OBS: Detta är utgåva 2024.3. Visa senaste utgåvan.

Den som ska vara registrerad är skyldig att själv anmäla sig för registrering hos Skatteverket i samband med att verksamheten påbörjas.

Gemensamma bestämmelser för anmälningsplikt

Den som är skyldig att vara registrerad ska anmäla sig för registrering hos Skatteverket (7 kap. 2 § första stycket SFL). En anmälan måste göras för att det skatteadministrativa systemet ska fungera (prop. 2010/11:165 s. 319).

Anmälan görs för varje skatt för sig.

Tidpunkt för anmälan

Den som ska vara registrerad ska anmäla sig för registrering innan verksamheten påbörjas eller övertas (7 kap. 2 § första stycket SFL).

Den som är skyldig att tillhandahålla utrustning så att en elektronisk personalliggare kan föras på en byggarbetsplats ska anmäla sig för registrering hos Skatteverket innan byggverksamheten på byggarbetsplatsen påbörjas (7 kap. 2 a § SFL).

En koncernenhet som avses i 1 kap. 3 § TSL ska anmäla sig för registrering hos Skatteverket inom 15 månader efter utgången av det beskattningsår då registreringsskyldigheten uppstod (7 kap. 2 b § SFL).

Företrädare

Om den som ska registreras har utsett en företrädare enligt 5 kap. SFL, så är det företrädaren som är skyldig att göra anmälan eftersom det är företrädaren som ska registreras enligt 7 kap. 1 § andra stycket SFL och 7 kap. 1 a § andra stycket SFL.

Koncernenheter enligt lagen om tilläggsskatt ska registreras oavsett om det utsetts en ansvarig koncernenhet för kompletterande tilläggsskatt enligt 5 kap. 6 § SFL (7 kap. 1 § tredje stycket SFL).

Fastställt formulär

En anmälan för registrering ska göras enligt ett fastställt formulär (2 kap. 1 § SFF).

Det saknas dock ett krav på att en anmälan om registering avseende en koncernenhet enligt tilläggsskattelagen ska göras enligt ett fastställt formulär.

Underskrift

Anmälan för registrering ska skrivas under av sökanden om det är en enskild näringsidkare, och av behörig firmatecknare om det är en juridisk person. Om firman enligt bolagsordning eller föreningsstadgar ska tecknas av flera personer i förening måste samtliga skriva under anmälan.

Det är representanten för ett enkelt bolag eller partrederi som lämnar anmälan i sitt namn och också skriver under den.

Även en anmälan från s.k. lagerbolag ska vara undertecknad av behörig firmatecknare. Generalfullmakt ska inte godtas. Om den person som undertecknat inte är behörig företrädare, och anmälan inte kompletteras efter begäran, ska Skatteverket bedöma om anmälan ska avvisas och företaget inte registreras eller om Skatteverket har tillräckliga uppgifter för att göra en prövning i sak och företaget eventuellt ska registreras.

En fysisk person får lämna en anmälan för registrering till mervärdesskatt och som arbetsgivare i form av ett elektroniskt dokument genom e-tjänsten Företagsregistrering eller e-tjänsten Registrera företag hos Skatteverket om den skrivs under med användande av en e-legitimation (5 § SKVFS 2009:17).

Ett aktiebolag får, genom en sådan särskild firmatecknare som avses i 8 kap. 37 § aktiebolagslagen (2005:551), lämna en anmälan för registrering till mervärdesskatt och som arbetsgivare i form av ett elektroniskt dokument genom e-tjänsten Företagsregistrering eller e-tjänsten Registrera företag hos Skatteverket, om den skrivs under med användande av en e-legitimation (6 § SKVFS 2009:17).

Ändringsanmälan

Om en uppgift som ligger till grund för registreringen ändras, ska den som är registrerad underrätta Skatteverket om ändringen inom två veckor från det att ändringen inträffade (7 kap. 4 § SFL).

Underrättelse om ändrade uppgifter om mervärdesskatt ska lämnas skriftligen. Anmälan kan lämnas på blankett SKV 4639. Den som är registrerad som arbetsgivare kan också anmäla ändring av uppgifter på den blanketten.

För den som är registrerad enligt AvPL, LSE, LSA, LSB, LSN, LPG, LSF, LSS, LSKE, LSP, LSNP, LTS och LAS finns inte någon sådan blankett.

Anmälan om ändrade förhållanden avseende kassaregister kan lämnas via Skatteverkets e-tjänst för kassaregister.

Om Skatteverket får vetskap om att en uppgift som ligger till grund för registreringen har ändrats och den registrerade inte själv anmält ändringen kan Skatteverket på eget initiativ besluta om ändringen i registret. En sådan ändring ska kommuniceras med den registrerade innan den görs, om det inte är uppenbart obehövligt. Beslutet meddelas genom en särskild upprättad beslutshandling.

