Skattetillägg får inte tas ut om den oriktiga uppgiften framgår av avstämningsuppgifter som varit tillgängliga för Skatteverket inom ett år från utgången av beskattningsåret.
Äldre bestämmelser om normalt tillgängligt kontrollmaterial ska tillämpas i fråga om uppgifter som har lämnats eller skulle ha lämnats före den 1 januari 2016.
Definitionen av vad som är avstämningsuppgifter har flyttats från 49 kap. 10 c § till 10 d § i SFL genom lagen om ändring i skatteförfarandelagen (SFS 2016:888). Lagen trädde i kraft den 20 oktober 2016 och ska tillämpas på beskattningsår som börjar efter den 31 december 2016.
Det innebär t.ex. att vid beslut om skattetillägg avseende inkomstdeklarationer och mervärdesskattedeklarationer med beskattningsår som redovisningsperiod och som rätteligen ska lämnas under 2017 och avser beskattningsår som börjat före den 1 januari 2017 så ska 49 kap. 10 c § SFL tillämpas i dess lydelse före den 20 oktober 2016. Likaså ska man tillämpa den paragrafen vid beslut om skattetillägg avseende arbetsgivardeklarationer som ska lämnas i januari 2017 och mervärdesskattedeklarationer som ska lämnas i januari och februari 2017.
Skattetillägg får inte tas ut om en oriktig uppgift framgår av avstämningsuppgifter som varit tillgängliga för Skatteverket inom ett år från utgången av beskattningsåret (49 kap 10 § 1 SFL).
Begreppet tillgängliga avstämningsuppgifter definieras direkt i 49 kap. 10 d § SFL och är ett mer inskränkt begrepp än normalt tillgängligt kontrollmaterial. Endast uppgifter som har en tydlig avstämningskaraktär omfattas av uttrycket, d.v.s. det är fråga om uppgifter som ska finnas hos Skatteverket så att verket vid sin grundkontroll kan stämma av uppgifterna mot uppgifter i en framtida deklaration (prop. 2014/15:131 s. 248).
Visst kontrollmaterial som tidigare betraktades som normalt tillgängligt kontrollmaterial faller därför utanför begreppet avstämningsuppgifter. Det innebär att även om en oriktig uppgift framgår av ett tillgängligt kontrollmaterial ska undantaget från att ta ut skattetillägg numera inte tillämpas om kontrollmaterialet inte är att betrakta som avstämningsuppgifter.
En annan skillnad mot äldre bestämmelser är att Skatteverkets tillgång till avstämningsuppgifter aldrig kan leda till att skattetillägg ska tas ut med en lägre procentsats utan endast till ett undantag från skattetillägg. Bestämmelsen i 49 kap. 12 § SFL har därför upphört att gälla.
Bestämmelserna om avstämningsuppgifter trädde i kraft den 1 januari 2016.
Äldre bestämmelser i 49 kap. 10 § 1 och 12 § SFL om normalt tillgängligt kontrollmaterial tillämpas i fråga om uppgifter som har lämnats eller skulle ha lämnats före den 1 januari 2016.
Skattetillägg får inte tas ut om den oriktiga uppgiften framgår av avstämningsuppgifter som varit tillgängliga för Skatteverket inom ett år från utgången av beskattningsåret (49 kap. 10 § 1 SFL).
Avstämningsuppgifter är uppgifter som med enkla medel kan stämmas av mot uppgifter i deklarationer. Skatteverket ska maskinellt kunna kontrollera avstämningsuppgifter mot uppgifter i deklarationer (prop. 2014/15: 131 s. 221).
Avstämningsuppgifter är (49 kap. 10 d § SFL)
Av bestämmelsen framgår att det endast är avstämningsuppgifter enligt punkt 1, d.v.s. obligatoriska kontrolluppgifter och underrättelser om lagfart, som kan vara avstämningsuppgifter i förhållande till samtliga deklarationer, d.v.s. både inkomstdeklarationer och skattedeklarationer
Avstämningsuppgifter enligt punkterna 2 och 3 kan endast vara avstämningsuppgifter i förhållande till inkomstdeklarationer.
Det är tillräckligt att den oriktiga uppgiften framgår av avstämningsuppgifterna för att skattetillägg inte ska tas ut. Syftet med bestämmelserna är nämligen att skattetillägg inte ska tas ut när risken för skatteundandragande är obetydlig.
