En plattformsoperatör utanför EU ska registrera sig hos en behörig myndighet i EU om den förmedlar verksamhet där säljarna har hemvist i EU. Detsamma gäller om verksamheten innefattar uthyrning av fast egendom som är belägen i EU.
En rapporteringsskyldig plattformsoperatör med anknytning till Sverige ska anmäla det till Skatteverket. En plattformsoperatör kan ansöka om att vara en undantagen plattformsoperatör hos Skatteverket.
En plattformsoperatör som har hemvist utanför EU kan vara en rapporteringsskyldig plattformsoperatör om den gör något av följande:
En rapporteringsskyldig plattformsoperatör som inte har anknytning till EU ska ansöka om registrering hos en behörig myndighet i en medlemsstat i EU när den inleder sin verksamhet som plattformsoperatör. I Sverige är Skatteverket behörig myndighet (4 kap. 1 och 2 §§ POL). Plattformsoperatören ska registrera sig hos Skatteverket om den inte registrerar sig och lämnar uppgifter i någon annan medlemsstat i EU (4 kap. 2 § andra stycket POL).
En rapporteringsskyldig plattformsoperatör är undantagen från registreringsskyldighet om den har anknytning till EU på något av följande sätt (2 kap. 3 § första stycket och 4 kap. 1 § POL):
Den rapporteringsskyldiga plattformsoperatör som har hemvist utanför EU men som uppfyller någon av de nämnda anknytningarna i Sverige ska istället för ansökan om registrering göra en anmälan hos Skatteverket.
Ansökan om registrering ska lämnas när den rapporteringsskyldiga plattformsoperatören inleder sin verksamhet som plattformsoperatör (4 kap. 1 § POL). En verksamhet som plattformsoperatör inleds när kriterierna för att vara en plattform uppfylls, d.v.s. när enheten ingår avtal med säljare i syfte att göra hela eller delar av plattformen tillgänglig för dessa säljare.
En plattformsoperatör som väljer att ansöka om registrering hos Skatteverket ska göra ansökan på ett fastställt formulär (4 § andra stycket POF). Ansökan om registrering ska bl.a. innehålla följande upplysningar (4 kap. 2 § POL):
Skatteverket får meddela ytterligare föreskrifter om vilka uppgifter och vilken dokumentation en ansökan om registrering ska innehålla (4 § första stycket POF).
Skatteverket ska registrera en sådan plattformsoperatör som ansöker om det om kriterierna för rapporteringsskyldighet är uppfyllda (5 § LAUP). Beslut om registrering får överklagas.
Vid beslutet om registrering ska Skatteverket tilldela den rapporteringsskyldiga plattformsoperatörer ett unikt identifieringsnummer (2 § första stycket LAUF). Hur numret ska utformas väljer Skatteverket (3 § LAUF).
Skatteverket ska på elektronisk väg anmäla det unika identifieringsnumret till de behöriga myndigheterna i samtliga övriga medlemsstater i EU. Skatteverket ska även meddela kommissionen det unika identifieringsnumret och de uppgifter som plattformsoperatören lämnat i ansökan om registrering (2 § andra och tredje stycket LAUF).
En rapporteringsskyldig plattformsoperatör som har ansökt om registrering hos Skatteverket ska snarast men senast inom två månader anmäla ändringar av de uppgifter som har lämnats i ansökan om registrering (4 kap. 3 § första stycket POL).
En plattformsoperatör som inte längre uppfyller kriterierna för att vara en rapporteringsskyldig plattformsoperatör ska snarast men senast inom två månader anmäla detta till Skatteverket (4 kap. 3§ andra stycket POL). Skatteverket ska då återkalla registreringen.
Om en rapporteringsskyldig plattformsoperatör inte fullgör rapporteringsskyldigheten enligt 22 c kap. SFL efter två påminnelser, ska Skatteverket återkalla plattformsoperatörens registrering (8 § LAUP). Att rapporteringsskyldigheten inte fullgörs innebär att den rapporteringsskyldiga plattformsoperatören antingen inte har lämnat de kontrolluppgifter den är skyldig att lämna eller inte har lämnat underrättelse om att den inte kommer lämna kontrolluppgifter.
