Områden: Mervärdesskatt
Datum: 2002-01-11
Dnr: 12413-01/120
Nytt: 2004-03-22
Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagandet Mervärdesskatt på varor och tjänster i samband med begravning, dnr 130 4134-04/1152.
Sveriges begravningsbyråers förbund (SBF) har med anledning av riksskatteverkets (RSV) svar 2001-10-29 på tidigare ställd fråga begärt förtydligande avseende vissa frågor.
Frågan avser hanteringen av sång- och/eller musikframträdanden. Frågan gäller om någon som i egenskap av ombud till dödsboet, exempelvis en privatperson, arbetsgivare eller advokatfirma, upphandlar tjänsten måste påföra mervärdesskatt. Tillåts begravningsbyrån uppträda som dödsboets ombud och därmed hantera kostnaden som utlägg. Betalningsansvaret åvilar sålunda dödsboet.
Vad som avses med utlägg framgår av RSV:s svar avsnitt 3 till SBF daterat 2001-10-29. Här framgår att för att det ska kunna vara fråga om utlägg krävs bland annat att kunden är betalningsansvarig gentemot säljaren. Vidare ska inte kostnaden kunna ses som en kostnadskomponent i begravningsbyråns verksamhet. Bokföringen bör rätteligen göras via ett avräkningskonto eller ett liknande ej resultatpåverkande konto. I det fall som SBF tar upp i sin fråga menar SBF att betalningsansvaret gentemot sångaren/musikern åvilar dödsboet. RSV anser att ursprungsfakturan från sångaren/musikern bör vara utställd till dödsboet. För det fall det är fråga om ett anställningsförhållande föreligger detta mellan sångaren/musikern och dödsboet. Om så är fallet och övriga förutsättningar som angetts i RSV:s tidigare brevsvar rörande utlägg är uppfyllda förekommer ett utlägg.
Då en utläggssituation föreligger i enlighet med mervärdesskattelagen ska inte begravningsbyrån påföra utgående skatt. Vidare föreligger heller ingen avdragsrätt för begravningsbyrån för eventuell ingående skatt på den ursprungsfaktura som utlägget avser. För att den egentliga köparen, dvs. dödsboet, ska ha avdragsrätt krävs att fakturan uppfyller de krav som åläggs enligt mervärdesskattelagen. Ett av dessa krav är att ursprungsfakturan faktiskt utställts på den egentliga köparen, dvs. dödsboet.
RSV anser inte att det finns någon formell skyldighet för begravningsbyrån att informera om ett anställningsförhållande som kan komma i fråga mellan två andra parter. Ett dödsbo som anställer en person, exempelvis en sångare, är däremot skyldig att informera sig om de regler som gäller avseende detta.
Frågan rörande transport av avliden avser också huruvida begravningsbyrån kan vara ombud och om kostnaden kan behandlas som ett utlägg.
Vad gäller svaret hänvisas till vad som anförts under fråga 1.
Frågan gäller vissa transporter av avlidna som av begravningsentreprenörerna upphandlas från begravningsbyråerna. Blir det någon skillnad om tjänsterna säljs separat.
Transporttjänster som begravningsbyrån upphandlar från transportör bör vara belagda med en skattesats om 6 %. Detsamma gäller separata sådana tjänster som entreprenören säljer till begravningshuvudman. I de fall tjänsten även innefattar sänkningen ner i graven måste bedömning göras om denna tjänst kan anses vara underordnad transporttjänsten och därmed ingå i tillhandahållandet med skattesats om 6 %. Det kan tilläggas att när begravningsbyrån säljer transporttjänster, liksom tjänster avseende sänkning i graven, till ett dödsbo som en del av det totala tillhandahållandet får de anses ingå i begravningstillhandahållandet vilket framgår av tidigare utsänt brevsvar daterat 2001-10-29.
Om en transporttjänst debiteras separat från begravningsbyrån efter separat beställning, t.ex. transport av urna som beställts att utföras viss tid efter begravningsceremonin, eller nödvändig bårtransport som utförts innan beställning av begravningsarrangemangen påbörjas, bör det anses kunna vara fråga om en persontransporttjänst med en skattesats om 6 %.
Frågan avser ett förtydligande av hur begravningsuppdrag som rör utlandet ska behandlas.
Som RSV har angett i brevsvar daterat 2001-10-29 får begravningsuppdrag anses vara ett tillhandahållande som omfattas av huvudregeln i mervärdesskattelagen (1994:200), ML 5 kap. 8 §. Detta innebär att om säljaren (dvs. begravningsbyrån) har ett fast driftställe i Sverige får tjänsten anses vara omsatt inom landet. Mervärdesskatt ska då utgå på tillhandahållandet. Det har ingen betydelse vem som är köpare av tjänsten eller var själva tjänsten har utförts.
Om tillhandahållandet endast avser en transporttjänst av avliden ska omsättningsland bedömas utifrån ML 5 kap. 5 §. I och med att transporten till någon del går till utlandet har denna tjänst ansetts som en omsättning som skett utom landet. Mervärdesskatt tas då inte ut i Sverige.