Särskilt om anmälningsskyldighet för godkända aktörer

Det finns särskilda regler avseende anmälningsskyldigheten för upplagshavare, registrerade varumottagare, tillfälligt registrerade varumottagare, registrerade avsändare, lagerhållare, skattebefriade förbrukare, registrerade distansförsäljare av tuggtobak och övrig tobak, registrerade mottagare, registrerade EU-handlare, frivilligt skattskyldiga samt för de som har godkännande för särskild hantering av proviantering till havs (12 § FSE, 5 § FSKE, 5 § FSP, 6 § FSNP, 8 § FTS och 6 § FAS ).

Arbetsgivarområdet

Den som ska vara registrerad enligt 7 kap. 1 § första stycket 1 eller 2 SFL ska lämna en arbetsgivardeklaration för varje redovisningsperiod. Om den registrerade skriftligen upplyser Skatteverket om att det varken finns skatteavdrag, arbetsgivaravgifter eller ersättning som är underlag för statlig ålderspensionsavgift att redovisa för en viss redovisningsperiod, behöver deklaration dock inte lämnas för den perioden (26 kap. 3 § andra stycket SFL).

Säsongsregistrering

En skriftlig upplysning som lämnas enligt (26 kap. 3 § andra stycket SFL) kan avse en enstaka period men upplysning kan även lämnas om att skattedeklaration bara ska lämnas en gång per år under flera år. Det senare gäller t.ex. bostadsrättsföreningar och samfällighetsföreningar som bara betalar ut ersättning en gång om året. I de senare fallen kan Skatteverket registrera den skattskyldige som säsongsredovisare.

För en säsongsredovisare anges normalt – i motsats till vad som gäller för övriga skattskyldiga – ingen redovisningsperiod och förfallodag på utsända skattedeklarationer. Skatteverket bör därför meddela den skattskyldige att han ska lämna skattedeklaration i sådan tid att den finns hos Skatteverket den 12 i månaden efter det utbetalning av ersättning har skett och att inbetalning av skatt och avgift ska finnas på Skatteverkets konto senast samma dag. Skatteverket bör även informera om att skulle ersättning ske under flera månader under ett år så ska den skattskyldige höra av sig till Skatteverket och begära fler skattedeklarationer. På sådana skattedeklarationer ska rätt redovisningsperiod och förfallodag anges. Om det visar sig att utbetalning av ersättning sker under flertalet månader under ett år kan Skatteverket besluta att ta bort säsongsredovisningen och meddela den skattskyldige detta.

Mervärdesskatt

Anmälningsplikten i 7 kap. 2 och 4 §§ SFL motsvaras av artikel 213 i mervärdesskattedirektivet (2006/112/EG). Enligt den artikeln ska varje beskattningsbar person uppge när verksamheten inleds, förändras eller upphör.

Anmälan för olika verksamheter enligt 7 kap. 2 § andra stycket SFL lämnas på ett och samma formulär. Om en beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet har utsett ett ombud enligt 6 kap. 2 § SFL kan anmälan skrivas under antingen av den beskattningsbara personen eller ombudet. Ombudet ska styrka sin behörighet att företräda den beskattningsbara personen genom en fullmakt som ska bifogas anmälan för registrering.

Ändrade uppgifter som ligger till grund för registreringen

Skatteverket anser att den som är registrerad för mervärdesskatt ska göra en ändringsanmälan om en uppgift som ligger till grund för registreringen ändras. Skyldigheten att lämna ändringsanmälan avser uppgifter som innebär en ändring av den grund som bedömts vid det tidigare registreringsbeslutet, d.v.s. uppgifter som medför att Skatteverket måste göra en ny bedömning gällande registreringen för mervärdesskatt och eventuellt fatta ett beslut. Det gäller när verksamheten som omfattas av registreringsbeslutet upphör, när den registrerade personen avslutar verksamheten och påbörjar en helt ny verksamhet eller när personen ska avregistreras för att den bedrivna verksamheten ändrar inriktning så att det inte längre finns någon grund för att vara registrerad för mervärdesskatt. Det sistnämnda kan t.ex. vara att den registrerade personen bedriver en verksamhet med både skattepliktiga och skattefria försäljningar och slutar med de skattepliktiga försäljningarna (Skatteverkets ställningstagande Registreringens betydelse för egenskapen av beskattningsbar person och rätten till avdrag).

