Skatteverket handlägger bouppteckningar efter ansökan från ingivare. Om en bouppteckning är förrättad på rätt sätt registrerar Skatteverket den.
Det finns inga formella krav på hur en ansökan om registrering av en bouppteckning ska se ut, utan ansökan sker helt enkelt genom att bouppteckningen lämnas in till Skatteverket. Skatteverket handlägger sedan bouppteckningen genom att i tur och ordning
Det är kostnadsfritt att få en bouppteckning registrerad hos Skatteverket.
Det är ingivaren som sköter kontakten mellan dödsboet och Skatteverket. Det är till ingivaren Skatteverket vänder sig för att kontrollera om en bouppteckningsförrättning gått rätt till.
När en bouppteckning kommer in ska Skatteverket kontrollera att den innehåller samtliga uppgifter som ska antecknas och att det framgår att förrättningen gått till på det sätt som anges i 20 kap. ÄB (20 kap. 9 § tredje stycket ÄB).
Om en uppgift saknas i en bouppteckning ska Skatteverket ge ingivaren en möjlighet att komplettera bouppteckningen.
Om en bouppteckning är ofullständig kan Skatteverket förelägga den eller de som företräder dödsboet att inom en viss tid komplettera den (20 kap. 9 § tredje stycket ÄB). Föreläggandet riktas normalt till ingivaren. Föreläggandet kan kombineras med ett vite.
När det framgår att en bouppteckningsförrättning gått till på det sätt som sägs i 20 kap. ÄB, och bouppteckningen innehåller samtliga uppgifter som ska antecknas i bouppteckningen ska Skatteverket registrera bouppteckningen och förse den med bevis om registreringen (20 kap. 9 § andra stycket ÄB). Att en bouppteckning är registrerad framgår av den stämpel och underskrift m.m. som sätts på originalbouppteckningen.
Efter registreringen skickar Skatteverket originalhandlingarna tillbaka till ingivaren. En bestyrkt kopia av handlingarna arkiveras hos Skatteverket (20 kap. 8 § andra stycket ÄB).
Om det inte framgår att bouppteckningsförrättningen gått till på det sätt som anges i 20 kap. ÄB får Skatteverket inte registrera bouppteckningen (20 kap. 9 § tredje stycket ÄB).
Det finns två situationer när Skatteverket inte kan registrera en bouppteckning (vägra registrera bouppteckningen):
Efter att Skatteverket har fattat ett beslut att inte registrera en bouppteckning skickas originalhandlingarna tillbaka till ingivaren och en kopia av handlingarna arkiveras hos Skatteverket.
Skyldigheten att förrätta och lämna in en bouppteckning till Skatteverket står kvar även efter Skatteverkets beslut att inte registrera en bouppteckning.
Om ingivaren återkallar en bouppteckning innan Skatteverket fattat beslut i ärendet ska Skatteverket fatta ett beslut om att avskriva bouppteckningen från vidare handläggning.
Efter ett avskrivningsbeslut skickas originalhandlingarna tillbaka till ingivaren och en kopia av handlingarna arkiveras hos Skatteverket
Skyldigheten att förrätta och lämna in en bouppteckning till Skatteverket står kvar även efter ett avskrivningsbeslut.
Om en bouppteckning lämnas in till Skatteverket trots att det inte ska ske någon förrättning ska bouppteckningen avvisas. Ett avvisningsbeslut ska fattas t.ex. om en bouppteckning kommer in till Skatteverket och Skatteverket saknar behörighet p.g.a. bouppteckningens internationella anknytning.
Efter ett avvisningsbeslut skickas originalhandlingarna tillbaka till ingivaren och en kopia av handlingarna arkiveras hos Skatteverket.
För dödsfall före den 17 augusti 2015 gäller äldre bestämmelser om arv vid internationell anknytning. De bestämmelserna kommenteras i Handledning för bouppteckningsärenden m.m. 2013 (SKV 460 utgåva 3), avsnitt 4.