OBS: Detta är utgåva 2022.8. Sidan är avslutad 2023.
För förlustföretag finns det särskilda regler som begränsar stödet.
Det finns i förordningen om ordinarie omställningsstöd särskilda regler som är avsedda att förhindra att vissa företag blir överkompenserade. För s.k. förlustföretag finns det dessutom ytterligare begränsningar (19 § FOM3).
Enligt 19 § andra stycket 1 och 2 FOM3 är ett företag ett förlustföretag
För att ett företag ska vara ett förlustföretag enligt denna förordning räcker det att en av de två punkterna i 19 § andra stycket FOM3 är uppfyllda. Reglerna för förlustföretag gäller oavsett för vilken av stödperioderna maj, juni, juli, augusti, september, december 2021 samt januari och februari 2022 som ett företag ansöker om omställningsstöd.
Ett företag som enligt förordningen är ett förlustföretag kan maximalt få ett omställningsstöd lika stort som den nominella nedgången av bruttoresultatet för stödperioden jämfört med referensperioden. Beräkningen av det maximala stödet som ett förlustföretag kan få görs på samma sätt oavsett vilken av de två punkterna i 19 § andra stycket FOM3 som definierar företaget som ett förlustföretag.
Med bruttoresultat menas nettoomsättningen enligt 7 § FOM3 minskad med periodens:
nettoomsättningen ska även justeras för periodens förändring av lager av:
Företag som tillämpar den kostnadsslagsindelade uppställningsformen för resultaträkningen (bilaga 2 i ÅRL) kan få fram dessa poster direkt ur bokföringsprogrammet. Även företag som tillämpar den s.k. funktionsindelade uppställningsformen för resultaträkningen (bilaga 3 i ÅRL) måste beräkna bruttoresultatet enligt den kostnadsslagsindelade uppställningsformen.
Definitionen av bruttoresultat har utformats med beaktande av Bokföringsnämndens allmänna råd om Årsredovisning i mindre företag (K2), BFNAR 2016:10 (se motivuttalande till 15 § FOM i Fm 2020:8 s.17).
Vid en tillämpning av 7 och 19 §§ FOM3 måste det beaktas att begreppen nettoomsättning och bruttoresultat inte fullt ut överensstämmer med hur dessa är definierade i redovisningsnormgivningen. I förordningen om omställningsstöd är dessa begrepp särskilt reglerade vilket innebär att förordningstexten har företräde framför redovisningsnormgivningen när ett företag söker omställningsstöd.
Ett företag vars rörelseresultat är negativt före finansiella poster det räkenskapsår som avslutats närmast före den 1 maj 2020 anses utgöra ett förlustföretag (19 § andra stycket 1 FOM3). Med rörelseresultat före finansiella poster menas enligt 19 § fjärde stycket FOM3 årets resultat före
Rörelseresultat före finansiella kostnader motsvarar årets resultat enligt de scheman för resultaträkningar som finns i bilaga 2 och 3 till ÅRL, före de poster som anges i punkterna 11–20 i schemat för den kostnadsslagsindelade resultaträkningen (bilaga 2) respektive punkterna 8–17 i schemat för den funktionsindelade resultaträkningen (bilaga 3).
För ett sådant företag får stödet inte överstiga den nominella nedgången i bruttoresultat för den aktuella stödperioden jämfört med referensperioden (19 § första stycket FOM3).
Om begränsningsregeln i 19 § andra stycket 1 FOM3 är tillämplig ska beräkningen av stödet ske i följande steg.
Alla företag som ansöker om omställningsstöd ska beräkna sitt stöd i enlighet med 12-18 §§ FOM3. Vid prövningen av om begränsningsregeln i 19 § FOM3 är tillämplig ska även stöd för administrativa kostnader ingå (12 § fjärde stycke FOM3). Detta eftersom dessa kostnader tillsammans med fasta kostnader är en del av det beräknade omställningsstödet enligt 12 § FOM3.
Företagets nettoomsättning för stödperioden juli 2021 är 590 000 kr. Nettoomsättningen för referensperioden juli 2019 var 1 000 000 kr. Fasta kostnader för stödperioden var 2 000 000 kr. Täckningsbidraget för perioden juli 2021 uppgick till 290 000 kr.
För det räkenskapsår som avslutades den 31 december 2019 redovisade företaget ett negativt rörelseresultat före finansiella poster med 500 000 kr. Företaget är ett sådant företag som tillhör kategorin små företag enligt bilaga I till kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014. Stödets storlek för stödperioden beräknas därför med den högre stödnivån 90 procent av de icke täckta fasta kostnaderna.
För att avgöra om företaget är ett förlustföretag enligt 19 § andra stycket 1 FOM3 måste rörelseresultat före finansiella poster för det räkenskapsår som avslutats närmast före den 1 maj 2020 kontrolleras. Det sker i enlighet med 19 § fjärde stycket FOM3.
Eftersom företaget för det kontrollerade räkenskapsåret redovisar ett negativt rörelseresultat före finansiella poster på 500 000 kr är företaget ett förlustföretag enligt 19 § andra stycket 1 FOM3 och begränsningsregeln blir tillämplig.
Företaget ska tillämpa begränsningsregeln i 19 § första stycket FOM3. Det innebär att stöd inte får lämnas med ett belopp som överstiger den nominella nedgången i bruttoresultat för stödperioden juli 2021 jämfört med referensperioden juli 2019. Hur bruttoresultatet ska beräknas framgår av 19 § tredje stycket FOM3 och beskrivs i steg 4–5.