Till skillnad mot den tidigare bestämmelsen om undantag från skattetillägg när den oriktiga uppgiften kunde rättas med normalt tillgängligt kontrollmaterial, krävs det alltså inte att felet direkt kan rättas. Det räcker att Skatteverket kan identifiera att det finns ett fel. Det innebär att även om Skatteverket måste utreda storleken på felet får något skattetillägg inte tas ut (prop.2014/15: 131 s. 224-225). Att det finns ett fel måste dock alltid klart framgå. Det räcker inte att Skatteverket misstänker att det finns ett fel (prop. 2010/11:165 s. 946).
Avstämningsuppgifterna ska ha kommit in till Skatteverket inom ett år efter beskattningsårets utgång. Om avstämningsuppgifterna kommer in senare ska bestämmelsen om undantag från skattetillägg inte tillämpas.
Undantaget ska tillämpas även om avstämningsuppgifter, t.ex. kontrolluppgifter, kommer in eller rättas efter det att Skatteverket initierat en kontroll och meddelat ett beslut med skattetillägg (prop. 2002/03:106 s. 123-124).
Skatteverket reviderar ett fåmansbolag och upptäcker att utbetalda löner inte stämmer med de kontrolluppgifter bolaget lämnat. Bolaget kommer före utgången av året efter beskattningsåret in till Skatteverket med nya eller ändrade kontrolluppgifter för de anställda (även företagsledare och delägare) hos bolaget.
Om det av kontrolluppgifterna framgår att en oriktig uppgift lämnats i en arbetsgivardeklaration eller i en anställds inkomstdeklaration får något skattetillägg inte tas ut. Det gäller även om de rättade kontrolluppgifterna direkt kan knytas till förhållanden som man uppmärksammat vid revisionen. Om ett skattetillägg i en sådan situation redan har tagits ut, ska beslutet om skattetillägg omprövas och påfört skattetillägg undanröjas.
Kontrolluppgifter som enligt SFL ska lämnas utan föreläggande (obligatoriska kontrolluppgifter) är avstämningsuppgifter i förhållande till samtliga typer av deklarationer. I praktiken kan man dock bara göra avstämningar mot inkomstdeklarationer och arbetsgivardeklarationer.
Kontrolluppgifter lämnas bl.a. för att Skatteverket ska kunna bestämma underlag för att ta ut skatt eller avgift (14 kap. 1 § 1 SFL). Bestämmelser om vilka kontrolluppgifter som ska lämnas utan föreläggande finns i 14–25 kap. SFL.
Om den oriktiga uppgiften framgår av en obligatorisk kontrolluppgift får ett skattetillägg inte tas ut.
Anna har i sin inkomstdeklaration inte redovisat sin försäljning av onoterade delägarrätter.
Den oriktiga uppgiften framgår av en kontrolluppgift som varit tillgänglig för Skatteverket inom ett år från beskattningsårets utgång. Även om Skatteverket behöver utreda t.ex. anskaffningsutgiften för att kunna beräkna den beskattningsbara vinsten får skattetillägg inte tas ut.
Torbjörn har i sin inkomstdeklaration inte redovisat utdelning från sitt fåmansaktiebolag.
Den oriktiga uppgiften framgår av en kontrolluppgift som varit tillgänglig för Skatteverket inom ett år från beskattningsårets utgång. Även om Skatteverket behöver utreda hur stor del av utdelningen som ska redovisas i tjänst respektive kapital får skattetillägg inte tas ut.
Skulle det istället vara så att utdelningen har redovisats i deklarationen men har fördelats på ett felaktigt sätt mellan tjänst och kapital är det inte fråga om ett fel som framgår av kontrolluppgiften och därför är utgångspunkten att fullt skattetillägg ska tas ut.
Eva har i sin inkomstdeklaration inte redovisat försäljningen av sin privatbostadsrätt.
Den oriktiga uppgiften framgår av en kontrolluppgift som varit tillgänglig för Skatteverket inom ett år från utgången av beskattningsåret. Även om kontrolluppgiften saknar uppgifter om förbättringsutgifter och försäljningskostnader och Skatteverket därför behöver utreda dessa får något skattetillägg inte tas ut.
Claes har i näringsbilagan till sin inkomstdeklaration inte redovisat ett näringsbidrag som han har fått.
Normalt framgår det inte vid en avstämning mellan uppgifter i en inkomstdeklaration och kontrolluppgift på näringsbidrag om ett näringsbidrag inte har redovisats eller redovisats med ett för lågt belopp eftersom denna inkomst inte redovisas separat.
