Ett särskilt regelverk gäller för varuflyttningar under förfarandet för beskattade varor när EMCS inte är tillgängligt, det s.k. reservsystemet.
Det finns även ett reservsystem för flyttningar av varor under uppskovsförfarande, när EMCS inte är tillgängligt.
Enligt bestämmelserna i 8 kap. 10 § LTS kan en varuflyttning under förfarandet för beskattade varor påbörjas enligt reservsystemet när EMCS inte är tillgängligt. På motsvarande sätt kan destinationen för en flyttning ändras och rapportering ske av att varor tagits emot under förfarandet för beskattade varor när EMCS inte är tillgängligt (8 kap. 10 och 11 §§ LTS).
Bestämmelserna i 8 kap. LTS om certifierade avsändare och certifierade mottagare gäller även tillfälligt certifierade avsändare och tillfälligt certifierade mottagare (8 kap. 2 § fjärde stycket LTS).
När EMCS inte är tillgängligt får den certifierade avsändaren enligt 8 kap. 10 § första stycket LTS påbörja en varuflyttning under förfarandet för beskattade varor om följande två förutsättningar är uppfyllda:
Med att EMCS inte är tillgängligt menas att aktören av någon anledning inte får åtkomst till EMCS, dvs. att systemet ”ligger nere” (jfr prop. 2021/22:61 s. 380).
Ersättningsdokumentet ska enligt artikel 9.1 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1636 innehålla de dataelement, datagrupper och dataundergrupper som anges i kolumnerna A och B i tabell 1 i bilaga I i samma förordning. Ersättningsdokumentet ska följa med transporten och vara tillgängligt för kontroll under hela förflyttningen.
Det finns inte något krav på att Skatteverket ska godkänna ersättningsdokumentet innan flyttningen påbörjas. Det är dock viktigt att ersättningsdokumentet innehåller korrekta uppgifter. Om uppgifterna i ersättningsdokumentet skiljer sig från uppgifterna i det elektroniska förenklade administrativa dokument som senare ska lämnas in via EMCS, finns en risk att varuflyttningen inte kommer att anses ha skett under förfarandet för beskattade varor. Genom att ersättningsdokumentet innehåller samma uppgifter som det elektroniska förenklade administrativa dokumentet säkerställs att Skatteverket vid en förfrågan från en kontrollmyndighet i en annan medlemsstat kan intyga att flyttningen är korrekt anmäld, vilket är betydelsefullt för att flyttningen även i den andra staten ska bedömas som en flyttning under förfarandet för beskattade varor, vilken är tillåten enligt direktivet (jfr prop. 2021/22:61 s. 381).
Kopian av ersättningsdokumentet kan lämnas in till Skatteverket på det sätt som är mest praktiskt för avsändaren. Dokumentet kan skickas med post, bud, e-post eller fax (jfr prop.2021/22:61 s. 381).
Om den certifierade avsändaren är förhindrad att fullgöra informationsskyldigheten genom att lämna in en kopia av ersättningsdokumentet innan flyttningen påbörjas får den certifierade avsändaren informera Skatteverket på något annat sätt innan flyttningen påbörjas. I så fall ska en kopia av ersättningsdokumentet lämnas in till Skatteverket snarast möjligt efter det att flyttningen påbörjats (8 kap. 10 § andra stycket LTS).
När EMCS inte är tillgängligt, får den certifierade avsändaren på annat sätt informera Skatteverket om en sådan ändring av destination som avses i 8 kap. 6 § LTS. Informationen ska lämnas till Skatteverket innan destinationen ändras (8 kap. 10 § tredje stycket LTS).
Bestämmelserna i 8 kap. 10 § LTS genomför artikel 38 i punktskattedirektivet.
Om mottagningsrapport inte kan lämnas inom den tidsfrist som anges i 8 kap. 7 § LTS (senast inom fem dagar efter mottagandet) för att EMCS inte är tillgängligt, ska den certifierade mottagaren i stället rapportera att varorna tagits emot genom att lämna in ett ersättningsdokument till Skatteverket (8 kap. 11 § första stycket LTS).
Dokumentet ska innehålla samma uppgifter som mottagningsrapporten skulle ha innehållit om den kunnat upprättas och ett intygande om att flyttningen avslutats (8 kap. 11 § första stycket LTS). Detta gäller även när den certifierade mottagaren inte fått ett elektroniskt förenklat administrativt dokument för den aktuella varuflyttningen, på grund av att EMCS tidigare inte var tillgängligt (8 kap. 11 § andra stycket LTS).
Ersättningsdokumentet ska enligt artikel 9.3 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1636 ha rubriken ”Ersättande mottagningsrapport för flyttning av punktskattepliktiga varor”. Uppgifterna i ersättningsdokumentet ska visas i form av dataelement, datagrupper och dataundergrupper i enlighet med kolumnerna A och B i tabell 6 i bilaga I till kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1636.
När EMCS inte är tillgängligt ska Skatteverket skicka en kopia av det ersättningsdokument om att varor tagits emot som avses i 8 kap. 11 § LTS till den behöriga myndigheten i avsändarmedlemsstaten (22 § tredje stycket FTS).
När Skatteverket från en annan medlemsstat får en sådan rapport om att varor tagits emot som avses i artikel 39 i punktskattedirektivet ska Skatteverket lämna en kopia av ersättningsdokumentet till den certifierade avsändaren eller på annat sätt hålla dokumentet tillgängligt för denne (24 § FTS).
Om den certifierade mottagaren hinner lämna en mottagningsrapport via EMCS före myndigheten sänt en kopia av ersättningsdokumentet behöver myndigheten inte sända kopian. Det är den mottagningsrapport som sedan lämnas via EMCS som utgör bevis på att flyttningen avslutats (prop. 2021/22:61 s. 382).
Bestämmelserna i 8 kap. 11 § LTS samt 22 och 24 §§ i FTS genomför artikel 39 i punktskattedirektivet.
Följande dokument och uppgifter ska enligt 8 kap. 12 § första stycket LTS snarast lämnas i EMCS när det åter är tillgängligt:
En mottagningsrapport ska inte lämnas via EMCS förrän det elektroniska förenklade administrativa dokumentet för den aktuella varuflyttningen tagits emot via systemet (8 kap. 12 § andra stycket LTS).
Så snart det har kontrollerats att uppgifterna i det elektroniska förenklade administrativa dokumentet är giltiga ska detta dokument ersätta ersättningsdokumentet enligt 8 kap. 10 § LTS (8 kap. 12 § tredje stycket LTS).