OBS: Detta är utgåva 2024.4. Visa senaste utgåvan.

Skatteverket kan under vissa förutsättningar betala tillbaka skatt som tidigare har betalats för elektronikvaror i Sverige.

Återbetalning av skatt på varor som flyttas till andra EU-länder eller som exporteras till tredje land

Om skatt har betalats i Sverige för en skattepliktig vara som sedan flyttas till ett annat EU-land eller exporteras till tredjeland, kan återbetalning av skatten ske efter skriftlig ansökan hos Skatteverket (13 a § första stycket LSKE).

Den som begär återbetalning ska enligt 13 a § andra stycket LSKE visa

  1. att den skatt som ansökan avser har betalats
  2. att skattskyldigheten inträdde inom tre månader före den tidpunkt då varan lämnade svenskt territorium, och
  3. antingen att undantaget i 13 § inte tidigare har tillämpats på varan eller att den flyttning eller export som ansökan grundar sig på skedde efter den tidpunkt då undantaget senast tillämpades.

Med EU-land menas områden som tillhör EU:s punktskatteområde enligt lag (2022:157) om Europeiska unionens punktskatteområde (2 § första stycket LSKE).

Med tredjeland menas länder och områden utanför EU:s punktskatteområde (2 § första stycket LSKE).

Förutsättningar för återbetalning

En grundförutsättning för återbetalning är att den som begär återbetalning visar att varan flyttats till ett annat EU-land eller exporterats till tredjeland (13 a § första stycket LSKE jämförd med prop. 2019/20:99 s. 98). Detta kan sökanden till exempel visa genom att bifoga fraktsedlar eller andra transportdokument som har kvitterats av mottagaren eller, i fråga om export till tredjeland, exempelvis genom att bifoga kopior av exportbevis utfärdade av Tullverket eller av en annan behörig tullmyndighet.

För att Skatteverket ska kunna bevilja återbetalning måste dessutom samtliga tre punkter i 13 a § andra stycket LSKE vara uppfyllda vid tidpunkten för beslutet (jfr prop. 2019/20:99 s. 97).

Enligt första punkten ska sökanden visa att den skatt som ansökan avser har betalats. Det finns inget krav på att det är sökanden som ska ha betalat skatten, utan enbart att den ska ha betalats. Enligt andra punkten ska sökanden visa att skattskyldigheten inträdde inom tre månader före den tidpunkt då varan lämnade svenskt territorium. Enligt tredje punkten ska sökanden visa antingen att undantaget i 13 § inte tidigare har tillämpats på varan eller att den flyttning eller export ansökan grundar sig på skedde efter den tidpunkt då undantaget senast tillämpades. Undantaget i 13 § anses ha tillämpats vid den tidpunkt då skattskyldighet skulle ha inträtt om undantaget inte hade varit tillämpligt (jfr prop. 2019/20:99 s. 97).

Exempel: Hur 13 och 13 a §§ LSKE förhåller sig till varandra (jfr prop. 2019/20:99 s. 97)

En skattepliktig vara förs yrkesmässigt in från Danmark till Sverige den 1 januari. Skattskyldighet inträder och skatt betalas. Varan förs sedan tillbaka till Danmark den 2 februari. Återbetalning av skatten kan då ske eftersom skatten har betalats, flytten till Danmark skedde inom tre månader från den tidpunkt då varan fördes in till Sverige och undantaget i 13 § aldrig har tillämpats på varan.

Varan förs sedan yrkesmässigt in i Sverige igen den 3 mars. Om återbetalning av den skatt som hänför sig till införseln den 1 januari skett kommer en ny skattskyldighet att inträda. Undantaget i 13 § blir i så fall inte tillämpligt eftersom skatten har återbetalats.

Om återbetalning av skatten som hänför sig till införseln den 1 januari däremot inte skett kommer undantaget i 13 § att vara tillämpligt och någon ny skattskyldighet inträder därför inte vid införseln den 3 mars. Eftersom undantaget i 13 § tillämpats efter den tidpunkt då varan flyttades till Danmark (3 mars jämfört med 2 februari) kan någon återbetalning av skatten som hänför sig till införseln den 1 januari inte längre ske.

Om varan sedan flyttas till Tyskland den 28 mars kan återbetalning ske på grund av den flyttningen. Undantaget i 13 § har visserligen tillämpats, men den flyttning som ansökan nu grundar sig på skedde efter den tidpunkt då undantaget senast tillämpades (28 mars jämfört med 3 mars).

