För att avgöra om ett företag är en rapporteringsskyldig plattformsoperatör ska en bedömning göras i flera steg. På den här sidan beskrivs en översiktlig arbetsmetod om hur en sådan bedömning kan göras. För en komplett bild av begrepp och regler finns länkar till andra vägledningssidor.
För att fastställa om ett företag är en rapporteringsskyldig plattformsoperatör krävs att företagets affärsmodell stäms av mot ett flertal av bestämmelserna i lag (2022:1681) om plattformsoperatörers inhämtande av vissa uppgifter på skatteområdet (POL).
Förenklat uttryckt kan bedömningen göras i följande steg:
Inledningsvis måste man bedöma om den programvara som företaget tillhandahåller omfattas av begreppet plattform (2 kap. 4 § POL). För att avgöra detta bör följande särskilt uppmärksammas:
Vissa typer av programvaror har undantagits från definitionen av plattform (2 kap. 4 § andra stycket POL). Med plattform avses inte programvara som uteslutande tillhandahåller:
När man har konstaterat att programvaran som företaget tillhandahåller omfattas av begreppet plattform i 2 kap. 4 § POL, är nästa steg att bedöma om den som tillhandahåller plattformen är en plattformsoperatör enligt 2 kap. 5 § POL. För att omfattas av begreppet plattformsoperatör ska följande krav vara uppfyllda:
Om ovanstående krav är uppfyllda, så är den som tillhandahåller plattformen en plattformsoperatör enligt 2 kap. 5 § POL.
Nästa steg blir att avgöra om plattformsoperatören är rapporteringsskyldig med anledning av företagets anknytning till Sverige.
Även en plattformsoperatör utanför EU kan omfattas av begreppet rapporteringsskyldig plattformsoperatör (se Plattformsoperatör som har hemvist utanför EU nedan).
En rapporteringsskyldig plattformsoperatör ska ha en sådan anknytning till Sverige som anges i 2 kap. 2 § första stycket 1 eller 2 POL.
Plattformsoperatören är rapporteringsskyldig om den har skatterättslig hemvist i Sverige
Även om en plattformsoperatör inte har skatterättslig hemvist i Sverige eller i något annat land, kan den uppfylla kraven på att vara en rapporteringsskyldig plattformsoperatör om den har sådan anknytning till Sverige som anges i 2 kap. 2 § första stycket 2 POL:
Om plattformsoperatören har en sådan anknytning både till Sverige och till en annan medlemsstat i EU, så är den rapporteringsskyldig i Sverige om den har valt Sverige som rapporteringsland (2 kap. 2 § andra stycket POL).
I definitionen av begreppet rapporteringsskyldig plattformsoperatör är en grundläggande förutsättning också att plattformsoperatören inte ska vara en undantagen plattformsoperatör.
Begreppet rapporteringsskyldig plattformsoperatör omfattar även en plattformsoperatör utanför EU som inte är undantagen och som inte har någon skatterättslig hemvist eller någon annan angiven anknytning till en medlemsstat i EU, men som förmedlar berörd verksamhet där säljaren har hemvist i en medlemsstat i EU eller där fast egendom som hyrs ut är belägen i en medlemsstat i EU (2 kap. 3 § POL).
Om en sådan plattformsoperatör väljer att registrera sig i Sverige är den en rapporteringsskyldig plattformsoperatör i Sverige.
En undantagen plattformsoperatör är en plattformsoperatör som på förhand och årligen på ett tillfredsställande sätt visar att plattformens hela företagsmodell är sådan att den inte har rapporteringspliktiga säljare (2 kap. 6 § POL).
Ett företag som är en rapporteringsskyldig plattformsoperatör kan för ett år i taget ansöka om undantag från rapporteringsskyldighet.
För att kunna få ett beslut om undantag ska plattformsoperatören visa att plattformens hela företagsmodell är sådan att den inte har några rapporteringspliktiga säljare. För att en säljare inte ska vara rapporteringspliktig så behöver den vara en undantagen säljare (2 kap. 17 § POL).
En plattformsoperatör som har fått beslut om undantag från Skatteverket behöver inte genomföra åtgärder för kundkännedom eller lämna kontrolluppgifter.