Filtrera på område
Sökresultat: "royalty avseenden bör bör skatten" | Fastighetstaxering | 2021 | 77 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
i första stycket. Lag (2019:907) . Underlaget för skatten Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster 5 § Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster ska beräknas på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. Denna ska beräknas på följande sätt. Summan
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
i första stycket. Lag (2019:907) . Underlaget för skatten Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster 5 § Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster ska beräknas på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. Denna ska beräknas på följande sätt. Summan
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Inkomstskattelag (1999:1229)
i första stycket. Lag (2019:907) . Underlaget för skatten Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster 5 § Fysiska personers skatt på förvärvsinkomster ska beräknas på den beskattningsbara förvärvsinkomsten. Denna ska beräknas på följande sätt. Summan
/ Vägledning / 2021 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Indelning av byggnader och mark / Byggnadstyper
. I paragrafen ovan finns reglerna för hur indelningen i byggnadstyper ska göras, d.v.s. utifrån vilka tillämpliga indelningsgrunder den ska göras. När man delar in byggnader i byggnadstyper bör man inte ta någon hänsyn till det ändamål som den underliggande
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper 2022 – ska avslutas / Indelning av byggnader och mark / Byggnadstyper
byggnad. I paragrafen ovan finns reglerna för hur indelningen i byggnadstyper ska göras, d.v.s. utifrån vilka tillämpliga indelningsgrunder den ska göras. När man delar in byggnader i byggnadstyper bör man inte ta någon hänsyn till det ändamål
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Justering för säregna förhållanden
i taxeringsenheten. I det fall justeringsanledningen hänförs till taxeringsenheten som helhet bör justeringen göras på den värdefullaste värderingsenheten. Om justeringsbeloppet för exempelvis ett småhus på en lantbruksenhet är större än riktvärdet för småhuset, bör
Saknas: royalty skatten
/ Vägledning / 2021 / Fastighetstaxering / Specialbyggnad / Kulturbyggnad
för allmänheten och som inte till övervägande del används för något annat ändamål än det kulturella. Folkets hus-byggnader med lokaler för teater eller bio Folkets hus-byggnader bör normalt kunna hänföras till byggnadstypen kulturbyggnad endast i de fall lokalerna
Saknas: avseenden royalty
/ Vägledning / 2021 / Fastighetstaxering / Småhus / Värderingsenhet / Tomtmark
tomtmark om fastigheten ligger i ett ägoskifte och har en total areal av högst 2 ha ( 2 kap. 4 § FTL ). Exempel: huvudregeln Bilden visar en fastighet med radhus. Tomtmarken för varje radhus utgör en värderingsenhet. Undantagsregel Man bör i tre fall göra
Saknas: royalty skatten
/ Vägledning / 2021 / Fastighetstaxering / Specialbyggnad / Vårdbyggnad
åt personer som behöver institutionell vård eller tillsyn ( 2 kap 2 § FTL ). Av förarbetena till FTL framgår det att byggnader för omsorg om barn och ungdom, åldringsvård och övrig socialvård uppenbart hör till sådana samhällsnyttiga verksamheter som bör
Saknas: royalty skatten
/ Vägledning / 2021 / Fastighetstaxering / Småhus / Justering för säregna förhållanden / Tomtmark
vid fördröjd byggnation Bedömningen av storleken på justeringsbeloppet bör ske med utgångspunkt i den förväntade väntetiden. Med väntetid bör avses tiden innan en byggnation får påbörjas. Väntetid bör bestämmas i hela kalenderår med hänsyn
Saknas: royalty skatten