Avgiftsbeloppet varierar beroende på antal axlar som ett fordon har och vilka krav på utsläpp som fordonets motor uppfyller.

Avgiftsperioden

För ett svenskt fordon är avgiftsperioden för vägavgiften ett år (10 § första stycket LVA).

Om ett fordon ställs på blir det avgiftspliktigt och en avgiftsperiod på ett år börjar att gälla. Det innebär att om ett fordon till exempel ställs på den 23 februari år 1 gäller avgiftsperioden från och med den 23 februari år 1 till och med den 22 februari år 2.

Om fordonet ställs av upphör avgiftsplikten och också avgiftsperioden.

För ett utländskt fordon kan vägavgift betalas per kalenderdag, vecka, månad eller år. Avgiften kan dock inte betalas för en längre tid än ett år i taget (10 § andra stycket LVA).

Beloppet beror på antal axlar och utsläppsklass

Vägavgift tas, enligt 11 § LVA, ut med olika belopp beroende på

  • antal axlar
  • fordonets koldioxidutsläppsklass och i förekommande fall euro-utsläppsklass.

Antal axlar

Ett fordon som har högst tre axlar betalar en lägre vägavgift och fordon med fyra eller fler axlar betalar en högre avgift.

Svenska fordon

För ett svenskt fordon utan draganordning beräknas vägavgiften efter det antal axlar som är registrerat i vägtrafikregistret. För fordon med draganordning som har minst tre axlar och som kan dra släpvagnar med minst en axel ska alltid den högre vägavgiften tas ut. Fordon med draganordning som har två axlar kan dra släpvagnar med minst två axlar. På grund av detta och för att inte komplicera systemet alltför mycket med att införa ett anmälningsförfarande bör alltid det högsta beloppet tas ut för ett fordon med draganordning (prop. 1997/98:12 s. 34).

Utländska fordon

För ett utländskt fordon finns inga uppgifter registrerade i vägtrafikregistret. Vägavgiften får därför tas ut med ledning av de uppgifter som lämnas av den som betalar vägavgiften. Det är antalet axlar som fordonet eller fordonskombinationen faktiskt har vid färd på de svenska vägarna som avgör avgiftens storlek (prop. 1997/98:12 s. 34).

Fordonets koldioxidutsläppsklass och i förekommande fall euro-utsläppsklass

Vägavgiften differentieras utifrån koldioxidutsläppsklass och i vissa fall euro-utsläppsklass. Det innebär att motorfordon delas in i fem koldioxidutsläppsklasser. För fordon i koldioxidutsläppsklass 1 differentieras avgiften även utifrån euro-utsläppsklass.

Uppgiften om vilken koldioxidutsläppsklass och euro-utsläppsklass ett svenskt fordon tillhör framgår av vägtrafikregistret. När det gäller utländska fordon finns det inga uppgifter registrerade i vägtrafikregistret utan uppgifter lämnas av den som betalar vägavgiften.

Fordonets koldioxidutsläppsklass

Med koldioxidutsläppsklass menas de utsläppsklasser som anges i 9 § lagen (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser, eller motsvarande utsläppsklasser för utländskt fordon.

Fordonets euro-utsläppsklass

Med euro-utsläppsklass menas de utsläppsklasser som anges i bilaga 0 till eurovinjettdirektivet (Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgifter på fordon för användningen av väginfrastrukturer, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv [EU] 2022/362).

Fordon som saknar uppgift om euro-utsläppsklass i vägtrafikregistret

Euro-utsläppsklasser infördes 1993, men först 2014 blev det obligatoriskt för tunga fordon att registrera uppgiften i vägtrafikregistret. Därför saknar alla tunga motorfordon som registrerats innan 1993 och vissa tunga motorfordon som registrerats mellan 1993 och 2014 uppgift om euro-utsläppsklass i vägtrafikregistret. Även efter 2014 kan uppgiften saknas i vägtrafikregistret av olika anledningar, t.ex. på grund av undantag från utsläppskrav som finns för vissa importerade tunga motorfordon. Skatteverket har därför meddelat föreskrifter om uttag av vägavgift för motorfordon som saknar uppgift om euro-utsläppsklass i vägtrafikregistret (SKVFS 2019:4).