Uppgifter som inte medför en ändrad bedömning av grunden för registrering

Skatteverket anser att en ändringsanmälan som lämnas med uppgifter som inte medför en ändrad bedömning av grunden för registreringen däremot inte ger upphov till att en ny bedömning behöver göras av det tidigare beslutet gällande registreringen. Det kan t.ex. vara att man utökar den befintliga verksamheten som bedömts vid registreringen med ytterligare en verksamhet. Det finns ingen skyldighet för den som är registrerad att lämna en ändringsanmälan i en sådan situation. Den som är registrerad har genom det tidigare registreringsbeslutet bedömts vara en beskattningsbar person. En inlämnad ändringsanmälan i ett sådant fall är därför att likna vid en upplysning. I en sådan situation kan den registrerade inte anses ha fått någon bekräftelse på att den tillkommande verksamheten ingår i den ekonomiska verksamheten som omfattas av Skatteverkets beslut om registrering till mervärdesskatt.

En sådan upplysning kan däremot innebära att Skatteverket registrerar den tillkommande verksamheten i beskattningsdatabasen. Registreringen av vilken verksamhet företaget uppgett att den bedriver sker genom att Skatteverket anger en SNI-kod för verksamheten. Koden lämnas därefter över till Statistikmyndigheten SCB för registrering i det allmänna företagsregistret. När en sådan uppgift registreras i Skatteverkets databas skickas ett registrerutdrag ut till den som lämnat upplysningen där det framgår vilka SNI-koder som Skatteverket registrerat gällande dennas verksamhet. En sådan registrering av en tillkommande verksamhet innebär inte att Skatteverket bedömt att denna verksamhet ingår i den ekonomiska verksamheten som det tidigare beslutet om registrering till mervärdesskatt avser (Skatteverkets ställningstagande Registreringens betydelse för egenskapen av beskattningsbar person och rätten till avdrag).

Skatt på energi, tobaksskatt och alkoholskatt

Den som ansöker om godkännande som upplagshavare eller registrerad varumottagare enligt LSE, LTS eller LAS anses uppfylla anmälningskravet enligt 7 kap. 2 § SFL i och med att ansökan om godkännande lämnas. Detsamma gäller den som ansöker om godkännande som lagerhållare enligt LSE eller LTS, den som ansöker om godkännande som frivillig skattskyldig enligt LSE samt den som ansöker om godkännande som registrerad distansförsäljare av tuggtobak och övrig tobak enligt LTS.

Skatt på kemikalier i viss elektronik

Den som ansöker om godkännande som lagerhållare enligt LSKE anses uppfylla anmälningskravet enligt 7 kap. 2 § SFL i och med att ansökan om godkännande lämnas. Detsamma gäller den som ansöker om godkännande som registrerad mottagare samt den som ansöker om godkännande som registrerad EU-handlare enligt LSKE.

Skatt på vissa nikotinhaltiga produkter

Den som ansöker om godkännande som lagerhållare enligt LSNP anses uppfylla anmälningskravet enligt 7 kap. 2 § SFL i och med att ansökan om godkännande lämnas. Den som ska registreras med hänvisning till skattskyldighet enligt bestämmelser om distansförsäljning i LSNP ska anmäla det.

Skatt på plastbärkassar

Den som ansöker om godkännande som lagerhållare enligt LSP anses uppfylla anmälningskravet enligt 7 kap. 2 § SFL i och med att ansökan om godkännande lämnas.

Kassaregister

En anmälan för registrering som görs av en näringsidkare som är skyldig att använda kassaregister enligt 39 kap. 4–6 §§ SFL ska innehålla uppgifter om de kassaregister som finns i verksamheten (7 kap. 3 § SFL). Anmälningsskyldigheten omfattar inte kassaregister som utgör lagertillgång i inkomstskattelagens (1999:1229) mening (prop. 2006/07:105 s. 92).

Referenser på sidan

EU-författningar

  • RÅDETS DIREKTIV 2006/112/EG av den 28 november 2006 om ett gemensamt system för mervärdesskatt [1]

Lagar & förordningar

  • Förordning (2017:214) om skatt på kemikalier i viss elektronik [1]
  • Förordning (2018:704) om skatt på vissa nikotinhaltiga produkter [1]
  • Förordning (2020:33) om skatt på plastbärkassar [1]
  • Förordning (2022:181) om skatt på energi [1]
  • Förordning (2022:182) om tobaksskatt [1]
  • Förordning (2022:183) om alkoholskatt [1]
  • Lag (2023:875) om tilläggsskatt [1]
  • Skatteförfarandeförordning (2011:1261) [1]
  • Skatteförfarandelag (2011:1244) [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15]

Propositioner

  • Proposition 2006/07:105 Konkurrens på lika villkor i kontantbranschen [1]
  • Proposition 2010/11:165 Skatteförfarandet del 1 [1]

Ställningstaganden

  • Registreringens betydelse för egenskapen av beskattningsbar person och rätten till avdrag, mervärdesskatt [1] [2]