Utgångspunkten är att avfallet ska vägas, men om det finns särskilda skäl kan man använda andra metoder för att bestämma skatten.
För 2024 ska skatt betalas med 725 kronor per ton avfall (4 § första stycket LSA).
Skattebeloppet ska för 2025 och efterföljande kalenderår räknas om på det sätt som anges i 4 § andra stycket LSA.
Regeringen fastställer före november månads utgång det omräknade skattebelopp som ska tas ut för påföljande kalenderår (4 § fjärde stycket LSA).
250 kr per ton |
från och med den 1 januari 2000 |
288 kr per ton |
från och med den 1 januari 2002 |
370 kr per ton |
från och med den 1 januari 2003 |
435 kr per ton |
från och med den 1 januari 2006 |
500 kr per ton |
från och med den 1 januari 2015 |
520 kr per ton |
från och med den 1 januari 2019 |
540 kr per ton |
från och med den 1 januari 2020 |
555 kr per ton |
från och med den 1 januari 2021 |
573 kr per ton |
från och med den 1 januari 2022 |
634 kr per ton |
Från och med den 1 januari 2023 |
Huvudregeln är att avfallsskatten ska bestämmas genom att man väger avfallet (5 § första stycket LSA). Ett alternativ till att ha en egen våg på anläggningen är att utnyttja en annan verksamhets våg. Sådana vågar kan finnas till exempel på vägstationer, asfaltverk, grustag m.fl. anläggningar eller på transportfordon (prop. 1998/99:84 s. 110).
I vissa fall får avfallsskatten bestämmas på annan grund än genom vägning. Detta gäller om den mängd avfall som förs in till eller uppkommer vid en anläggning är av mindre omfattning eller om det av någon annan anledning finns särskilda skäl (5 § andra stycket LSA).
Skatteverket anser följande om begreppet ”mindre omfattning” i 5 § andra stycket LSA. Om mängden avfall som förs in till eller uppkommer vid en anläggning, exklusive avfall enligt 11 § LSA, understiger 5 000 ton per år är mängden av mindre omfattning.
Andra särskilda skäl för att bestämma skatten på annan grund än vägning kan vara
Ett ytterligare exempel på när det finns särskilda skäl är om vågen tillfälligt är ur funktion på grund av tekniskt fel eller någon annan oförutsedd händelse som den skattskyldiga inte kunnat råda över.
En möjlig grund för att beräkna skatten kan vara att tillämpa den maximivikt per år som anges i tillståndet. Detta gäller åtminstone för anläggningar som tar emot en begränsad mängd avfall.
Vidare bör en omräkning från volym till vikt kunna ske i den mån det på en anläggning endast deponeras ett eller ett fåtal homogena slag av branschspecifikt avfall eller för ett visst avfallsslag om det deponeras separat (prop. 1998/99:84 s. 111).