Skatteverket fattar beslut om fastighetstaxering. Det sker vid allmän, förenklad och särskild fastighetstaxering.
I vissa fall ska ett beslut om fastighetstaxering föregås av förankring hos en SKB. Det finns en motsvarande ordning för förankring hos en SKB för beslut som ska fattas enligt SFL.
Skatteverket har det övergripande ansvaret för beskattningsverksamheten i landet.
Nytt: 2016-03-01
Skattenämnderna inom fastighetstaxeringen avskaffas från den 1 mars 2016. Beslut som tidigare fattats av skattenämnden ska i stället fattas av Skatteverkets tjänstemän.
Tidigare (t.o.m. 2016-02-29):
I undantagsfall avgör skattenämnden ärenden om fastighetstaxering.
Det är Skatteverket som ansvarar för beskattningsverksamheten enligt FTL (17 kap. 1 § FTL). Skatteverket fattar beslut i taxeringsärenden (17 kap. 2 § FTL).
Tidigare (t.o.m. 2016-02-29):
Skattenämnden, som är en förtroendemannaorganisation, avgör vissa taxeringsärenden (20 kap. 3 § FTL).
Skatteverket får förordna konsulenter som deltar i arbetet med fastighetstaxering. De är personer med sakkunskap i fråga om fastighetsvärdering och som biträder vid taxeringen (17 kap. 4 § FTL).
Det är Skatteverkets tjänstemän som sköter taxeringsarbetet och fattar beslut i taxeringsärenden. Konsulenter kan delta i arbetet men får inte fatta beslut om fastighetstaxering.
Nytt: 2016-03-31
För vissa beslut gäller en särskild beslutsordning som innebär att Skatteverkets handläggare ska förankra beslutet hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare (SKB). Detta framgår av Skatteverkets arbetsordning. Förankring innebär att en handläggare inhämtar synpunkter från en SKB.
Tidigare (t.o.m. 2016-02-29):
Vissa ärenden avgör Skattenämnden. Det är ärenden som
En fråga är tvistig om Skatteverket inte har för avsikt att fullt ut bevilja fastighetsägarens önskemål vid en begäran om prövning. Nämnden ska inte pröva frågan om den tidigare har prövat den och det inte har kommit till något nytt i sak.
En skälighetsfråga är när Skatteverket grundar sitt beslut på en skönsuppskattning eller skälighetsuppskattning. Det spelar då ingen roll om Skatteverket skönstaxerat på grund av att det saknas en deklaration eller att verket avviker från den deklaration som finns.
När rättsläget är oklart och det är en rättsligt kvalificerad fråga måste handläggaren föredra frågan hos skattenämnden. Såväl skälighetsfrågor som bedömningsfrågor måste vara av väsentlig ekonomisk betydelse för fastighetsägaren.
Skattenämnden avgör ett ärende om fastighetstaxering om det finns särskild anledning till det.
I förarbeten till taxeringslagen ges exempel på när en sådan särskild anledning kan föreligga (prop. 1989/90:74 s. 280). Ett exempel är s.k. pilotärenden. Det är sådana ärenden som är av betydelse för många andra ärenden. Ett annat exempel kan vara ärenden som är föremål för ett betydande massmedialt intresse.
Särskild anledning är också om den handläggande tjänstemannen anser att ett beslut som fattats av skattenämnden ska ändras utan att nya omständigheter har kommit fram.
Det förekommer olika typer av fastighetstaxeringsbeslut:
När Skatteverket fattar beslut om fastighetstaxering ska beslutet gälla från och med 1 januari det taxeringsår då beslutet fattas (1 kap. 3 § andra stycket FTL). Taxeringsbeslutets innehåll ska vara oförändrat under tiden från och med en allmän fastighetstaxering till nästa allmänna fastighetstaxering om ny taxering inte sker under den däremellan löpande taxeringsperioden.
Har fastighetsägaren inte lämnat någon fastighetsdeklaration, trots att han eller hon har varit tvungen att göra det, kan Skatteverket fatta beslut om skönstaxering (20 kap. 2 § andra stycket FTL). Om Skatteverket på grund av brister i fastighetsdeklarationen inte kan beräkna taxeringsvärdet får Skatteverket uppskatta ett belopp som är skäligt.
Skönstaxering kan ske i såväl grundläggande beslut som i omprövningsbeslut.
Nytt: 2016-03-31
Av Skatteverkets arbetsordning framgår att följande beslut ska förankras hos en SKB:
Omprövningsbeslut på Skatteverkets initiativ i taxeringsärende till nackdel för fastighetsägaren efter utgången av året efter taxeringsåret enligt 20 kap. 14-19 §§ fastighetstaxeringslagen.
Beslut i ärende som är till nackdel för fastighetsägaren och som avser en skälighets- eller bedömningsfråga av väsentlig ekonomisk betydelse för fastighetsägaren och prövningen inte är enkel
•i grundläggande beslut,
•i omprövningsbeslut på Skatteverkets initiativ, eller
•i ett första omprövningsbeslut på fastighetsägarens initiativ där det grundläggande beslutet har tagits i enlighet med utsänt förslag till fastighetstaxering, påpekande med anledning av sådant förslag eller fastighetsägarens uppgifter i fastighetsdeklaration.
Ett beslut som tidigare har förankrats hos en SKB får vid en omprövning på oförändrat underlag inte ändras utan att det förankras på nytt hos en SKB. Detsamma gäller i fråga om beslut som tidigare har fattats i en skattenämnd eller av en SKB.
Skatteverket ska senast den 30 juni fastighetstaxeringsåret meddela fastighetsägaren om