OBS: Detta är utgåva 2024.4. Visa senaste utgåvan.

En godkänd lagerhållare får i vissa fall göra avdrag för nikotinskatten i sin punktskattedeklaration.

Bruttoredovisning – avdrag görs i deklarationen

Vid redovisning av nikotinskatt tillämpas s.k. bruttoredovisning. Detta innebär att skatt ska redovisas för alla varor som skattskyldighet har inträtt för under redovisningsperioden. Den godkände lagerhållaren kan dock i vissa fall göra avdrag i deklarationen. Om avdrag medges innebär det att skatt inte behöver betalas för varorna.

Bestämmelserna om godkända lagerhållares avdrag motsvarar bestämmelserna om avdrag för godkända lagerhållare enligt LTS. Liksom för andra skatteavdrag är det den som vill göra avdraget som ska visa att förutsättningarna för detta är uppfyllda (jfr prop. 2017/18:187 s. 60 och prop. 2021/22:61 s. 400).

Varor som har levererats till en köpare i ett annat EU-land

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på varor som har levererats till en köpare i ett annat EU-land (12 § 1 LSNP). För att avdrag ska medges ska lagerhållaren ha sålt varorna till en köpare och varorna ska fysiskt ha lämnat Sverige.

Med EU-land menas områden som tillhör EU:s punktskatteområde enligt lagen (2022:157) om Europeiska unionens punktskatteområde (2 § första stycket LSNP).

Avdraget har sin grund i att varor som inte kommer att konsumeras i Sverige inte ska beskattas här (jfr prop. 2017/18:187 s. 46).

Exempel: en lagerhållare levererar varuprover till ett annat EU-land

En godkänd lagerhållare levererar skattepliktiga varor i form av gratis varuprover till butiker och grossister i Danmark. Skattskyldigheten inträder för lagerhållaren när denne delar ut varorna till butikerna eller grossisterna, eftersom varuproverna tas i anspråk för annat ändamål än försäljning (11 § 1 b LSNP). Någon avdragsrätt uppkommer inte, eftersom lagerhållaren inte har levererat varorna till en köpare.

Varor som skattskyldighet tidigare har inträtt för och som förvärvats från någon som inte är godkänd lagerhållare

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på varor för vilka skattskyldighet enligt LSNP tidigare har inträtt och som förvärvats från någon som inte är godkänd lagerhållare (12 § 2 LSNP).

Avdraget innebär att de tidigare beskattade varorna ”görs obeskattade” igen när de förvärvas av en godkänd lagerhållare från någon som inte är godkänd. Skatt kommer sedan att tas ut när skattskyldighet senare inträder för varorna (prop. 2017/18:187 s. 60).

Varor som skattskyldighet tidigare har inträtt för och som innehas av lagerhållaren vid tidpunkten för godkännandet

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på varor för vilka skattskyldighet enligt LSNP tidigare har inträtt och som innehas av lagerhållaren vid tidpunkten för godkännandet (12 § 3 LSNP).

Avdraget gör att dubbelbeskattning undviks när en aktör som handlar med skattepliktiga varor godkänns som lagerhållare (prop. 2017/18:187 s. 60).

Varor som har förstörts genom oförutsedda händelser eller force majeure

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på varor som har förstörts genom oförutsedda händelser eller force majeure (12 § 4 LSNP).

Varor som har använts vid tillverkningen av skattepliktiga varor

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på varor som har använts vid tillverkningen av andra skattepliktiga varor (12 § 5 LSNP).

Avdrag enligt denna bestämmelse kan t.ex. bli aktuellt då en lagerhållare blandar två e-vätskor med varandra. Det är då enbart vätskan som är resultat av blandningen som blir skattepliktig (prop. 2017/18:187 s. 60).