Skatteverkets skyldighet att återkalla plattformsoperatörens registrering gäller utöver den möjlighet Skatteverket har att ta ut en plattformsavgift om plattformsoperatören inte fullgör sina skyldigheter att genomföra kundkännedomsåtgärder, dokumentera underlag eller lämna kontrolluppgifter (prop. 2022/23:6 s. 247).
Skatteverket ska återkalla registreringen tidigast 30 dagar och senast 90 dagar efter den andra påminnelsen (8 § andra stycket LAUP).
Beslut om att återkalla registrering får överklagas.
Skatteverket ska också återkalla registreringen om enheten anmält att den inte längre uppfyller villkoren för att vara en rapporteringsskyldig plattformsoperatör (8 § tredje stycket LAUP).
Skatteverket får endast besluta om återregistrering om operatören tillhandahåller lämpliga försäkringar avseende sitt åtagande att följa rapporteringskraven och uppfyller de rapporteringskrav som inte tidigare uppfyllts (9 § LAUP). Med rapporteringskrav menas här skyldigheten att lämna de kontrolluppgifter den är skyldig att lämna eller att lämna underrättelse om att den inte kommer lämna kontrolluppgifter.
En lämplig försäkring ges i form av en skriftlig försäkran till Skatteverket att på heder och samvete följa rapporteringskraven inom EU som plattformsoperatören har åtagit sig att göra (prop. 2022/23:6 s. 253).
För att plattformsoperatören ska kunna återregistreras måste den uppfylla de rapporteringskrav som inte tidigare uppfyllts (prop. 2022/23:6 s. 253).
Skatteverket ska begära att kommissionen ska stryka en
enhet som har registrerats enligt 5 § LAUP från det centrala registret om
Det centrala registret är tillgängligt för de behöriga myndigheterna i samtliga medlemsländer i EU.
Om en rapporteringsskyldig plattformsoperatör inte fullgör registreringsskyldigheten enligt 4 kap. POL eller om plattformsoperatören har fått sin registrering återkallad ska Skatteverket vidta de åtgärder som är möjliga för att de plattformsoperatörer som är rapporteringsskyldiga i Sverige ska fullgöra sina skyldigheter (10 § första stycket LAUP).
De åtgärderna kan exempelvis bestå i att
Sådana åtgärder ska göras utöver den möjlighet Skatteverket har att ta ut en plattformsavgift om plattformsoperatören inte fullgör sina skyldigheter att genomföra kundkännedomsåtgärder, dokumentera underlag eller lämna kontrolluppgifter.
Skatteverket ska i möjligaste mån samordna åtgärderna för att uppnå efterlevnad med övriga medlemsstater (10 § andra stycket LAUP).
Skatteverket ska som en sista åtgärd tillsammans med de behöriga myndigheterna i övriga medlemsstater samordna åtgärder för att hindra en rapporteringsskyldig plattformsoperatör från att bedriva verksamhet inom EU (10 § andra stycket LAUP). Skatteverket får använda befintliga verktyg som redan finns enligt svensk lagstiftning (prop. 2022/23:6 s. 248).
Skatteverket ska snarast underrätta Europeiska kommissionen om alla plattformsoperatörer som utgör en rapporteringsskyldig plattformsoperatör enligt POL och som inleder sin verksamhet som plattformsoperatör utan att ha registrerat sig inom EU (7 § LAUP).
Skatteverket får förelägga den som inte fullgör sina skyldigheter att registrera sig eller anmäla ändring av registreringen enligt 4 kap. POL att fullgöra dem eller att lämna uppgifter som Skatteverket behöver för att kunna avgöra om någon sådan skyldighet finns (19 § första stycket LAUP).
Det innebär exempelvis att en rapporteringsskyldig plattformsoperatör med hemvist utanför EU och som inte har anknytning till EU och som inte har anmält sig för registrering i annat EU-land kan få ett föreläggande från Skatteverket om att ansöka om registrering eller ett föreläggande om att lämna de uppgifter som verket behöver för att avgöra om skyldighet att registrera sig finns.
Vid behov kan ett föreläggande förenas med vite. För vitesföreläggande gäller bestämmelserna i 44 kap. SFL (19 § andra stycket LAUP). Ett beslut om föreläggande med vite får överklagas.
Följande beslut kan, enligt 20 § LAUP, överklagas
Andra beslut enligt LAUP får inte överklagas.
Överklagandet ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del av det.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten när det gäller beslut om registrering och återkallelse av registrering (20 § andra stycket LAUP).