Den som tillfälligtvis levererar ett nytt transportmedel som transporteras av säljaren eller köparen eller för någonderas räkning från Sverige till ett annat EU-land är en beskattningsbar person.
Det finns även särskilda bestämmelser för unionsinterna förvärv av nya transportmedel, dessa beskrivs på sidan Omfattning och undantag, se under rubriken Särskilt om nya transportmedel.
Den som tillfälligtvis utför en leverans av ett nytt transportmedel som sänds eller transporteras till förvärvaren av säljaren eller förvärvaren eller för någonderas räkning från Sverige till ett annat EU-land är en beskattningsbar person (4 kap. 3 § ML).
Det innebär att säljarens unionsinterna leverans av ett nytt transportmedel sker i egenskap av en beskattningsbar person även om säljaren annars är att betrakta som någon som inte är en beskattningsbar person (t.ex. en privatperson).
Bestämmelsen motsvaras av artikel 9.2 i mervärdesskattedirektivet
En beskattningsbar person, som inte bedriver ekonomisk verksamhet, har rätt till avdrag för ingående skatt som denna betalat vid förvärvet av det nya transportmedlet. Den som vill få en sådan avdragsrätt ska ansöka om detta i en särskild skattedeklaration.
De transportmedel som bestämmelsen (2 kap. 16 § ML och artikel 2.2 mervärdesskattedirektivet) omfattar är
Ett motordrivet marktransportmedel är nytt om något av nedanstående kriterier är uppfyllt:
Ett fartyg är nytt om något av nedanstående kriterier är uppfyllt:
Ett flygplan är nytt om något av nedanstående kriterier är uppfyllt:
För att ett motordrivet marktransportmedel ska vara begagnat måste båda nedanstående kriterier vara uppfyllda:
För att ett fartyg ska vara begagnat måste båda nedanstående kriterier var uppfyllda:
För att ett flygplan ska vara begagnat måste båda nedanstående kriterier vara uppfyllda:
Det krävs alltså att båda kriterierna är uppfyllda, annars är transportmedlet att anse som nytt.
Beräkningen av om ett transportmedel är nytt startar när transportmedlet tas i bruk första gången.
Ett motordrivet marktransportmedel anses ha tagits i bruk första gången den dag det levererades till den första köparen eller när det togs i bruk av tillverkaren i demonstrationssyfte. I normalfallet anses fordonet ha tagits i bruk första gången när det av köparen införts i fordonsregistret för användning i trafik.
Ett fartyg eller luftfartyg anses ha tagits i bruk första gången när det levererades till eller fanns tillgängligt för den första köparen eller när det togs i bruk av tillverkaren i demonstrationssyfte.
Går det inte att fastställa datum för ovan nämnda händelser anses transportmedlet ha tagits i bruk den dag faktura utfärdades i samband med att det levererades första gången.
Ett transportmedel förflyttas ofta från det land där inköpet gjorts till destinationslandet genom användning av själva transportmedlet. Det kan vara så att transportmedlet uppfyller förutsättningarna för att vara nytt vid inköpet, men inte när det förs in i destinationslandet.
Bedömningen om ett transportmedel är nytt görs vid förvärvstidpunkten, alltså när rätten att förfoga över varan som ägare övergår till köparen. Den tolkningen påverkas inte av att platsen för det unionsinterna förvärvet är där transporten avslutas (HFD 2011 ref. 28 och C-84/09, X).
Skatteverket anser att den omständigheten att transportmedlet används för en semesterresa under transporten eller att köparen låter säljaren använda transportmedlet för demonstrationsändamål efter köpet inte påverkar denna bedömning (Skatteverkets ställningstagande Gemenskapsinternt förvärv av nytt transportmedel).