Exempel: E-vätskor blandas till en ny skattepliktig vara

En lagerhållare tillverkar en skattepliktig vara genom att blanda två olika e-vätskor. När lagerhållaren blandar e-vätskorna med varandra inträder skattskyldigheten för de två vätskorna eftersom de tas i anspråk för annat ändamål än försäljning (11 § 1 b LSNP). Lagerhållaren kan göra avdrag för skatten eftersom den färdigblandade e-vätskan också är skattepliktig enligt LSNP. Det blir därmed enbart e-vätskan som är resultatet av blandningen som kommer att beskattas i samband med att skattskyldigheten inträder för denna.

Exempel: Skattepliktiga varor används vid tillverkning av en vara som inte är skattepliktig

En lagerhållare använder e-vätskor eller andra nikotinhaltiga produkter för att tillverka en vara som är skattepliktig enligt LTS. Den tillverkade varan är därmed inte skattepliktig enligt LSNP (5 § 3 LSNP). När e-vätskor eller andra nikotinhaltiga produkter används i tillverkningen inträder skattskyldigheten för dessa eftersom de tas i anspråk för annat ändamål än försäljning (11 § 1 b LSNP). Eftersom varan som tillverkas inte är skattepliktig enligt LSNP uppkommer ingen avdragsrätt för lagerhållaren i samband med tillverkningen.

Varor som har exporterats till tredjeland eller förts till en frizon för annat ändamål än att förbrukas där

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på varor som har exporterats till tredjeland eller förts till en frizon för något annat ändamål än att förbrukas där (12 § 6 LSNP).

Det finns för närvarande inga frizoner i Sverige. Avdrag medges dock för skatt på varor som förts till frizoner i andra EU-länder under förutsättning att varorna inte ska förbrukas i frizonen (jfr RÅ 2008 ref. 40 som gäller motsvarande avdragsbestämmelse i LTS).

Varor som har levererats till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl. i andra EU-länder

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på varor som har levererats till en sådan köpare som avses i 10 kap. 84–­87 §§ ML, d.v.s. till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater m.fl., i den omfattning som frihet från nikotinskatt gäller i det EU-landet (12 § 7 LSNP).

Varor som har tagits emot för förbrukning ombord på fartyg eller luftfartyg

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på varor som har tagits emot för förbrukning ombord på fartyg eller luftfartyg på resa till en utländsk ort av någon som har tillstånd enligt lagen (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg (12 § 8 LSNP).

För att avdragsrätt ska uppkomma ska lagerhållaren ha levererat varorna till en aktör som har tillstånd enligt lagen om proviantering av fartyg och luftfartyg och den aktören ska ha tagit emot varorna. Mottagarens möjligheter att ta emot obeskattade varor regleras i 16 § LSNP. Med ”utländsk ort” menas destinationer utanför Sverige. Så länge varorna endast är för förbrukning ombord på fartyget eller luftfartyget finns det inget krav på att destinationen ska vara utanför EU:s punktskatteområde (jfr prop. 2017/18:187 s. 61).

Varor som har tagits emot för försäljning ombord på fartyg eller luftfartyg

En godkänd lagerhållare får göra avdrag för skatt på varor som har tagits emot för försäljning ombord på fartyg eller luftfartyg på resa till tredjeland av någon som har tillstånd enligt lagen (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg (12 § 9 LSNP).

För att avdragsrätt ska uppkomma ska lagerhållaren ha levererat varorna till en aktör som har tillstånd enligt lagen om proviantering av fartyg och luftfartyg och den aktören ska ha tagit emot varorna. Mottagarens möjligheter att ta emot obeskattade varor regleras i 16 § LSNP. Till skillnad från avdraget för skatt på varor som förbrukas ombord finns för detta avdrag ett krav på att resans destination ska vara utanför EU:s punktskatteområde (jfr prop. 2017/18:187 s. 61).

Varor som har sålts i en exportbutik

En godkänd lagerhållare som säljer skattepliktiga varor i en exportbutik får, utöver de avdrag som anges i 12 §, även göra avdrag för skatt på varor som levererats till resande som kan visa upp en färdhandling för resa till tredjeland (13 § LSNP).

Bestämmelsen motsvarar 32 § andra stycket LTS (prop. 2017/18:187 s. 61).

