Den som inte är godkänd lagerhållare och yrkesmässigt för in eller tar emot snus, tuggtobak eller övrig tobak från ett annat EU-land på annat sätt än genom distansförsäljning är skattskyldig.

Den som för in eller tar emot varor är skattskyldig

Den som inte är godkänd som lagerhållare och yrkesmässigt för in eller tar emot snus, tuggtobak eller övrig tobak från ett annat EU-land på något annat sätt än genom distansförsäljning är skattskyldig (10 kap. 20 § första stycket 2 LTS).

Nytt: 2024-12-16

Skatteverket anser att 10 kap. 20 § första stycket 2 LTS ska uppfattas som att det i varje given situation bara finns en aktör som uppfyller förutsättningarna för att vara skattskyldig.

Vad gäller begreppet ”för in” anser Skatteverket att den som låter föra in en vara till Sverige, antingen genom att själv transportera varan eller genom att anlita en transportör för transporten till Sverige, ska anses vara den som ”för in” varan.

Skatteverket anser att begreppet ”tar emot” avser det fallet att någon i Sverige beställer en vara från ett annat EU-land och varan transporteras till Sverige på annat sätt än att beställaren själv transporterar varan eller anlitar en transportör för transporten. Den som beställt varan är då den som ”tar emot” varan (Skatteverkets ställningstagande om begreppen ”för in” och ”tar emot”).

Bestämmelsen motsvarar vad som gällde för de harmoniserade tobaksvarorna enligt 17 § i tidigare LTS.

För att beskriva vem som för in eller tar emot varorna och därmed var skattskyldig enligt 17 § i tidigare LTS gavs några exempel i förarbetena.

Ett fall är då en näringsidkare på egen hand för skattepliktiga beskattade varor till Sverige för att använda varorna i kommersiell verksamhet här. Det kan t.ex. vara en handlare som reser till ett annat EU-land och förvärvar varor, som handlaren själv transporterar hem till Sverige och säljer i sin butik. Det kan också vara så att handlaren beställer varor från ett annat EU-land och uppdrar till en transportör att föra hem varorna för hens räkning. I båda dessa fall är det den svenska handlaren som ska föranmäla varorna och ställa säkerhet för skatten samt betala skatten här när varorna förts in till Sverige. Man kan också tänka sig att den svenska handlaren med verksamhet i Sverige beställer varor från en handlare i ett annat EU-land och ber att denne transporterar varorna till Sverige. Även i detta fall är den svenska handlaren skyldig att föranmäla varorna och ställa säkerhet samt skyldig att betala skatten. I detta fall i egenskap av att vara den som tar emot varorna här. Notera att det inte är distansförsäljning om mottagaren är näringsidkare. Är det i stället så att handlaren i det andra EU-landet, utan att ha fått någon beställning i förväg, för in beskattade varor till Sverige och väl i Sverige kontaktar - eller blir kontaktad av - en handlare här, är det den utländska handlaren som ska föranmäla varorna och ställa säkerhet för den svenska skatten samt att betala skatten här (jfr prop. 2009/10:40 s. 140 f).

Transportuppdrag

Den som endast utför ett transportuppdrag på uppdrag av någon är inte den som för in varorna till Sverige i den betydelse som avses i 10 kap. 20 § första stycket 2 LTS. (jfr uttalandena till 9 § första stycket 5 i tidigare LTS i prop. 2009/10:40 s. 140).

Anmälan och ställande av säkerhet

Den som avser att föra in eller ta emot varor från ett annat EU-land ska anmäla varorna till Skatteverket och ställa säkerhet för betalning av skatten på varorna innan varorna flyttas från det andra EU-landet (10 kap. 11 § LTS).

Anmälan på fastställt formulär

Skatteverket har med stöd av 10 § FTS fastställt formulär för anmälan om införsel.

Deklaration

Den som är skattskyldig för att ha fört in eller tagit emot skattepliktiga varor ska lämna en särskild skattedeklaration till Skatteverket. Deklarationen ska ha kommit in till Skatteverket senast fem dagar från dagen då varorna fördes in till landet.

Transportkontroll

Nytt: 2024-11-07

Flyttningar av snus, tuggtobak och övrig tobak till Sverige från andra EU-länder omfattas av bestämmelserna i LPK. Enligt bestämmelser i kapitel 5 i tullbefogenhetslagen (2024:710) har Tullverket bl.a. möjlighet att genomföra transportkontroller för att kontrollera att varor transporteras i enlighet med bestämmelserna i 1 kap. 6 § LPK, dvs. att skyldigheterna att i förväg anmäla införsel och ställa säkerhet för varorna har fullgjorts.

Enligt bestämmelser i tullbefogenhetslagen får Tullverket omhänderta skattepliktiga varor och enligt bestämmelser i LPK får de besluta om skatt på varor som är omhändertagna (5 kap. 16 – 20 §§ tullbefogenhetslagen respektive 2 kap. 1 och 3 §§ LPK).

I LPK finns även straffbestämmelser för den som transporterar varor utan att kraven på att i förväg anmäla införsel och ställa säkerhet är uppfyllda.

Tidigare:

Flyttningar av snus, tuggtobak och övrig tobak till Sverige från andra EU-länder omfattas av bestämmelserna i LPK. Enligt bestämmelser i LPK har Tullverket möjlighet att genomföra transportkontroller för att kontrollera att skyldigheterna att i förväg anmäla införsel och ställa säkerhet för varorna har fullgjorts.

Enligt bestämmelser i LPK får Tullverket omhänderta skattepliktiga varor och besluta om skatt på varorna.

I LPK finns även straffbestämmelser för den som transporterar varor utan att kraven på att i förväg anmäla införsel och ställa säkerhet är uppfyllda.

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

  • Förordning (2022:182) om tobaksskatt [1]
  • Lag (1998:506) om punktskattekontroll av transporter m.m. av alkoholvaror, tobaksvaror och energiprodukter [1] [2]
  • Lag (2022:155) om tobaksskatt [1] [2] [3]
  • Tullbefogenhetslag (2024:710) [1]

Propositioner

  • Proposition 2009/10:40 Det nya punktskattedirektivet [1] [2]

Ställningstaganden

  • Tobaksskatt – begreppen ”för in” och ”tar emot” vid införsel av snus, tuggtobak eller övrig tobak från ett annat EU-land [1]