Utgångspunkten är därför att skattetillägg ska tas ut med fullt belopp och att undantaget för att ta ut skattetillägg inte kan tillämpas även om en kontrolluppgift på näringsbidraget varit tillgänglig för Skatteverket inom ett år från beskattningsårets utgång.
Elin har i näringbilagan till inkomstdeklarationinte redovisat den sjukpenning hon fått, eller redovisat sjukpenning med för lågt belopp.
Sjukpenning ska, till skillnad från näringsbidrag, särredovisas i inkomstdeklarationen.
Om den oriktiga uppgiften framgår av en kontrolluppgift om sjukpenningen som varit tillgänglig för Skatteverket inom ett år från beskattningsårets utgång får något skattetillägg därför inte tas ut.
Håkan har i sin inkomstdeklaration strukit ett förifyllt avdrag för ränteutgifter och fyllt i ett högre belopp.
Vissa av de obligatoriska kontrolluppgifterna förifylls av Skatteverket på deklarationsblanketten, t.ex. lön, ränteinkomster och ränteutgifter samt vissa aktieutdelningar.
Om Håkan stryker och ändrar det förifyllda beloppet förlorar kontrolluppgiften sin funktion som avstämningsuppgift. Undantaget från att ta ut skattetillägg ska i den situationen därför inte tillämpas om en oriktig uppgift har lämnats även om det skulle visa sig att kontrolluppgiften var korrekt. Håkan har nämligen uttryckligen angett att kontrolluppgiften inte är korrekt. Risken för ett skatteundandragande är dock liten och det finns skäl för att delvis befria från ett fullt skattetillägg.
Om Håkan inte har strukit den förifyllda uppgiften i inkomstdeklarationen men skrivit ett annat belopp bredvid, anses han inte ha påstått att kontrolluppgiften är felaktig utan istället lämnat motstridiga uppgifter. Skatteverket får då en särskild utredningsskyldighet vilket innebär att en oriktig uppgift inte har lämnats. Skattetillägg ska i den situationen inte tas ut.
Skatteverket upptäcker genom en avstämning mellan arbetsgivardeklarationer och kontrolluppgifter för anställda att bolagets uppgifter i de arbetsgivardeklarationer som har lämnats för beskattningsåret inte överensstämmer med de kontrolluppgifter bolaget har lämnat. Av uppgifterna framgår alltså att en oriktig uppgift har lämnats.
Även om Skatteverket inte kan se vilken eller vilka redovisningsperioder en höjning av arbetsgivaravgifterna eller avdragen skatt ska hänföras till ska undantaget från att ta ut skattetillägg tillämpas om kontrolluppgifterna varit tillgängliga inom ett år från beskattningsårets utgång.
Skattetillägg får inte tas ut även om kontrolluppgifterna kommer in efter det att Skatteverket t.ex. har påbörjat en revision hos arbetsgivaren.
Uppgifter från Lantmäteriet om fastighetsavyttringar enligt 78 § första stycket förordningen (2003:308) om fastighetsregister (lagfarter) är avstämningsuppgifter (49 kap. 10 d § 1 SFL).
Om den oriktiga uppgiften framgår av en uppgift från Lantmäteriet och Skatteverket har tillgång till uppgiften inom ett år från beskattningsårets utgång får skattetillägg inte tas ut. Detta är en skillnad mot tidigare regler om normalt tillgängligt kontrollmaterial då skattetillägg togs ut med en lägre procentsats i de fall en fastighetsförsäljning inte redovisats.
Olle har inte redovisat sin försäljning av en fastighet.
Skatteverket har fått en underrättelse om beviljad lagfart från Lantmäteriet inom ett år från beskattningsårets utgång.
Lantmäteriets uppgifter om försäljningstidpunkt utgår oftast från dagen för köpebrevet och inte från dagen för köpekontraktet.
Skattskyldigheten inträder det år avyttringen sker, vilket är när köpekontraktet undertecknas. Skatteverket kan inte utifrån uppgifterna om lagfart med säkerhet säga vilket beskattningsår som försäljningen ska hänföras till. Frågan måste utredas innan något beslut kan fattas. Skatteverket kan även behöva utreda anskaffningskostnaden m.m.
Trots att Skatteverket kan behöva utreda både rätt beskattningsår och anskaffningskostnader m.m. får något skattetillägg inte tas ut om uppgiften från Lantmäteriet har kommit in till Skatteverket inom ett år från beskattningsårets utgång.
