OBS: Detta är utgåva 2024.4. Visa senaste utgåvan.

Tillkommande tilläggsskattebelopp kan behöva beräknas när koncernenheterna i en stat inte redovisar vinst eller när nationell tilläggsskatt inte har betalats inom fyra år. I situationer när tilläggsskattebeloppet måste räknas om och tilläggsskatten justeras för ett tidigare beskattningsår sker det i form av ett tillkommande tilläggsskattebelopp. Utgångspunkten är att tillkommande tilläggsskattebelopp läggs till tilläggsskattebeloppet för det aktuella året.

När koncernenheterna i en stat inte redovisar vinst

Normalt sett aktualiseras tilläggsbeskattning bara i de fall det finns vinster i staten som är lågbeskattade. Det kan dock bli aktuellt att betala tilläggsskatt även om det inte finns någon justerad vinst för räkenskapsåret.

Ett tillkommande tilläggsskattebelopp ska beräknas om samtliga tre omständigheter som framgår av 4 kap. 18 § TSL föreligger:

  1. Koncernenheterna i en stat redovisar sammantaget inte någon justerad nettovinst.
  2. Den justerade skattekostnaden är ett negativt skattebelopp.
  3. Den justerade skattekostnaden är lägre än ett belopp som beräknas genom att den justerade förlusten multipliceras med minimiskattesatsen.

Att skattekostnaden är negativ innebär att det är en intäkt eller med andra ord en ökning av en uppskjuten skattefordran. Innebörden av att skattekostnaden ska vara lägre än ett belopp som motsvarar den justerade skattekostnaden multiplicerad med minimiskattesatsen är att intäktsposten ska vara högre än den justerade skattekostnaden multiplicerad med 15 procent.

Det tillkommande tilläggsskattebeloppet beräknas genom att ta skillnaden mellan å ena sidan den justerade skattekostnaden och å andra sidan den justerade förlusten och multiplicera den med minimiskattesatsen 15 procent (4 kap. 18 § andra stycket TSL).

Denna situation kan uppstå när skattereglerna i en stat är mer förmånliga än de regler om justerat resultat som finns i bestämmelserna om tilläggsskatt. Den förmånliga behandling som skattereglerna i staten ger ska inte endast vara fråga om tidsmässiga skillnader (s.k. temporära skillnader) utan skillnader mellan reglerna som ger upphov till permanenta skillnader mellan redovisning och beskattning. Det kan exempelvis förekomma att en stat tillåter avskrivning utifrån ett högre avskrivningsunderlag än den faktiska anskaffningsutgiften. Det kan också handla om att intäkter eller vinster enligt nationell rätt behandlas som skattefria utan att motsvarande gäller enligt minimibeskattningsreglerna (prop. 2023/24:32 s. 250).

Eftersom systemet för tilläggsskatt utgår från de redovisade skatterna måste de permanenta skillnaderna hanteras i systemet. I annat fall skulle de mer förmånliga lokala skattereglerna indirekt kunna komma att beaktas i systemet.

När ett tillkommande tilläggsskattebelopp har beräknats enligt 4 kap. 18 § TSL ska det fördelas endast till de koncernenheter som har gett upphov till tilläggsskattebeloppet (4 kap. 19 § TSL). Fördelningen sker därför endast till de koncernenheter i staten som har justerade skattekostnader som

  • understiger noll
  • understiger det justerade resultatet multiplicerat med minimiskattesatsen.

Om flera koncernenheter omfattas av dessa kriterier ska beloppet fördelas proportionellt mellan dem. Det innebär att det belopp som ska hänföras till respektive koncernenhet beräknas genom att den justerade skattekostnaden för enheten dras av från enhetens justerade resultat och multipliceras med minimiskattesatsen (4 kap. 19 § andra stycket TSL).

För att säkerställa att en moderenhets andel av ett tilläggsskattebelopp enligt 6 kap. 4 § TSL kan beräknas även då tillkommande tilläggsskattebelopp ska betalas enligt dessa bestämmelser ska en koncernenhet anses ha en justerad vinst som motsvarar tilläggsskattebeloppet dividerat med minimiskattesatsen (4 kap. 19 § tredje stycket TSL). Eventuell justerad förlust ska inte beaktas.

Vid justering av skattekostnad eller vinst för ett tidigare räkenskapsår

I vissa fall kan en justering av medräknade skatter eller justerad vinst eller förlust leda till en omräkning av koncernens effektiva skattesats och tilläggsskattebelopp för ett tidigare räkenskapsår. Den effektiva skattesatsen och tilläggsskatten ska då beräknas på nytt.

Situationer när en omräkning av effektiv skattesats och tilläggsskatt kan medföra att det uppstår en tillkommande tilläggsskatt är bl.a. följande:

När nationell tilläggsskatt inte har betalats inom fyra år

Till den del nationell tilläggsskatt inte har betalats inom fyra år efter utgången av det räkenskapsår då den skulle ha betalats ska den läggas till tilläggsskatten för koncernenheterna i staten i form av ett tillkommande tilläggsskattebelopp (3 kap. 39 § tredje stycket TSL).

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

Propositioner

  • Proposition 2023/24:32 Tilläggsskatt för företag i stora koncerner [1]

Referenser inom tilläggsskatt för företag i stora koncerner