Filtrera på område
Sökresultat: "royalty avseenden bör bör skatten" | Fastighetstaxering | 2019 | 65 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
bestämmelserna i första stycket. Lag (2007:1419) . Underlaget för skatten Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster 5 § Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster ska beräknas på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. Denna ska beräknas på följande sätt
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
bestämmelserna i första stycket. Lag (2007:1419) . Underlaget för skatten Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster 5 § Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster ska beräknas på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. Denna ska beräknas på följande sätt
/ Vägledning / 2019 / Fastighetstaxering / Småhus / Värderingsenhet / Tomtmark
med radhus. Tomtmarken för varje radhus utgör en värderingsenhet. Undantagsregel Man bör i tre fall göra undantag från huvudregeln (att tomtmarken för varje småhus, oavsett byggnadskategori, är en värderingsenhet). De tre undantagen från huvudregeln hänger
Saknas: royalty skatten
/ Vägledning / 2019 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Indelning av byggnader och mark / Byggnadstyper
reglerna för hur indelningen i byggnadstyper ska göras, d.v.s. utifrån vilka tillämpliga indelningsgrunder den ska göras. När man delar in byggnader i byggnadstyper bör man inte ta någon hänsyn till det ändamål som den underliggande marken är avsedd
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Justering för säregna förhållanden
i taxeringsenheten. I det fall justeringsanledningen hänförs till taxeringsenheten som helhet bör justeringen göras på den värdefullaste värderingsenheten. Om justeringsbeloppet för exempelvis ett småhus på en lantbruksenhet är större än riktvärdet för småhuset, bör
Saknas: royalty skatten
/ Vägledning / 2019 / Fastighetstaxering / AVSLUTAS - Lantbruk / Justering för säregna förhållanden
i taxeringsenheten. I det fall justeringsanledningen hänförs till taxeringsenheten som helhet bör justeringen göras på den värdefullaste värderingsenheten. Om justeringsbeloppet för exempelvis ett småhus på en lantbruksenhet är större än riktvärdet för småhuset, bör
Saknas: royalty skatten
/ Vägledning / 2019 / Fastighetstaxering / Specialbyggnad / Kulturbyggnad
för allmänheten och som inte till övervägande del används för något annat ändamål än det kulturella. Folkets hus-byggnader med lokaler för teater eller bio Folkets hus-byggnader bör normalt kunna hänföras till byggnadstypen kulturbyggnad endast i de fall lokalerna
Saknas: avseenden royalty
/ Vägledning / 2019 / Fastighetstaxering / Småhus / Justering för säregna förhållanden / Tomtmark
vid fördröjd byggnation Bedömningen av storleken på justeringsbeloppet bör ske med utgångspunkt i den förväntade väntetiden. Med väntetid bör avses tiden innan en byggnation får påbörjas. Väntetid bör bestämmas i hela kalenderår med hänsyn
Saknas: royalty skatten
/ Vägledning / 2019 / Fastighetstaxering / Hyreshus och ägarlägenheter / Justering för säregna förhållanden / Tomtmark
normalt förekommande markanläggningar saknas, eller om en del av dessa finns. Om normala markanläggningar saknas bör man beräkna justeringen med ledning av nedanstående tabell ( SKV A 2018:11 ). Om fastighetsägaren själv presenterar faktiska kostnader
Saknas: royalty skatten
/ Vägledning / 2019 / Fastighetstaxering / Hyreshus och ägarlägenheter / Justering för säregna förhållanden / Hyreshus och ägarlägenhet
av byggnaderna. En saneringsbyggnad är en byggnad som ska rivas ( 2 kap. 4 § FTL ). En sådan byggnad saknar normalt värde eller utgör en belastning för fastigheten. En normal rivningskostnad för hyreshus i 2017 års värdenivå bör bedömas till 300 kr/kbm
Saknas: royalty skatten