Långtidsuthyrning av transportmedel till någon som inte är en beskattningsbar person är tillhandahållen i Sverige om kunden är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas här i landet. Särskilda regler finns för uthyrning av fritidsbåtar.

Vad är långtidsuthyrning?

Med långtidsuthyrning avses annan uthyrning av transportmedel än korttidsuthyrning (6 kap. 53 § ML) Som långtidsuthyrning räknas alltså uthyrning av transportmedel som är längre än 30 dagar, för fartyg 90 dagar (jämför 6 kap. 52 § ML).

För korttidsuthyrning gäller andra regler.

Beskattning sker i det land kunden finns. Långtidsuthyrning av transportmedel till någon som inte är en beskattningsbar person är tillhandahållen inom landet om köparen är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas i Sverige (6 kap. 53 § ML, artikel 56.2 första stycket i mervärdesskattedirektivet).

Långtidsuthyrning till en köpare som är en beskattningsbar person omfattas av huvudregeln i 6 kap. 33-34 §§ ML. Tjänsten beskattas då i Sverige om kunden har säte eller fast etableringsställe i Sverige och tjänsten tillhandahålls till den etableringen. Om köparen är en beskattningsbar person som inte har något säte eller fast etableringsställe är tjänsten tillhandahållen inom landet om köparen är bosatt eller stadigvarande vistas här.

En säljare som tillhandahåller en tjänst i form av långtidsuthyrning av transportmedel och som inte är etablerad i det land där tillhandahållandet görs kan i vissa fall redovisa mervärdesskatt på försäljningen genom unionsordningen eller tredjelandsordningen.

Exempel: Långtidsuthyrning av personbil

En privatperson i Sverige hyr en personbil för en period på tre år.

Tjänsten är tillhandahållen inom landet eftersom köparen av tjänsten är någon som inte är en beskattningsbar person och är bosatt i Sverige (6 kap. 53 § ML).

Den som hyr är etablerad i ett annat land

Om tjänsten förvärvas av någon som inte är en beskattningsbar person men som är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas i ett annat land så omfattas tjänsten inte av 6 kap. 53 § ML. Tjänsten är i stället tillhandahållen utomlands enligt 6 kap. 3 § ML.

Särskilda bestämmelser för fritidsbåtar

Vid bedömning av beskattningsland för långtidsuthyrning av fritidsbåt till någon som inte är en beskattningsbar person bestäms beskattningsland av i vilket land fritidsbåten fysiskt överlämnas till kunden om uthyraren är etablerad i samma land. Det har i de fallen inte någon betydelse var kunden är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas.

Med fritidsbåt avses en sådan båt som inte används i yrkesmässig sjöfart eller yrkesmässigt fiske (prop. 2009/10:15 s. 231).

Uthyraren är etablerad i det land där båten levereras

En tjänst som avser långtidsuthyrning av fritidsbåtar till privatpersoner, eller andra som inte är beskattningsbara personer, är tillhandahållen utomlands om fritidsbåten levereras till kunden i ett annat EU-land och uthyraren har sitt säte eller fast etableringsställe i det EU-landet från vilket tjänsten tillhandahålls (6 kap. 54 § ML).

Tjänsten är tillhandahållen inom landet om fritidsbåten levereras till kunden i Sverige och uthyraren har sitt säte eller ett fast etableringsställe i Sverige från vilket tjänsten tillhandahålls (6 kap. 55  § ML).

Med ”levereras” menas i det här fallet att båten fysiskt överlämnas till den som ska hyra den.

Bestämmelserna motsvaras av artikel 56.2 andra stycket i mervärdesskattedirektivet.

Uthyraren är etablerad i ett annat land än det där båten levereras

Är uthyraren etablerad i ett annat land än det där fritidsbåten fysiskt överlämnas till kunden bestäms beskattningsland enligt 6 kap. 53 § ML, alltså utifrån var kunden är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas.

Exempel: Svensk privatperson hyr fritidsbåt i Frankrike

En svensk privatperson hyr en segelbåt av ett svenskt uthyrningsföretag under ett år. Båten levereras till privatpersonen i Frankrike. Det svenska uthyrningsföretaget fraktar ner båten till Frankrike för denna uthyrning. Tjänsten är tillhandahållen inom landet eftersom uthyrningsföretaget saknar fast etablering i Frankrike och privatpersonen är bosatt i Sverige (6 kap 53 § ML).

Om det svenska uthyrningsföretaget hade haft ett fast etableringsställe i Frankrike och uthyrningen hade tillhandahållits därifrån hade tjänsten varit tillhandahållen utomlands (6 kap. 54 § ML).

Presumtion av var köparen finns

Säljaren måste kunna bedöma var köparen är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas.

Vid bedömningen presumeras det att köparen är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas på den plats som identifieras som sådan av den tillhandahållare som använder två inte motstridiga bevishandlingar enligt artikel 24e i förordningen (artikel 24c i rådets genomförandeförordning [EU] nr 282/2011).

Särskilt följande uppgifter anses vara bevishandlingar (artikel 24e i rådets genomförandeförordning [EU] nr 282/2011):

  • köparens faktureringsadress
  • bankuppgifter, exempelvis platsen för det bankkonto som används för betalning eller den faktureringsadress för köparen som banken har
  • registreringsuppgifter för det transportmedel som kunden hyr, om registrering av transportmedlet krävs på den plats där det används, samt andra liknande uppgifter
  • andra kommersiella relevanta uppgifter.

Skatteverket får motbevisa presumtionen

Om det finns tecken på missbruk eller oegentligheter från säljarens sida får Skatteverket motbevisa presumtionen enligt ovan (artikel 24d.2 i rådets genomförandeförordning [EU] nr 282/2011). Läs mer på sidan Presumtioner om var köparen är etablerad.

Referenser på sidan

EU-författningar

  • RÅDETS DIREKTIV 2006/112/EG av den 28 november 2006 om ett gemensamt system för mervärdesskatt [1] [2]
  • RÅDETS GENOMFÖRANDEFÖRORDNING (EU) nr 282/2011 om fastställande av tillämpningsföreskrifter för direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt (omarbetning) [1]

Lagar & förordningar

  • Mervärdesskattelag (2023:200) [1] [2]

Propositioner

  • Proposition 2009/10:15 Nya mervärdesskatteregler om omsättningsland förtjänster, återbetalning till utländska företagare och periodisk sammanställning [1]