Uppgifter som den uppgiftsskyldiga lämnat i inkomstdeklarationen för det föregående beskattningsåret och som har direkt koppling till uppgifter som ska lämnas i inkomstdeklarationen för beskattningsåret är avstämningsuppgifter (49 kap. 10 d § 2 SFL).
Uppgifter i en inkomstdeklaration kan enligt lagtexten endast vara avstämningsuppgifter i förhållande till en annan inkomstdeklaration. Det innebär att uppgifter i en inkomstdeklaration aldrig kan vara avstämningsuppgifter i förhållande till en skattedeklaration. Uppgifter i en skattedeklaration kan inte heller vara avstämningsuppgifter varken till en inkomstdeklaration eller en annan skattedeklaration.
Till skillnad mot tidigare regler om normalt tillgängligt kontrollmaterial är det bara vissa uppgifter och inte hela innehållet i föregående års deklaration som är avstämningsuppgifter.
Det är endast uppgifter i föregående års inkomstdeklaration som enkelt, d.v.s. med tekniskt stöd, kan stämmas av mot uppgifter i den aktuella inkomstdeklarationen som är avstämningsuppgifter (prop. 2014/15:131 s. 222–223). Krävs det en manuell granskning för att upptäcka ett fel bör uppgiften inte anses vara en avstämningsuppgift.
Exempel på uppgifter i föregående års deklaration som har en direkt koppling till årets deklaration och därför är avstämningsuppgifter är
Uppgifter i register som Skatteverket upprättar för kontroll av framtida inkomstdeklarationer vid beskattningsutlösande händelser är avstämningsuppgifter (49 kap. 10 d § 3 SFL och prop. 2014/15:131 s. 248).
Uppgifter i ett register kan enligt lagtexten endast vara avstämningsuppgifter i förhållande till en inkomstdeklaration, inte till en skattedeklaration.
Följande uppgifter finns i register upprättade för kontroll av inkomstdeklarationer och är därmed avstämningsuppgifter. Uppgifter om
Skatteverkets fastighetsregister omfattas inte av begreppet avstämningsuppgifter. Det har nämligen inte upprättats för kontroll av framtida beskattningsutlösande händelser. I registret för Skatteverket in nya ägare till fastigheter utifrån de uppgifter som kommer in från Lantmäteriet.
Erica har i sin näringsverksamhet inte återfört en periodiseringsfond efter sex år (30 kap 8 § IL).Eftersom den oriktiga uppgiften framgår av avstämningsuppgifter, d.v.s. registret över periodiseringsfonder, får Skatteverket inte ta ut något skattetillägg (49 kap. 10 d § 3 SFL).
Eva-Lotte har i sin deklaration upplyst om att näringsverksamheten har upphört men har inte återfört periodiseringsfonderna till beskattning. Upplysningen kan ha lämnast t.ex. genom ett x i rutan att verksamheten har upphört eller under särskilda upplysningar. Att alla avsättningar ska återföras när verksamheten upphör framgår av 30 kap. 9 § IL.
Skatteverket kan genom avstämning mot registret med periodiseringsfonder (avstämningsuppgifter) upptäcka den oriktiga uppgiften. Skatteverket får därför inte ta ut något skattetillägg.
Om det av deklarationen inte framgår att verksamheten har upphört är utgångspunkten att skattetillägg ska tas ut. Det kan dock finnas grund för att delvis befria från ett skattetillägg som annars skulle ha tagits ut med 40 procent. Läs mer om detta under rubriken När en verksamhet har upphört och periodiseringsfonder inte har återförts.
Nytt: 2017-05-18
En enskild näringsidkare har i NE-bilagan redovisat kapitalunderlaget 300 000 kr. Expansionsfonden får därmed uppgå till högst 384 630 kr (300 000 kr x 128,21 %). Av Skatteverkets register framgår det att expansionsfonden vid beskattningsårets ingång uppgick till 350 000 kr. I sin deklaration yrkar näringsidkaren avdrag för avsättning till expansionsfond med 200 000 kr, d.v.s. med ett belopp som är 165 370 kr högre än vad som är tillåtet (550 000 - 384 630).
Näringsidkaren har lämnat en oriktig uppgift eftersom felet inte kan utläsas av deklarationsuppgifterna. Samtidigt framgår den oriktiga uppgiften vid en avstämning mellan det uppräknade kapitalunderlaget, Skatteverkets register om tidigare avsättning till expansionsfond och årets avdrag för avsättning till expansionsfond. Undantagsbestämmelsen i 49 kap. 10 § 1 SFL är därmed tillämplig och något skattetillägg får inte tas ut.