Nettoomsättning beräknad enligt 7 § FOM3 för stödperioden juli 2021 uppgick till 590 000 kr och periodens varuinköp och förändring av lager m.m. uppgick till 100 000 kr. Företaget ska då beräkna periodens bruttoresultat enligt följande:
Nettoomsättning |
+ 590 000 kr |
Varuinköp m.m. |
- 100 000 kr |
Bruttoresultat: |
= 490 000 kr |
Nettoomsättning beräknad enligt 7 § FOM3 för referensperioden juli 2019 var 1 000 000 kr och periodens varuinköp och förändring av lager m.m. var på 200 000 kr. Företaget ska då beräkna periodens bruttoresultat enligt följande:
Nettoomsättning |
+ 1000 000 kr |
Varuinköp m.m. |
- 200 000 kr |
Bruttoresultat: |
= 800 000 kr |
Den nominella minskningen av bruttoresultatet för stödperioden juli 2021 jämfört med referensperioden juli 2019 är 310 000 kr (490 000 jämfört med 800 000) vilket innebär att stödet maximalt kan bli 310 000 kr
Om företaget inte hade träffats av begränsningsregeln i 19 § FOM3 utan beräknats enligt huvudregeln i 12 § FOM3 skulle stödet ha blivit 1 539 000 kr ((2 000 000 - 290 000) x 0,90).
Ett företag är ett förlustföretag även om stödet överstiger den nominella nedgången i nettoomsättning för stödperioden jämfört med referensperioden, beräknat enligt 12–18 §§ FOM3 (19 § andra stycket 2 FOM3).
Om begränsningsregel i 19 § andra stycket 2 FOM3 är tillämplig ska beräkningen av stödet ske i följande steg:
Vid prövningen av om begränsningsregeln i 19 § FOM3 är tillämplig ska även stöd för administrativa kostnader ingå (12 § fjärde stycket FOM3). Detta eftersom dessa kostnader tillsammans med fasta kostnader utgör en del av det beräknade omställningsstödet enligt 12 § FOM3.
Företagets nettoomsättning för stödperioden augusti 2021 är 400 000 kr. Nettoomsättningen för referensperioden augusti 2019 var 1 000 000 kr. Företagets fasta kostnader för augusti 2021 var 1 500 000 kr. Täckningsbidraget för augusti 2021 uppgick till 300 000 kr. Företaget är ett sådant företag som tillhör kategorin små företag enligt bilaga I till kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014. Stödets storlek för stödperioden beräknas därför med den högre stödnivån 90 procent av de icke täckta fasta kostnaderna.
Alla företag som ansöker om omställningsstöd måste utföra en beräkning av sitt stöd enligt 12–18 §§ FOM3. Denna beräkning innefattar en tillämpning av följande moment:
Av ovanstående beräkningar kan konstateras att företagets nettoomsättning för augusti 2021 i jämförelse med augusti 2019 har sjunkit med 600 000 kr (1 000 000 kr - 400 000 kr). Det motsvarar en omsättningsnedgång med 60 procent (( 1 000 000 kr - 400 000 kr / 1 000 000 kr) = 0,6).
Beloppet som företaget kan få stöd för utgörs enligt 12 § andra stycket FOM3 av de fasta kostnaderna för stödperioden reducerade med stödperiodens täckningsbidrag, multiplicerat med 90 procent. Företaget skulle om inte i begränsningsregeln 19 § FOM3 funnits ha rätt till ett stöd på 1 080 000 kr ((1 500 000 kr – 300 000 kr) x 0,9).
Eftersom stödet (1 080 000 kr) beräknat enligt 12-18 §§ överstiger den nominella nedgången i nettoomsättning för augusti 2021 jämfört med motsvarande period året dessförinnan (600 000 kr), så är företaget ett förlustföretag enligt 19 § andra stycket 2 FOM3. Det innebär att företaget ska tillämpa begränsningsregeln i 19 § första stycket FOM3.
Företaget ska tillämpa begränsningsregeln i 19 § första stycket FOM3. Det innebär att omställningsstöd inte får lämnas med ett belopp som överstiger den nominella nedgången i bruttoresultat för stödperioden augusti 2021 jämfört med referensperioden. Hur bruttoresultatet ska beräknas framgår av 19 § tredje stycket FOM3 och beskrivs i steg 4–5 nedan.
Företaget ska beräkna sitt bruttoresultat på följande vis.
Nettoomsättning beräknad enligt 7 § FOM3 för stödperioden augusti 2021 var 400 000 kr och periodens varuinköp och förändring av lager m.m. var på 100 000 kr. Företaget ska då beräkna stödperiodens bruttoresultat enligt följande:
Nettoomsättning |
+ 400 000 kr |
Varuinköp m.m. |
- 100 000 kr |
Bruttoresultat: |
= 300 000 kr |
Nettoomsättning beräknad enligt 7 § FOM3 för referensperioden augusti 2019 var 1 000 000 kr och periodens varuinköp och förändring av lager m.m. uppgick till 200 000 kr. Företaget ska då beräkna referensperiodens bruttoresultat enligt följande.
Nettoomsättning |
+ 1 000 000 kr |
Varuinköp m.m. |
- 200 000 kr |
Bruttoresultat: |
= 800 000 kr |
Eftersom företaget är ett förlustföretag, begränsas det stöd som företaget kan få enligt 19 § första stycket FOM3 på följande vis:
Företagets bruttoresultat för stödperioden augusti 2021 har beräknats till 300 000 kr jämfört med motsvarande period 2019 då bruttoresultatet uppgick till 800 000 kr. Den nominella minskningen av bruttoresultatet är 500 000 kr (800 000 kr - 300 000 kr). Det innebär att det maximala stöd företaget kan få begränsas till 500 000 kr jämfört med det maximala stödet om 1 080 000 kr enligt 12 § FOM3.