Här kan du läsa om Skatteverkets månadsavstämning av skattekonton, när kontoutdrag skickas ut och vad ett saldobesked innehåller.
Skatteverket ska stämma av ett skattekonto varje månad om något annat belopp än ränta har registrerats på skattekontot (61 kap. 7 § SFL).
Med en avstämning av ett skattekonto menas att Skatteverket jämför inbetalda och andra tillgodoförda belopp med belopp som ska betalas, räknar och påför ränta på skattekontot samt räknar ut ett saldo. Månadsavstämningen görs oftast första lördagen i en månad.
Om kontoinnehavaren begär en utbetalning från skattekontot sker automatiskt en avstämning av skattekontot. Denna avstämning kontrollerar endast att det finns ett utbetalningsbart överskott. En kontoavstämning som görs vid annan tidpunkt än vid månadsavstämningen räknar och påför inga räntor.
Efter det att Skatteverket har stämt av skattekontot skickas normalt ett kontoutdrag ut till kontohavaren. Skatteverket får meddela föreskrifter om på vilket sätt och i vilken omfattning som kontoutdrag ska skickas ut (14 kap. 1 § SFF).
Kontohavaren får ett kontoutdrag om avstämningen leder till att Skatteverket
Skatteverket skickar också ut kontoutdrag om det har gått 18 månader från det att ett kontoutdrag senast skickades ut.
Skatteverket har ett fastställt formulär för kontoutdrag, och kontoutdraget innehåller förutom identifikationsuppgifter uppgifter om
Ett saldobesked visar den aktuella ställningen på skattekontot vid tidpunkten för beställningen av saldobeskedet. Ett saldobesked kan beställas för att få reda på om skattekontot visar överskott eller underskott, om en gjord inbetalning krediterat kontot eller annat som kan vara av intresse för kontohavaren. Ett saldobesked skickas ut vid beslut om höjd eller sänkt slutlig skatt. Saldobeskedet innehåller uppgifter om