Områden: Mervärdesskatt
Datum: 1998-07-06
Dnr: 6219-98/900
Nytt: 2007-05-07
Detta ställningstagande upphör att gälla eftersom ställningstagandet får anses framgå av Regeringsrättens dom 2001-16-18 (se RÅ 2001 ref. 34).
Riksskatteverket har uppmärksammats på att det råder tveksamhet om hur fackföreningar skall beskattas för ersättningar som de uppbär för sina tjänster avseende administration av arbetslöshetskassor.
Enligt 3 kap. 1 § första stycket mervärdesskattelagen (1994:200), ML, är omsättning av varor och tjänster samt import skattepliktiga om inget annat anges i kapitlet. Enligt 1 kap. 6 § ML förstås med vara materiella ting, bland dem fastigheter och gas, samt värme, kyla och elektrisk kraft. Med tjänst förstås allt annat som kan tillhandahållas i yrkesmässig verksamhet.
Regeringsrätten, RÅ 1997 ref 16, har ansett att en fackförening var skattskyldig till mervärdesskatt för tjänster avseende ackordskontroll. I RÅ 1996 not 168 har Svenska kyrkans stiftelse för rikskyrlig verksamhet ansetts skattskyldig för tjänster avseende tillhandahållande till självkostnadspris av administrativa tjänster gentemot andra stiftelser. Med hänsyn till arten och omfattningen ansågs verksamheten utgöra näringsverksamhet enligt 21 § KL.
De båda rättsfallen utgör stöd för uppfattningen att fackföreningar, som administrerar arbetslöshetskassor skall beskattas för den ersättning som uppbärs för detta.
Från och med den 1 juli 1998 finns i 3 kap. 23 a § ML en bestämmelse om undantag för vissa interna tjänster.
Bestämmelsen ifråga anger bl.a att från skatteplikt undantas omsättning av tjänster som tillhandahålls inom fristående grupper av fysiska eller juridiska personer om verksamheten i övrigt inte medför skattskyldighet hos gruppen eller hos de fysiska eller juridiska personerna. Vidare gäller att tjänsterna skall vara direkt nödvändiga för utövandet av verksamheten samt även att ersättningen för tjänsterna exakt motsvarar den fysiska eller juridiska personens andel av kostnaderna för tjänsternas tillhandahållande. Som ett ytterligare villkor gäller att undantaget avser endast sådana tjänster som normalt inte tillhandahålls av någon annan utanför gruppen.
Vad gäller ovanstående bestämmelse anser RSV att en fackförening och en arbetslöshetskassa inte bör anses vara en sådan fristående grupp som anges i bestämmelsen. Arbetslöshetskassan bör betraktas som en från fackföreningen fristående juridisk person. De tjänster som en fackförening tillhandhåller en arbetslöshetskassa är, såvitt är känt, administrativa tjänster som andra personer skulle kunna tillhandahålla. Fackföreningen tillhandahåller därför tjänsterna i konkurrens med andra personer varför även av detta skäl 3 kap 23 a § ML inte är tillämplig.
RSV anser att fackföreningar som tillhandahåller administrativa tjänster till arbetslöshetskassor skall beskattas för de ersättningar, som erhålls. Om tjänsterna tillhandahålls utan ersättning bör tjänsterna uttagsbeskattas enligt 2 kap. 5 § första stycket 1. ML.