Bekämpningsmedelsskatt ska betalas när ett bekämpningsmedel omsätts eller tas i anspråk inom landet.
Bekämpningsmedelsskatt ska betalas när ett bekämpningsmedel omsätts eller tas i anspråk inom landet (1 § första stycket LSB).
LSB definierar bekämpningsmedel som ett ämne eller en beredning som är avsett att användas till skydd mot egendomsskada eller olägenhet för människors hälsa. Skadan eller olägenheten ska vara förorsakad av växter, djur, bakterier eller virus (1 § andra stycket LSB).
Det som avgör om ämnet eller beredningen är ett bekämpningsmedel eller inte, är hur tillverkaren eller, vid import, importören har avsett att det ska användas (jfr prop. 1983/84:176 s. 10).
Vissa ämnen och produkter anses enligt 1 § andra stycket LSB inte vara bekämpningsmedel, nämligen
Det finns ingen allmängiltig och vedertagen definition av vad ett träskyddsmedel är. När lagen om bekämpningsmedelsskatt togs fram betonade skatteutskottet dock att med träskyddsmedel borde avses medel som enligt registreringen hos Produktkontrollnämnden endast skulle användas som träskyddsmedel (SkU 1983/84:47 s. 7).
Produktkontrollnämnden är numera ersatt av Kemikalieinspektionen.
Bekämpningsmedelsskatt ska betalas med 34 kr för varje helt kilogram verksam beståndsdel i bekämpningsmedlet (2 § LSB).
I förarbetena uttalades att med ”verksam beståndsdel” i bekämpningsmedlet avses det eller de ämnen som har angetts som sådana i samband med registreringen hos Produktkontrollnämnden. Vidare uttalades att Produktkontrollnämndens årliga förteckning över registrerade bekämpningsmedel bör ligga till grund för beräkningen av avgifterna enligt lagen. I förteckningen angavs bland annat den eller de i medlen ingående verksamma beståndsdelarna till mängd och beskaffenhet (prop. 1983/84:176 s. 10).
Produktkontrollnämnden är numera ersatt av Kemikalieinspektionen.
Lagen om bekämpningsmedelsskatt reglerar inte uttryckligen hur mängden verksam beståndsdel i ett bekämpningsmedel ska fastställas.
Tidigare fastställde Produktkontrollnämnden en årlig förteckning över registrerade bekämpningsmedel, och där angavs de ingående verksamma beståndsdelarna till mängd och beskaffenhet. Som nämns ovan är Produktkontrollnämnden numera ersatt av Kemikalieinspektionen.
De regelverk som Kemikalieinspektionen tillämpar överensstämmer inte med de förutsättningar som gällde när lagen om bekämpningsmedelsskatt infördes. Det finns därför inte längre någon sådan årlig förteckning över registrerade bekämpningsmedel som kan användas när mängden verksam beståndsdel ska beräknas. Vad som är den verksamma beståndsdelen i ett bekämpningsmedel och hur stor vikt denna har får därför fastställas på annat sätt.
Om det uppstår tveksamheter kring beräkningen av mängden verksam beståndsdel i ett bekämpningsmedel kan man samråda med Kemikalieinspektionen, även om de inte för någon förteckning över registrerade bekämpningsmedel i dag.
Den är skattskyldig som
Som tillverkning anses även blandning av olika bekämpningsmedel och sådan märkning eller dylikt av en vara som anges i 1 § andra stycket 2 som medför att varan anses utgöra bekämpningsmedel (4 § andra stycket LSB).
En verksamhet är yrkesmässig om den utgör näringsverksamhet enligt 13 kap. inkomstskattelagen eller om den bedrivs i former som är jämförliga med en till sådan näringsverksamhet hänförlig rörelse och ersättningen för omsättningen i verksamheten under ett kalenderår överstiger 30 000 kr (4 § tredje stycket LSB).
Även hobbyverksamhet som bedrivs utan egentligt vinstsyfte kan anses som yrkesmässig, eftersom det i vissa fall är omsättningens storlek som avgör om verksamheten är yrkesmässig.
När någon för in eller tar emot bekämpningsmedel för egen yrkesmässig användning behöver inte hanteringen av bekämpningsmedlet vara yrkesmässig. Det räcker att medlet används i en yrkesmässig verksamhet.
När skattskyldigheten inträder beror på var bekämpningsmedlet produceras.
För den som tillverkar bekämpningsmedel yrkesmässigt i Sverige inträder skattskyldigheten vid följande tillfällen (5 § 1 LSB):
För den som för in eller tar emot bekämpningsmedel från ett annat land för yrkesmässig återförsäljning eller för egen yrkesmässig användning i Sverige inträder skattskyldigheten när ett bekämpningsmedel förs in till Sverige (5 § 2 LSB).
Vid redovisning av bekämpningsmedelsskatt tillämpas bruttoredovisning. Detta innebär att skatt ska redovisas för allt bekämpningsmedel för vilket skattskyldighet har inträtt. Den skattskyldige kan dock i vissa fall göra avdrag för skatt på bekämpningsmedel.
Den som är skattskyldig får enligt 8 § LSB göra avdrag för skatt på sådana bekämpningsmedel