Om varan i stället hade flyttats till Tyskland den 5 april hade återbetalning inte kunnat ske, eftersom det då har gått mer än tre månader mellan skattskyldighetens inträde som alltså var den 1 januari och tidpunkten då varan flyttades till Tyskland, dvs. den 5 april. Tidpunkten då skattskyldigheten inträdde är alltså den tidpunkt då varan första gången fördes in i Sverige. Den andra gången varan fördes in i Sverige var undantaget i 13 § tillämpligt och någon skattskyldighet inträdde alltså inte vid det tillfället.

Ansökan

Ansökan ska göras skriftligen till Skatteverket. Ansökan ska omfatta en period om ett kalenderkvartal och ges in till Skatteverket inom tre år efter kvartalets utgång (13 a § första och tredje stycket LSKE).

Ansökan ska vara undertecknad av sökanden eller av den som är ombud eller annan behörig företrädare för sökanden (13 a § tredje stycket LSKE).

En ansökan som lämnats för en sökande som är en juridisk person anses ha lämnats av sökanden, om det inte är uppenbart att den som lämnade begäran saknade behörighet att företräda sökanden (13 a § fjärde stycket LSKE).

Nytt: 2024-08-15

Återbetalning till utländska beskickningar, diplomater, väpnade styrkor, internationella organisationer, m.fl. i Sverige

Från och med den 15 augusti 2024 ska Skatteverket efter ansökan besluta om återbetalning av skatt på kemikalier i viss elektronik som har förvärvats av (14 b § första stycket LSKE):

  • utländska beskickningar, karriärkonsulat i Sverige eller sådana internationella organisationer som avses i lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall. Exempel på internationella organisationer är European Space Agency (ESA), World Maritime University (WMU), FN-organet UNHCR, International Institute for Democracy and Electoral Assistance (IDEA) och EU-kommissionens representation i Sverige.
  • medlemmar av den diplomatiska personalen vid utländska beskickningar i Sverige och karriärkonsuler vid utländska konsulat i Sverige, under förutsättning att de inte är svenska medborgare eller stadigvarande bosatta i Sverige.
  • väpnade styrkor som tillhör ett annat EU-land, om dessa styrkor deltar i en försvarsinsats för att genomföra en unionsverksamhet inom ramen för den gemensamma säkerhets- och försvarspolitiken. Varorna ska vara för styrkornas eget bruk, för civilpersonal som följer med dem eller för mässar och marketenterier.

Medlemsstaters ombud vid en internationell organisation med säte i Sverige och personal hos en sådan organisation har på efter ansökan rätt till återbetalning enligt 14 b § första stycket LSKE, om Sverige har träffat överenskommelse med en annan stat eller med en mellanfolklig organisation om detta (14 b § andra stycket LSKE). Sverige har bland annat en sådan överenskommelse med FN-organet UNHCR.

Vid återbetalning av skatt enligt 14 b § LSKE eller 64 kap. 6 § SFL ska de belopp som följer av 7 a och 7 b §§ LSKE vid tidpunkten för förvärvet av varan tillämpas om det inte kan visas att skatt har betalats för varan med högre belopp (14 b § tredje stycket LSKE).

Den som inte omfattas av återbetalningsrätten i 14 b § LSKE, men som ändå har rätt att förvärva varor utan skatt till följd av lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall, lagen (1994:1500) med anledning av Sveriges anslutning till Europeiska unionen eller direkt tillämpliga EU-bestämmelser, får utöva den rätten genom en ansökan om återbetalning av skatten (64 kap. 6 § SFL).

Från samma datum utvidgas även rätten till återbetalning enligt 64 kap. 6 § SFL genom att bestämmelser om att immunitet och privilegier även ska gälla för en amerikansk styrka, styrkans personal och personalens anhöriga som befinner sig i Sverige inom ramen för avtalet den 5 december 2023 mellan Sverige och Amerikas förenta stater om försvarssamarbete (DCA-avtalet) har införts i LIP. Immuniteten och privilegierna för den amerikanska styrkan omfattar även de som inrättar militära serviceverksamheter och de utländska organisationer som bedriver sådana verksamheter (10 § första och tredje stycket LIP).

Immuniteten och privilegierna gäller också leverantörer till den amerikanska styrkan i fråga om verksamhet inom ramen för DCA-avtalet (10 § andra stycket LIP).

