Skatteverket behandlar personuppgifter i personaladministrativ verksamhet. För behandling av personuppgifter i sådan verksamhet gäller de allmänna dataskyddsbestämmelserna.
För att få en fullständig bild av tillämpliga bestämmelser behöver du även läsa om de allmänna bestämmelserna om dataskydd. Dessutom finns det bestämmelser om sekretess för uppgifter i den personaladministrativa verksamheten.
Med personaladministrativ verksamhet menas i det här sammanhanget sådan verksamhet som hanterar information om personal och som inte görs direkt i någon av Skatteverkets olika verksamhetsgrenar.
Skatteverket kan behandla t.ex. följande uppgifter för administrativa ändamål:
Det finns ingen särskild registerförfattning som gäller för behandling av personuppgifter för personaladministrativa ändamål. Skatteverket ska därför tillämpa de allmänna dataskyddsbestämmelserna vid sådan behandling.
Skatteverket har uttalat sig om möjligheterna att behandla personuppgifter för personaladministrativa ändamål inom beskattningsverksamheten i ställningstagandet Databas för personal- och verksamhetsplanering inom skatteverksamheten.
Skatteverket är personuppgiftsansvarigt för den behandling av personuppgifter som görs inom myndigheten.
För att behandla personuppgifter måste Skatteverket ha stöd i en lag eller annan författning. Annars är behandlingen inte tillåten.
Skatteverket får behandla personuppgifter från den registrerade personen under bland annat nedanstående förutsättningar inom den personaladministrativa verksamheten.
Skatteverket får behandla personuppgifter från den registrerade personen om behandlingen är nödvändig för att Skatteverket ska kunna fullgöra ett avtal med personen. Skatteverket får t.ex. behandla en anställds personuppgifter för att betala ut lön i enlighet med anställningsavtalet mellan Skatteverket och den anställda.
Skatteverket får behandla personuppgifter från den registrerade personen om behandlingen är nödvändig för att Skatteverket ska kunna fullgöra en rättslig förpliktelse. Skatteverket får behandla anställdas personuppgifter för att vidta sådana åtgärder som en arbetsgivare är skyldig att vidta t.ex. enligt arbetsmiljölagen (1977:1160) och Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
Skatteverket får behandla personuppgifter från den registrerade personen om behandlingen är nödvändig för att Skatteverket ska kunna utföra en uppgift av allmänt intresse. Skatteverket får t.ex. behandla en anställds personuppgifter för internt säkerhetsarbete och personalvård.
Skatteverket får behandla personuppgifter bara för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål (artikel 5 b EU:s dataskyddsförordning). Det eller de ändamål som Skatteverket bestämmer för behandlingen påverkar bl.a. vilka personuppgifter som får behandlas, mängden personuppgifter som får behandlas och hur länge personuppgifterna får sparas.
Skatteverket kan behandla personuppgifter i personaladministrativ verksamhet för t.ex. följande ändamål:
Skatteverket får inte behandla personuppgifter för något ändamål som är oförenligt med det ändamål för vilket uppgifterna från början samlades in. Detta kallas finalitetsprincipen.
Läs mer om de allmänna dataskyddsbestämmelsernas grundläggande krav på behandling av uppgifter.
Huvudregeln är att Skatteverket inte får behandla känsliga personuppgifter. Ett undantag från denna huvudregel är att känsliga personuppgifter får behandlas om behandlingen är nödvändig för att Skatteverket ska kunna fullgöra sina skyldigheter eller utöva sina rättigheter inom arbetsrätten (3 kap. 2 § kompletterande dataskyddslag).
Skatteverket får t.ex. behandla följande:
Skatteverkets skyldighet att lämna information till registrerade personer om den personuppgiftsbehandling som Skatteverket gör gäller även i förhållande till de anställda (se Registrerades rättigheter). Detta innebär bland annat att den som är anställd vid Skatteverket har rätt att få ett s.k. registerutdrag.