OBS: Detta är utgåva 2024.4. Visa senaste utgåvan.

Skatteverket fattar beslut om fastighetstaxering. Det sker vid allmän, förenklad och särskild fastighetstaxering. I vissa fall ska ett beslut föregås av förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare (SKB).

Skatteverket ansvarar för fastighetstaxering

Skatteverket har ansvaret för beskattningsverksamheten enligt FTL (17 kap. 1 § FTL) och är beslutande myndighet i fastighetstaxeringsärenden och i beslut om förseningsavgift (17 kap. 2 § FTL).

Skatteverket får förordna konsulenter som deltar i arbetet med fastighetstaxering. De är personer med sakkunskap om fastighetsvärdering som biträder vid taxeringen (17 kap. 4 § FTL). Konsulenterna får däremot inte fatta beslut om fastighetstaxering.

Olika typer av beslut

Det förekommer olika typer av fastighetstaxeringsbeslut (20 kap. 1 § FTL):

  • grundläggande beslut om fastighetstaxering
  • omprövningsbeslut
  • beslut om taxeringsåtgärder efter domstolsbeslut.

När Skatteverket fattar beslut om fastighetstaxering vid allmän eller förenklad fastighetstaxering eller genom ny taxering vid särskild fastighetstaxering gäller beslutet från och med 1 januari det taxeringsår då beslutet fattas till ingången av det taxeringsår då beslut fattas nästa gång (1 kap. 3 § andra stycket FTL).

Om det fattas ett omprövningsbeslut under löpande taxeringsperiod gäller det för samtliga efterföljande år under den aktuella taxeringsperioden om inte någon ny taxering sker något av dessa år (prop. 1993/94:1 s. 73).

Skönstaxeringsbeslut

Har fastighetsägaren inte lämnat någon fastighetsdeklaration, trots att hen har varit tvungen att göra det, kan Skatteverket fatta beslut om skönstaxering. Detsamma gäller om Skatteverket på grund av brister i eller bristfälligt underlag för fastighetsdeklarationen inte kan beräkna taxeringsvärdet tillförlitligt. Skatteverket får då uppskatta fastighetens taxeringsvärde till ett belopp som är skäligt (20 kap. 2 § andra stycket FTL).

Skönstaxering kan ske i såväl grundläggande beslut som i omprövningsbeslut.

Beslut om förseningsavgift

Om en allmän eller förenklad deklaration inte har lämnats, har lämnats för sent eller har lämnats med så bristfälligt innehåll att det inte kan ligga till grund för taxering ska Skatteverket ta ut förseningsavgift (18 kap. 42 § FTL).

Förseningsavgift ska också tas ut om ett föreläggande om att lämna särskild fastighetsdeklaration inte har följts inom rätt tid (26 kap. 4 § FTL).

Bestämmelserna i FTL om tidsfristerna för omprövning och överklagande av beslut om fastighetstaxering gäller i tillämpliga delar även för beslut om förseningsavgift (18 kap. 46 § och 26 kap. 4 § tredje stycket FTL).

En särskild beslutsordning gäller för vissa beslut

Enligt Skatteverkets arbetsordning samt särskild riktlinje om förankring gäller en särskild beslutsordning för vissa beslut. Den innebär att Skatteverkets handläggare ska förankra beslutet hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare, SKB. Förankring sker när en handläggare inhämtar synpunkter från en SKB om ett beslut som handläggaren ska fatta.

Beslut som ska förankras

Som utgångspunkt är det tre olika typer av beslut som ska förankras.

1. Omprövningsbeslut på Skatteverkets initiativ i taxeringsärende till nackdel för fastighetsägaren efter utgången av året efter taxeringsåret enligt 20 kap. 14–19 §§ FTL.

2. Beslut till nackdel för fastighetsägaren och som gäller en skälighets- eller bedömningsfråga av väsentlig ekonomisk betydelse för fastighetsägaren och prövningen inte är enkel. Det måste också vara någon av följande typer av beslut:

  • ett grundläggande beslut
  • ett omprövningsbeslut på Skatteverkets initiativ inom utgången av året efter taxeringsåret som är till nackdel för fastighetsägaren enligt 20 kap. 13 § FTL
  • ett första omprövningsbeslut på fastighetsägarens initiativ där det grundläggande beslutet har fattats i enlighet med
    • ett utsänt förslag till fastighetstaxering, eller
    • ett påpekande med anledning av ett utsänt förslag till fastighetstaxering, eller
    • fastighetsägarens uppgifter i fastighetsdeklaration.

3. Beslut enligt punkt 2 som inte är av väsentlig ekonomisk betydelse men som ändå är av särskild betydelse för fastighetsägaren.

4. Omprövningsbeslut med ändrad utgång på oförändrat underlag som tidigare fattats av SKB eller förankrats med en SKB.

Om ärendet avser en fråga av väsentlig ekonomisk betydelse eller av särskild betydelse

När man ska avgöra om en fråga är av väsentlig ekonomisk betydelse för fastighetsägaren, är utgångspunkten beslutets skatteeffekt. Även beslut som inte har någon skatteeffekt kan dock ha en särskild betydelse för fastighetsägaren.

Med väsentlig ekonomisk betydelse eller särskild betydelse menas när skillnaden i taxeringsvärde mellan fastighetsägarens yrkande och det beslut Skatteverket tänker fatta uppgår till följande belopp:

  • Småhusenhet (även småhus och tomtmark på lantbruksenhet): 450 000 kr
  • Hyreshusenhet (bostad): 5 000 000 kr
  • Hyreshusenhet (lokaler): 1 600 000 kr
  • Industrienhet (inkl. täktenhet): 1 600 000 kr
  • Elproduktionsenhet: 1 600 000 kr

Även andra beslut som inte omfattas av dessa beloppsgränser kan antas ha en särskild betydelse för fastighetsägaren, om det under utredningen av det aktuella ärendet kommit fram uppgifter som tyder på det. Detta avser t.ex. beslut som kan antas påverka en fastighetsägares möjlighet att belåna eller avyttra sin fastighet eller beslut som har en särskild påverkan på andra myndigheters hantering av fastigheten.

Underrättelse om fastighetstaxeringsbeslut

Skatteverket ska senast den 15 juni taxeringsåret meddela ett grundläggande beslut om taxering av en fastighet (20 kap. 2 § FTL). Senast den 30 juni fastighetstaxeringsåret ska fastighetsägaren, enligt 20 kap. 5 a § FTL, underrättas om

  • innehållet i det grundläggande beslutet om fastighetstaxering,
  • att ägaren kan begära omprövning av beslutet,
  • vad fastighetsägaren ska göra när hen vill begära omprövning eller överklaga beslutet.

Kompletterande information

Skatteverket beslutar också om förseningsavgift.

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

Propositioner

  • Proposition 1993/94:1 om organisationen vid fastighetstaxeringen [1]