Med färdhandling menas ombordstigningshandling (boardingkort) som utfärdats av flygbolaget, där flygnummer, avreseflygplats och ankomstflygplats framgår. Med avreseflygplats avses den flygplats som angetts på färdhandlingen som startflygplats. Med ankomstflygplats avses den flygplats som angetts på färdhandlingen som landningsflygplats (2 § SKVFS 2022:14).

Nytt: 2024-08-15

Varor som levererats för att användas av eller för väpnade styrkor tillhörande USA

Från och med den 15 augusti 2024 får en godkänd lagerhållare göra avdrag för skatt på evätskor eller andra nikotinhaltiga produkter som har levererats inom Sverige av upplagshavaren eller lagerhållaren, om (13 a § LSNP)

1. leveransen är till för väpnade styrkor tillhörande Amerikas förenta stater, och

2. varorna ska användas av eller för styrkorna, av den civilpersonal som följer med dem eller av styrkornas mässar, marketenterier eller liknande militära serviceverksamheter.

Avdrag får endast göras om

1. skattefrihet enligt 10 § lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall hade gällt vid förvärv av varorna,

2. ett intyg från de väpnade styrkorna kan uppvisas som visar att förutsättningarna för skattefrihet är uppfyllda, och

3. det av fakturan framgår att leveransen sker utan punktskatt.

Genom denna avdragsbestämmelse genomförs den möjlighet till skattefrihet för varor direkt vid köpet som följer av artikel 16 punkten 2 i Defence Cooperation Agreement (DCA-avtalet) som är ett avtal om försvarssambete mellan Sverige och USA (prop. 2023/24:141 s. 220).

Avdragsbestämmelsen gäller för leveranser som är till för styrkornas officiella bruk. Avdrag medges inte för leveranser av varor avsedda för privat bruk av medlemmar i de amerikanska styrkorna och deras anhöriga. Den rätt till skattefrihet för varor som förvärvats för privat bruk som följer av artikel 17 i DCA-avtalet får utövas genom att förvärvaren får söka återbetalning av skatten (prop. 2023/24:141 s. 116-124).

Tillämpningen av avdragsbestämmelsen är valfri för den som levererar varorna. En godkänd lagerhållare är således inte tvungen att utnyttja rätten till avdrag och leverera varor utan skatt. De amerikanska styrkorna kan alltså inte kräva att få skattefrihet direkt vid köpet. Om en säljare väljer att inte ge skattefrihet direkt vid köpet hanteras den skattefrihet som följer av artikel 16 i DCA-avtalet genom återbetalning (prop. 2023/24:141 s. 220-221).

Att leveransen ska vara till för väpnade styrkor tillhörande USA innebär att leveransen på något sätt ska komma styrkorna till godo. Leveransen behöver dock inte ske direkt till styrkorna. Det krävs dock att varorna ska användas av eller för styrkorna, av den civilpersonal som följer med dem eller av styrkornas mässar, marketenterier eller liknande militära serviceverksamheter. Att användandet ska ske ”av eller för” styrkorna innebär att även leveranser till ett företag som ska använda varorna när det fullgör ett kontrakt med de amerikanska styrkorna omfattas. Företagets användning sker då ”för” styrkorna. Användningen kan även ske av den civilpersonal som följer med styrkorna eller av styrkornas mässar, marketenterier eller liknande militära serviceverksamheter. Militära serviceverksamheter är integrerade delar av de amerikanska styrkornas verksamhet som ibland kan utföras av organisationer eller leverantörer. Det kan exempelvis vara fråga om utbildning eller försäljning av varor som riktar sig specifikt till styrkans medlemmar (prop. 2023/24:141 s. 221).