Immuniteten och privilegierna gäller i den utsträckning som anges i DCA-avtalet (10 § fjärde stycket LIP).

Vad som menas med uttrycket amerikansk styrka, uttrycket styrkans personal och uttrycket personalens anhöriga förklaras i prop. 2023/24:141 s. 202-203.

Vad som menas med uttrycket leverantör till den amerikanska styrkan förklaras i prop. 2023/24:141 s. 204.

Vad som menas med militära serviceverksamheter förklaras i prop. 2023/24:141 s. 204.

Förfarandet vid återbetalning

Vid återbetalning av skatt enligt 14 b § LSKE eller 64 kap. 6 § SFL, d.v.s. vid återbetalning till utländska beskickningar, internationella organisationer, diplomater, väpnade styrkor m.fl. i Sverige, gäller förordningen (2024:609) om förfarandet vid återbetalning av mervärdesskatt och punktskatter i vissa fall och om intyg vid skattefrihet.

Återbetalning av skatt inom ramen för DCA-avtalet

Ansökan om återbetalning av skatt enligt 64 kap. 6 § SFL om skattefriheten följer av 10 § lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall ska göras av (3 § första stycket förordningen 2024:609)

  1. den som får företräda den väpnade styrkan,
  2. en sådan leverantör som har förvärvat varor som ska användas av eller för den väpnade styrkan,
  3. styrkans personal och personalens anhöriga som befinner sig i Sverige inom ramen dör avtalet den 5 december 2023 mellan Sverige och Amerikas förenta stater om försvarsarbete, eller
  4. den som i övrigt är berättigad till återbetalning.

En särskild ansökan ska ges in för den väpnade styrkan. En särskild ansökan ska även ges in för varje fysisk eller juridisk person som är berättigad till återbetalning (3 § andra stycket förordningen 2024:609).

Ansökan som avser varor som förvärvats för styrkans officiella bruk ska göras på blankett SKV 5651 Purchases for official use for armed forces.

Ansökan som avser varor som förvärvats för privat bruk av medlemmar i de amerikanska styrkorna och deras anhöriga ska göras på blankett SKV 5652 Members of the U.S. forces and dependents for personal use within DCA.

Vid ansökan enligt 3 § första stycket 1 förordningen 2024:609 ska det i ansökan intygas att varorna eller tjänsterna ska användas av de väpnade styrkorna. Vid ansökan enligt 3 § första stycket 2 eller 4 förordningen 2024:609 ska till ansökan bifogas underlag som visar att varorna eller tjänsterna ska användas av eller för de väpnade styrkorna. Vid ansökan enligt 3 § första stycket 3 förordningen 2024:609 ska till ansökan bifogas underlag som visar att sökanden är behörig att ansöka om återbetalning (3 § tredje stycket förordningen 2024:609).

Återbetalning av skatt till väpnade styrkor i andra fall

Ansökan om återbetalning av skatt ska göras av den som får företräda den väpnade styrkan. Detta gäller vid ansökan enligt 14 b § första stycket 3 LSKE eller 64 kap. 6 § SFL om skattefriheten följer av 8 § lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall (4 § första stycket förordningen 2024:609).

En särskild ansökan ska ges in för den väpnade styrkan (4 § andra stycket förordningen 2024:609).

Ansökan ska göras på blankett SKV 5651 Purchases for official use for armed forces.

Återbetalning av skatt till utländska beskickningar, konsulat och internationella organisationer

Ansökan om återbetalning av skatt i andra fall än som avses i 3-5 §§ i förordningen 2024:609 ska göras av chefen för beskickningen eller konsulatet, den som i Sverige får företräda den internationella organisationen eller den som i övrigt är berättigad till återbetalning (6 § första stycket förordningen 2024:609).

En särskild ansökan ska ges in för beskickningen, konsulatet, organisationen eller den som i övrigt är berättigad till återbetalning. En särskild ansökan ska även ges in för varje fysisk person som är berättigad till återbetalning (6 § andra stycket förordningen 2024:609).

Ansökan som avser varor som förvärvats för beskickningens, konsulatets eller organisationens officiella bruk ska göras på blankett SKV 5648 Purchases for official use by diplomatic missions, career consulates and certain international organisations.

