OBS: Detta är utgåva 2022.8. Sidan är avslutad 2023.

Särskilda regler finns för beskattning av omställningsstöd. Utgångspunkten är att företagets omsättning är skattepliktigt och de fasta kostnader som är stödberättigade är sådana kostnader som dras av vid beskattningen.

Omställningsstödet är ett näringsbidrag

Ett omställningsstöd är ett sådant näringsbidrag som avses i 29 kap. 2 § IL. Stödet ges av staten för att möjliggöra en omställning av företagets verksamhet till följd av corona och beräknas på både uteblivna intäkter och fasta kostnader i förfluten tid. Särskilda regler har införts för beskattningen av omställningsstödet.

Skatteplikt

Utgångspunkten är att företagets omsättning är skattepliktigt och de fasta kostnader som är stödberättigade är sådana kostnader som dras av vid beskattningen. Stödet ska därför vanligtvis tas upp vid inkomstbeskattningen. Stöd som däremot avser fasta kostnader i en verksamhet som är undantagen från beskattning är skattefritt (4 § LOM, prop. 2019/20:181 s. 33).

Mervärdesskatt

Omsättning av tjänst föreligger när en tjänst mot ersättning utförs, överlåts eller på annat sätt tillhandahålls någon eller när en tjänst tas i anspråk genom uttag (2 kap. 1 § tredje stycket ML). Omställningsstödet anses inte vara ersättning för en tillhandahållen tjänst. Någon mervärdesskatt ska därför inte redovisas på omställningsstöd som ett företag har fått.

Stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund med verksamhet utan skattskyldighet

Stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund kan, om vissa förutsättningar är uppfyllda, bedriva näringsverksamhet som företaget inte är skattskyldigt för. För ideella föreningar och registrerade trossamfund kan det exempelvis gälla second hand-försäljning samt verksamhet som av hävd används för att finansiera ideell verksamhet. Om omställningsstödet ska täcka fasta kostnader i sådan verksamhet ska det inte tas upp i denna del (4 § LOM, prop. 2019/20:181 s. 33).

Beskattningstidpunkten

De nuvarande reglerna i 29 kap. 2–8 §§ IL bygger på att intäkten och kostnaden som stödet avser ska matcha varandra eller också ska intäkten minska anskaffningsvärdet för köpta tillgångar.

Med hänsyn till att de befintliga reglerna i 29 kap. IL inte är helt anpassade för omställningsstödet, har den skattemässiga hanteringen av omställningsstödet reglerats så att intäkten alltid ska tas upp om stödet avser avdragsgilla utgifter. Intäkten ska tas upp i sin helhet det beskattningsår beslutet fattas. Eftersom omställningsstödet är tillfälligt finns regleringen inte i 29 kap. IL utan i 4 § första stycket LOM.

Stöd kan vid beskattningen få tas upp ett tidigare beskattningsår

Intäkten av stödet och de kostnader som stödet har beräknats på kan komma att avse olika räkenskapsår (beskattningsår).

För de företag som har kalenderår kan en sådan situation uppkomma för beslut som avser stödperioden maj 2020 enligt 17 § FOM2, då beslut för den stödperioden kan ske fram till och med den 30 juni 2021.

För de företag som har brutna räkenskapsår kan en sådan situation uppkomma för beslut som avser stödperioderna maj (17 § FOM2) och juni-juli (18 § FOM2) 2020.

För omställningsstödet finns därför en uttrycklig bestämmelse i 4 § första stycket LOM om att till den del stödet är hänförligt till kostnader under det föregående beskattningsåret, får det tas upp detta år istället. Bestämmelsen innebär att företag som får ett beslut om omställningsstöd som avser en stödperiod som helt omfattas av det föregående räkenskapsåret (beskattningsåret), har möjlighet att ta upp stödet detta beskattningsår istället för det år beslutet fattats. Det innebär även att stödet vid brutna räkenskapsår kan komma att få tas upp skattemässigt under två skilda beskattningsår (2019/2020 och 2020/2021). Därmed kan stödet matchas mot kostnaderna. Det är frivilligt för den skattskyldiga att tillämpa bestämmelsen om att ta upp stödet tidigare. Om ett företag exempelvis har ett räkenskapsår som avslutas den 30 juni 2020 kan företaget ha stödberättigade kostnader som är hänförliga till två skilda räkenskapsår, 2019/2020 och 2020/2021. För dessa fall är det möjligt matcha stödet mot kostnaderna för respektive räkenskapsår (prop. 2019/20:181 s. 111 ff).

Avdragsrätt vid återbetalning

Omställningsstödet ska dras av om det återbetalas. Avdraget ska ske för det räkenskapsår som återbetalningen faktiskt sker. Avdragsrätten är dock begränsad till omställningsstöd som har tagits upp till beskattning (4 § andra stycket LOM, prop. 2019/20:181 s. 34).

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

  • Förordning (2020:838) om omställningsstöd för maj-juli 2020 [1] [2]
  • Inkomstskattelag (1999:1229) [1]
  • Lag (2020:548) om omställningsstöd [1]

Propositioner

  • Proposition 2019/20:181 Extra ändringsbudget för 2020 – Förstärkt stöd till välfärd och företag, insatser mot smittspridning och andra åtgärder med anledning av coronaviruset [1] [2] [3] [4]