En enskild näringsidkare har inte redovisat något kapitalunderlag i NE-bilagan. Av Skatteverkets register framgår att det finns en tidigare avsättning till expansionsfond. I årets deklaration yrkas ytterligare avdrag för avsättning till en expansionsfond med ett visst belopp. Efter att Skatteverket har begärt in uppgifter om årets kapitalunderlag framkommer det att det yrkade avdraget för avsättningen till expansionsfonden är för högt.
Den omständigheten att det saknas uppgift om kapitalunderlag i NE-bilagan innebär visserligen att det finns en brist i deklarationen, men det innebär inte att avsättningen till expansionsfonden behöver vara felaktig. Avsaknaden av uppgift om kapitalunderlag medför därför inte att Skatteverket får en sådan utredningsskyldighet som påverkar bedömningen av om en oriktig uppgift har lämnats.
Eftersom det inte finns något kapitalunderlag redovisat i deklarationen framgår inte heller den oriktiga uppgiften vid en avstämning mot de uppgifter som finns i Skatteverkets register om tidigare avsättning till expansionsfond. Det innebär att undantagsbestämmelsen i 49 kap. 10 § 1 SFL inte är tillämplig i detta fall.
En enskild näringsidkare har redovisat kapitalunderlag i NE-bilagan med 300 000 kr. Expansionsfonden får därmed uppgå till högst 384 630 kr (300 000 kr x 128,21 %). Av Skatteverkets register framgår det att expansionsfonden vid beskattningsårets ingång uppgick till 450 000 kr. Näringsidkaren har inte gjort någon avsättning eller återföring till expansionsfond i årets deklaration.
Näringsidkaren har lämnat en oriktig uppgift eftersom hen felaktigt inte har återfört 65 370 kr av expansionsfonden. Felet framgår inte av den inlämnade deklarationen. Vid en jämförelse mellan det uppräknade kapitalunderlaget (takbeloppet) och Skatteverkets register om tidigare avsättning till expansionsfond framgår dock att det finns ett fel i deklarationen. Undantagsbestämmelsen i 49 kap. 10 § 1 SFL är därmed tillämplig och något skattetillägg får inte tas ut.
En enskild näringsidkare har inte redovisat något kapitalunderlag i NE-bilagan. Av uppgifterna i Skatteverkets register framgår att det finns en avsättning till en expansionsfond vid beskattningsårets ingång. Efter Skatteverkets utredning framgår det att kapitalunderlaget för expansionsfonden har minskat jämfört mot tidigare år och att den överskjutande delen av expansionsfonden därför rätteligen ska återföras till beskattning.
Eftersom underlåtenheten att återföra expansionsfonden inte framgår av uppgifterna i deklarationen har en oriktig uppgift lämnats.
Eftersom uppgifterna om kapitalunderlaget saknas i NE-bilagan, kan man heller inte upptäcka den oriktiga uppgiften vid en jämförelse mot Skatteverkets register om expansionsfond. Undantagsbestämmelsen i 49 kap. 10 § 1 SFL är därför inte tillämplig.
Erik har i sin deklaration upplyst om att näringsverksamheten har upphört men har inte återfört expansionsfonden till beskattning (34 kap. 16 § IL). Upplysningen kan ha lämnats t.ex. genom ett x i rutan att verksamheten har upphört eller under särskilda upplysningar.
Skatteverket kan genom avstämning mot registret med avsättning till expansionsfond (avstämningsuppgifter) upptäcka den oriktiga uppgiften. Skatteverket får därför inte ta ut något skattetillägg.
Om det av deklarationen inte framgår att verksamheten har upphört är utgångspunkten att skattetillägg ska tas ut. Det kan dock finnas grund för att delvis befria från ett skattetillägg som annars skulle ha tagits ut med 40 procent. Läs mer om detta under rubriken När en verksamhet har upphört och expansionsfond inte har återförts.
Doris har i årets deklaration inte återfört till beskattning det preliminära uppskov hon fick förra året vid avyttring av sin privatbostadsfastighet. Hon har inte heller redovisat någon ersättningsbostad genom vilken hon skulle kunna få ett slutligt uppskov.
Ett preliminärt uppskov ska återföras till beskattning året efter avyttringen om man inte uppfyller kraven för ett slutligt uppskov.
Skatteverket har tillgång till uppgift i i uppskovsregistret om att Doris har ett preliminärt uppskov som hon antingen ska beskattas för eller så ska Skatteverket fatta beslut om ett slutligt uppskov. Den som vill ha ett slutlig uppskov ska lämna uppgifter om den ersättningsbostad man förvärvat (31 kap. 17 § SFL).