Ansökan som avser varor som förvärvats för privat bruk av medlemmar av den diplomatiska personalen, av karriärkonsuler eller av personalen vid internationella organisationer ska göras på blankett SKV 5650 Purchases for personal use by diplomatic agents, career consuls or the personnel of certain international organisations.

Gemensamma bestämmelser om ansökan om återbetalning

Ansökan om återbetalning ska lämnas till Skatteverket på fastställt formulär och omfatta inköpen under ett kalenderkvartal (7 § första stycket förordningen 2024:609).

Separata ansökningar för samma period får lämnas av olika enheter inom samma återbetalningsberättigade subjekt om det är motiverat av administrativa skäl (7 § andra stycket förordningen 2024:609).

Ansökan får lämnas innan kalenderkvartalet löpt ut i de fall sökanden inte har för avsikt att ansöka om återbetalning för fler inköp under kvartalet (7 § tredje stycket förordningen 2024:609).

Tillsammans med en ansökan om återbetalning ska en faktura ges in. Fakturan får inte vara betald tidigare än ett år före den dag då ansökan gavs in, om inte sökanden har hanteringsmässiga eller andra liknande särskilda skäl för att åberopa en faktura som är betald tidigare (8 § första stycket förordningen 2024:609).

För punktskatter ska fakturan innehålla uppgifter om (8 § andra stycket förordningen 2024:609)

  1. säljarens och köparens namn och adress,
  2. dagen för leveransen eller tillhandahållandet,
  3. priset, och
  4. varans volym eller vikt, i förekommande fall.

Vid ansökan om återbetalning av skatt inom ramen för DCA-avtalet eller till väpnade styrkor i andra fall får Skatteverket i enskilda fall besluta att faktura inte behöver ges in tillsammans med ansökan (9 § förordningen 2024:609).

Om den rätt att förvärva varor eller tjänster utan mervärdesskatt eller punktskatt som avses i 64 kap. 6 § första meningen SFL förutsätter att förvärvet uppgår till ett betydande belopp eller om det finns ett motsvarande sådant krav utan någon beloppsmässig precisering, får återbetalning ske endast om den sammanlagda ersättningen enligt varje faktura uppgår till minst 1 500 kronor (10 § förordningen 2024:609).

Försvarsmakten ska tillhandahålla uppgifter

Försvarsmakten ska på begäran tillhandahålla uppgifter som Försvarsmakten förfogar över och som Skatteverket behöver för att bedöma sökandens behörighet och rätten till återbetalning i övrigt. Om begäran avser en ansökan om återbetalning av skatt inom ramen för DCA-avtalet ska Försvarsmakten hantera begäran skyndsamt (12 § förordningen 2024:609).

Skatteverkets beslut om återbetalning

Beslut om återbetalning av skatt ska som huvudregel meddelas för ett kalenderkvartal (11 § första stycket förordningen 2024:609).

I fråga om ansökningar om återbetalning av skatt inom ramen för DCA-avtalet ska Skatteverket meddela beslut i sådan tid att återbetalning kan ske inom 30 dagar från den dag en fullständig ansökan med de underlag som behövs för bedömningen har kommit in till Skatteverket (11 § andra stycket förordningen 2024:609).

För sådana ansökningar som har lämnats innan kalenderkvartalet löpt ut och sökanden inte har för avsikt att ansöka om återbetalning för fler inköp under kvartalet får Skatteverket meddela beslut om återbetalning av skatt även om kalenderkvartalet ännu inte har löpt ut (11 § tredje stycket förordningen 2024:609).

Tidigare:

Utländska beskickningar m.fl. kan inte få skatten återbetald

Det finns inga bestämmelser om återbetalning av skatt till utländska beskickningar m.fl. i LSKE. Skatteverket anser att skatt på kemikalier i viss elektronik inte heller kan återbetalas med stöd av 64 kap. 6 § SFL och att det således saknas möjlighet för utländska beskickningar, konsulat och dess personal att få skatt på kemikalier i viss elektronik återbetald.

Kompletterande information

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

Propositioner

  • Proposition 2019/20:99 Vårändringsbudget för 2020 [1] [2] [3]
  • Proposition 2023/24:141 Avtal om försvarssamarbete med Amerikas förenta stater [1] [2] [3]

Ställningstaganden

  • Det saknas möjlighet för utländska beskickningar, konsulat och dess personal att få skatt på kemikalier i viss elektronik återbetald [1]

Referenser inom kemikalieskatt på viss elektronik