En del fordon som saknar uppgift om euro-utsläppsklass i vägtrafikregistret har i stället uppgift om s.k. miljö- eller utsläppsklass registrerad. Varje miljö- och utsläppsklass kan jämställas med en euro-utsläppsklass som ska användas när vägavgiften ska bestämmas för dessa fordon (3 § SKVFS 2019:4).

För fordon av fordonsår 1993 eller senare, där det inte är möjligt att identifiera vilka krav på utsläpp som motorn uppfyller, är det i stället möjligt att utgå från de två kriterierna första datum i trafik och fordonsår (4 § SKVFS 2019:4). För att ett fordon ska få registreras in i vägtrafikregistret måste det uppfylla de utsläppskrav som gäller vid tidpunkten för registrering. Kraven följer av EU-gemensamma bestämmelser och har skärpts vid ett flertal tillfällen. Detta är anledningen till att uppgift om första datum i trafik är ett av kriterierna. För vissa importerade fordon finns lättnader i registreringskraven vilket medför att det inte går att utgå enbart från uppgiften om första datum i trafik eftersom vägavgiften för fordon av äldre fordonsår riskerar att tas ut i enlighet med en för hög euro-utsläppsklass. För att undvika detta är det nödvändigt att kombinera uppgift om första datum i trafik med kriteriet fordonsår. För de fordon som inte uppfyller kriterierna är det av vikt att vägavgiften fastställs först efter särskild prövning för att syftet med differentieringen ska uppnås (6 § SKVFS 2019:4). För alla fordon av fordonsår 1992 eller tidigare kommer vägavgift att tas ut i enlighet med euro-utsläppsklass 0 eftersom euro-utsläppsklasserna infördes först 1993 (5 § SKVFS 2019:4).

En del motorer är dock bättre än vad som presumeras och uppfyller stängare uppsläppskrav. För det fall en presumtion används är det således nödvändigt att ge fordonsägaren möjlighet att styrka att fordonets motor uppfyller strängare utsläppskrav (7 § SKVFS 2019:4).

Elfordon

Fordon som drivs helt med el har inga avgasutsläpp och uppfyller därför högre ställda krav än vad som gäller för euro-utsläppsklass VI. De får därför anses renare än euro-utsläppsklass VI.

Vägavgiftsbelopp

Nedan listas vägavgiftsbeloppen utifrån utsläppsklass för fordon med högst tre axlar och för fordon med minst fyra axlar. För fordon i koldioxidutsläppsklass 1 differentieras avgiften även utifrån euro-utsläppsklass.

Fordon med högst tre axlar

Koldioxidutsläppsklass

EURO-utsläppsklass

Avgift/år i euro

Avgift/ månad i euro

Avgift/vecka i euro

Avgift/dag i euro

1

0

1 434

143

50

14

I

1 246

124

44

12

II

1 085

108

38

11

III

944

94

33

9

IV

858

85

30

9

V

811

81

28

8

VI eller renare

764

76

27

8

2

688

68

24

7

3

592

59

21

6

4

459

45

16

5

5

191

19

7

2

Fordon med minst fyra axlar

Koldioxidutsläppsklass

EURO-utsläppsklass

Avgift/år i euro

Avgift/ månad i euro

Avgift/vecka i euro

Avgift/dag i euro

1

0

2 404

240

84

24

I

2 081

208

73

21

II

1 810

181

63

18

III

1 572

157

55

16

IV

1 431

143

50

14

V

1 352

135

47

14

VI eller renare

1 274

124

45

13

2

1 146

114

40

12

3

987

98

35

10

4

764

76

27

8

5

319

31

12

4

Referenser på sidan

EU-författningar

  • Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/62/EG av den 17 juni 1999 om avgifter på tunga godsfordon för användningen av vissa infrastrukturer [1]

Föreskrifter

  • Skatteverkets föreskrifter om uttag av vägavgift för fordon som saknar uppgift om EURO-klass i vägtrafikregistret; [1] [2] [3] [4] [5] [6]

Lagar & förordningar

  • Lag (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon [1] [2] [3]
  • Lag (2024:173) om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser [1]

Propositioner

  • Proposition 1997/98:12 Vägavgift för vissa tunga fordon [1] [2]