En förutsättning för avdrag är att det ska vara en sådan situation där skattefrihet hade gällt för köparen av varan enligt 10 § lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall. Det är därvid situationen för den som den godkände lagerhållaren levererar varorna till som avses, dvs. de amerikanska styrkorna eller leverantören. Skattefrihet gäller således genom hänvisningen till 10 § lagen om immunitet och privilegier i vissa fall i den utsträckning som skattefrihet för köparen följer av DCA-avtalet. En annan förutsättning för avdrag är att den som vill köpa varor skattefritt måste kunna uppvisa ett intyg från de amerikanska styrkorna som visar att förutsättningarna för skattefriheten är uppfyllda. Intyget är således i normalfallet inte enbart ett bevismedel, utan ett formellt krav för att få medge skattefrihet direkt vid köpet. Ytterligare en förutsättning för avdrag är att det av fakturan ska framgå att leveransen sker utan punktskatt. Genom att sådan information tas in i fakturan blir det tydligt såväl mellan säljare och köpare som för Skatteverket om försäljningen avser skattefria varor eller inte (prop. 2023/24:141 s. 221).

Intyg från de amerikanska styrkorna

Ett sådant intyg som avses i 13 a § andra stycket 2 LSNP benämns DCA-intyg (18 § förordning [2024:609] om förfarandet vid återbetalning av mervärdesskatt och punktskatter i vissa fall och om intyg vid skattefrihet).

Ett DCA-intyg ska innehålla följande uppgifter enligt 19 § första stycket i förordning 2024:609:

1. Beskrivning av de varor och tjänster för vilka intyget lämnas samt ett intygande från Amerikas förenta staters väpnade styrkor om att de är avsedda för officiellt bruk av eller för de väpnade styrkorna.

2. Namn och adress för den som är berättigad till skattefrihet för de varor och tjänster som omfattas av intyget.

3. Namn och adress för den som säljer eller tillhandahåller de varor och tjänster som omfattas av intyget

4. Namn och ställning för den företrädare för de väpnade styrkorna som undertecknar intyget.

Där sådana uppgifter finns tillgängliga bör ett DCA-intyg även innehålla följande enligt 19 § andra stycket förordning 2024:609:

1. Registreringsnummer för mervärdesskatt och punktskatt för de personer som anges i första stycket.

2. Adress för kontakt på elektronisk väg för de personer som anges i första stycket.

3. Giltighetstid för intyget.

Den som yrkar avdrag enligt 13 a § LSNP ska styrka rätten till skattefrihet genom att i sina räkenskaper ha en kopia av DCA-intyget (20 § förordning 2024:609).

Kravet på att visa upp DCA-intyg gäller inte om leveransen sker från Försvarsmakten (21 § första stycket förordning 2024:609). Denna bestämmelse är meddelad med stöd av 13 a § tredje stycket LSNP.

Skatteverket får i enskilda fall besluta om undantag från kravet att uppvisa DCA-intyg om det av andra skäl bedöms uppenbart obehövligt att uppvisa sådant intyg (21 § andra stycket förordning 2024:609). Denna bestämmelse är meddelad med stöd av 13 a § tredje stycket LSNP.

Referenser på sidan

Domar & beslut

  • RÅ 2008 ref. 40 [1]

Föreskrifter

  • Skatteverkets föreskrifter om den som bedriver verksamhet i exportbutik; [1]

Lagar & förordningar

  • Förordning (2024:609) om förfarandet vid återbetalning av mervärdesskatt och punktskatter i vissa fall och om intyg vid skattefrihet [1] [2] [3] [4] [5] [6]
  • Lag (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall [1]
  • Lag (1994:1563) om tobaksskatt [1]
  • Lag (1999:446) om proviantering av fartyg och luftfartyg [1] [2]
  • Lag (2018:696) om skatt på vissa nikotinhaltiga produkter [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21]
  • Lag (2022:157) om Europeiska unionens punktskatteområde [1]
  • Mervärdesskattelag (2023:200) [1]

Propositioner

  • Proposition 2017/18:187 Beskattning av elektroniska cigaretter och vissa andra nikontinhaltiga produkter [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8]
  • Proposition 2021/22:61 Nytt punktskattedirektiv och vissa andra ändringar [1]
  • Proposition 2023/24:141 Avtal om försvarssamarbete med Amerikas förenta stater [1] [2] [3] [4] [5]