS). Detta gäller även när den som tar emot varorna inte fått ett elektroniskt administrativt dokument avseende den aktuella varuflyttningen på grund av att EMCS tidigare inte var tillgängligt (23 § andra stycket LAS).
Bestämmelserna i 23 § första och andra styckena LAS gäller i tillämpliga delar när exportrapport inte kan lämnas. I sådant fall ska Skatteverket, efter det att ett intyg enligt 21 f § andra eller tredje stycket LAS har erhållits från Tullverket, upprätta rapporten (23 § tredje stycket LAS).
När EMCS inte är tillgängligt ska Skatteverket i stället skicka en kopia av den rapport om att varor tagits emot som avses i 23 § LAS till den behöriga myndigheten i avsändarmedlemsstaten (17 § andra stycket FAS).
När Skatteverket från en annan medlemsstat erhåller sådan rapport om att varor tagits emot som avses i artikel 27 i rådets direktiv 2008/118/EG ska verket lämna en kopia av dokumentet till den som avsänt varorna eller på annat sätt hålla dokumentet tillgängligt för denne (19 § FAS).
Om den som tagit emot varorna hinner lämna en mottagningsrapport via EMCS innan myndigheten sänt en kopia av pappersdokumentet behöver myndigheten inte sända papperskopian. Det är den mottagningsrapport som sedan lämnas via EMCS som utgör bevis på att flyttningen avslutats (prop. 2009/10:40 s. 180 jämförd med s. 188).
Bestämmelserna i 23 § LAS samt 17 och 19 §§ i FAS grundar sig på artikel 27 i direktiv 2008/118/EG.
Följande dokument och uppgifter ska snarast lämnas i EMCS när det åter är tillgängligt (24 § första stycket LAS):
Mottagnings- eller exportrapport ska inte lämnas via EMCS förrän det elektroniska administrativa dokumentet för den aktuella varuflyttningen tagits emot via systemet (24 § andra stycket LAS). Bestämmelsen grundar sig på artikel 27.1 i direktiv 2008/118/EG.
Till dess det elektroniska administrativa dokumentet kontrollerats och tilldelats en administrativ referenskod enligt 21 b § andra stycket LAS anses flyttningen äga rum under ett uppskovsförfarande med stöd av ersättningsdokumentet (24 § tredje stycket LAS). Bestämmelsen grundar sig på artikel 26.3 i direktiv 2008/118/EG.