Områden: Inkomstskatt (Tjänst), Socialavgifter
Datum: 2013-05-23
Dnr: 131 348024-13/111
Tupperwareförsäljares kostnader vid beräkning av arbetsgivaravgifter
Distributörsbolag för Tupperware som ger ut avgiftspliktig ersättning för arbete till återförsäljare bör efter ansökan hos Skatteverket normalt medges kostnadsavdrag med 65 %.
En gemensam begäran har kommit från distributörsbolag för Tupperware i Sverige via det danska huvudkontoret att Skatteverket vid beslut om kostnadsavdrag för Tupperwareförsäljare (konsulenter) använder en gemensam utgiftsschablon för ersättningar till återförsäljare.
Om en ersättning till viss del motsvarar utgifter i arbetet är ersättningen till den delen avgiftsfri, om utgifterna under året kan beräknas uppgå till minst 10 procent av ersättningen från utgivaren, s.k. kostnadsavdrag, se 2 kap. 21 § socialavgiftslagen (SAL).
Skatteverket ska på begäran av den som ger ut ersättning för utgifterna bestämma hur utgifterna ska beräknas. Motsvarande gäller beräkning av skatteavdrag, 11 kap. 15 § skatteförfarandelagen.
För vissa yrkesgrupper har Skatteverket i en föreskrift fastställt sådana kostnadsavdrag med schabloner, se SKVFS 2011:22.
Reglerna avseende ersättning som motsvarar utgifter i arbetet och möjlighet att efter begäran få ett beslut om kostnadsavdrag är avsedda att ge utbetalaren möjlighet att minska underlaget för arbetsgivaravgifter och preliminärskatteavdrag till den del ersättningen motsvarar utgifter i arbetet. För vissa yrkesgrupper, t.ex. musiker, finns det fastställda schabloner. För andra yrkesgrupper baseras beslutet på de uppgifter som lämnas vid ansökan från en utbetalare. Till den senare kategorin hör försäljare i Tupperwarekoncernen. Någon fast schablon som fastställs i föreskrift kan inte beslutas för återförsäljare av Tupperware då det inte är fråga om en yrkesgrupp. Varje Tupperwarebolag måste därmed årligen lämna in en ansökan för att kunna göra kostnadsavdrag.
Förhållandena för anställda i Tupperwarebolag är enligt inlämnat underlag relativt lika i hela Sverige varför underlaget för ansökningarna om kostnadsavdrag anses vara likartat för alla bolag inom koncernen. Skatteverket har fått uppgifter via koncernens huvudkontor angående beräknade genomsnittliga kostnader för försäljarna. Kostnaderna består t.ex. av inköp av produktkataloger, värdinnegåvor, telefon-, bil- och portokostnader. Stickprovskontroll gjord av Tupperware avseende kostnader under 2011 visar att försäljarnas kostnader genomsnittligt i vart fall uppgår till 65 %. Även Skatteverket har gjort ett antal kontroller av försäljarnas kostnader under 2011 och kunnat fastställa liknande resultat.
Vid ansökan hos Skatteverket enligt 2 kap. 21 § SAL som avser försäljarna bör kostnadsavdrag fr.o.m. beskattningsår 2013 normalt beslutas till 65 %. Denna schablon kan naturligtvis frångås om omständigheterna talar för det.