Skatteverkets utredning visar att Doris ska återföra det preliminära uppskovet till beskattning. Doris har visserligen lämnat en oriktig uppgift men den framgår av Skatteverkets uppskovsregister och Skatteverket får därför inte ta ut något skattetillägg. Av uppskovsregistret (avstämningsuppgifter) framgår det nämligen att det finns ett preliminärt uppskov som antingen ska återföras till beskattning eller eller så ska Skatteverket besluta om ett slutligt uppskov.
Vad som är avstämningsuppgifter regleras uttryckligen i 49 kap. 10 d § SFL. Övrigt kontrollmaterial är därför inte avstämningsuppgifter.
Det är endast när en oriktig uppgift framgår av avstämningsuppgifter som undantaget från att ta ut skattetillägg ska tillämpas. Att en oriktig uppgift framgår av annat kontrollmaterial än avstämningsuppgifter innebär därför att det finns grund för att ta ut ett fullt skattetillägg.
Trots att uppgifter i ett kontrollmaterial inte är avstämningsuppgifter kan uppgifterna ändå vara av avstämningskaraktär och det kan enligt förarbetena därför finnas skäl för att helt eller delvis befria från ett fullt skattetillägg. Vidare kan det vara så att tillgången till ett kontrollmaterial innebär att risken för ett skatteundandragande är så liten att det finns skäl att helt eller delvis befria från ett fullt skattetillägg (prop. 2014/15:131 s. 223 och 248).
Skatteverket har publicerat ställningstaganden för situationer där de finns skäl att generellt medge hel eller delvis befrielse från ett fullt skattetillägg när en oriktig uppgift framgår av annat kontrollmaterial än avstämningsuppgifter.
Uppgifter i VIES omfattas inte av begreppet avstämningsuppgifter såsom de definieras i 49 kap. 10 d § SFL.
Om en oriktig uppgift i en mervärdesskattedeklaration framgår av uppgifter i VIES kan det dock finnas skäl att delvis befria från ett fullt skattetillägg.
Uppgifter från Tullverket om import omfattas inte av begreppet avstämningsuppgifter såsom de definieras i 49 kap. 10 d § SFL.
Om en oriktig uppgift i en mervärdesskattedeklaration framgår av uppgifter från Tullverket om import kan det dock finnas skäl att delvis befria från ett fullt skattetillägg.
Uppgifter i Skatteverkets fastighetsregister omfattas inte av begreppet avstämningsuppgifter såsom de definieras i 49 kap. 10 d § SFL.
Om en oriktig uppgift i en inkomstdeklaration om underlag för fastighetsavgift eller fastighetsskatt framgår av uppgifter i Skatteverkets fastighetsregister som har förifyllts i den inkomstdeklaration Skatteverket har skickat ut kan det dock finnas skäl att helt eller delvis befria från ett fullt skattetillägg.
En särskilt uppgift som ett handelsbolag lämnar till ledning för en delägarens beskattning (33 kap. 6 § första stycket 2 SFL) omfattas inte av begreppet avstämningsuppgifter i 49 kap. 10 d § SFL.
Om en oriktig uppgift i en inkomstdeklaration framgår av av en särskild uppgift kan det dock finnas skäl att delvis befria från ett fullt skattetillägg.
Uppgifter i en oren revisionsberättelse om ett förbjudet lån omfattas inte av begreppet avstämningsuppgifter i 49 kap. 10 d § SFL.
Om en låntagare (uppgiftsskyldig) lämnat en oriktig uppgift genom att inte redovisa det förbjudna lånet ska normalt ett fullt skattetillägg tas ut. Om det i revisionsberättelsen finns sådana personuppgifter som gör att låntagaren på ett enkelt sätt kan identifieras kan det dock finnas skäl att delvis befria från ett fullt skattetillägg. Läs mer om uppgifter om förbjudet lån i en oren revisionsberättelse på sidan Tjänst.
Utländska kontrolluppgifter som Skatteverket får tillgång till enligt överenskommelse med andra stater omfattas inte av begreppet avstämningsuppgifter i 49 kap. 10 d § SFL.
Om en oriktig uppgift i en inkomstdeklaration framgår av en sådan automatisk kontrolluppgift kan det dock finnas skäl att delvis befria från ett fullt skattetillägg. Läs mer om utländska kontrolluppgifter på sidan Tjänst och Kapital.