Områden: Mervärdesskatt

Datum: 2010-12-20

Dnr: 131 819379-10/111

Nytt: 2015-05-04

Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagandet Beskattningsland vid tillträde till olika evenemang, mervärdesskatt, dnr. 131 174473-15/111.

1 Sammanfattning

När en näringsidkare köper tillträde till ett evenemang så ska denna tjänst anses omsatt i Sverige om evenemanget faktiskt äger rum här i landet.

Skatteverket anser att tillträde till olika evenemang ska omfatta rätten att få närvara vid ett evenemang i utbyte mot en biljett eller betalning oavsett hur betalningen erläggs. Det ska gälla:

  • tillträde till shower, teaterföreställningar, cirkusföreställningar, marknader, nöjesparker, konserter, utställningar och andra liknande kulturella evenemang,
  • tillträde till sportevenemang såsom matcher eller tävlingar, och
  • tillträde till utbildnings- och vetenskapliga evenemang såsom konferenser och seminarier.

2 Bakgrund och frågeställning

Från och med den 1 januari 2011 gäller en ny bestämmelse för omsättningsland för tillträde till olika evenemang när köparen är en näringsidkare.

Genom detta ställningstagande klargör Skatteverket sin tolkning av denna nya bestämmelse.

3 Gällande rätt m.m.

Samtliga paragrafer i mervärdesskattelagen (1994:200), ML, och samtliga artiklar i rådets direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt, mervärdesskattedirektivet, som nämns i detta ställningstagande gäller bestämmelserna i deras lydelse från och med den 1 januari 2011.

Enligt huvudregeln är en tjänst som tillhandahålls en näringsidkare som agerar i denna egenskap omsatt inom landet om näringsidkaren antingen har sitt säte här i landet eller har ett fast etableringsställe till vilket tjänsten tillhandahålls här. Om tjänsten tillhandahålls ett fast etableringsställe som näringsidkaren har i ett annat land är tjänsten omsatt utomlands (5 kap. 5 § ML och artikel 44 mervärdesskattedirektivet).

Ett tillträde till ett evenemang är omsatt inom landet om evenemanget faktiskt äger rum i Sverige och köparen är en näringsidkare. Detsamma gäller för tjänster i anknytning till tillträdet.

De evenemang som avses är

1. kulturella,

2. konstnärliga,

3. idrottsliga,

4. vetenskapliga,

5. pedagogiska,

6. av underhållningskaraktär, eller

7. liknande dem som anges i 1—6, såsom mässor och utställningar (5 kap.11 a § ML och artikel 53 mervärdesskattedirektivet).

Ett evenemang är något som är mer begränsat än en aktivitet. En aktivitet har ett element av kontinuitet i sig. En utställning, ett seminarium, en konferens eller en fotbollsmatch är exempel på olika evenemang. Däremot är t.ex. ett träningspass i veckan en aktivitet och detsamma gäller en terminskurs i drejning. Om en sådan aktivitet tillhandahålls någon som är näringsidkare kommer den att beskattas enligt huvudregeln i 5 kap. 5 § ML (prop. 2009/10:15 s. 126).

Begreppet tillträde avser rätten att vistas på en plats eller beloppet som erläggs för att få vistas där. Tillträde exemplifieras bäst med försäljningen av entrébiljetter och det avser endast tjänster vars väsentliga funktion är att ge rätten att komma in på ett evenemang. Om betalningen för deltagandet i t.ex. ett seminarium eller en konferens i sin helhet hanteras före evenemanget och någon möjlighet att närvara inte finns utan sådan betalning bör betalningen dock inte anses utgöra tillträde (prop. 2009/10:15 s. 126).

När det gäller tolkningen av bestämmelserna är det av stor vikt att dessa ges en enhetlig tolkning på EU-nivå. Om medlemsstaterna tillämpar reglerna olika kan det medföra dubbelbeskattning eller oavsiktlig skattefrihet. För att uppnå en enhetlig tillämpning pågår det ett arbete i EU:s mervärdesskattekommitté med att ta fram riktlinjer för tolkningen. Den uppfattning regeringen ger uttryck för i denna proposition kan behöva frångås i de fall en annan mening anges i en framtida riktlinje eller tillämpningsförordning (prop. 2009/10:15 s. 79).

Mervärdesskattekommittén beslutade nästan enhälligt att med tillträde till olika evenemang avses rätten att få tillträda ett arrangemang i utbyte mot en biljett eller betalning. Endast tjänster vars väsentliga drag består i beviljandet av ett sådant tillträde ska omfattas av bestämmelsen. Vidare beslutades nästan enhälligt att följande tjänster skulle anses ingå i begreppet tillträde till ett evenemang.

a) Tillträde till föreställningar, teater, cirkus, mässor, underhållning, konserter, utställningar och liknande evenemang även om sådant inträde omfattas av säsongsbiljetter.

b) Tillträde till sportevenemang såsom matcher eller tävlingar även om ett sådant inträde omfattas av säsongsbiljetter.

c) Tillträde till utbildning eller vetenskapliga evenemang som t.ex. konferenser och seminarier (riktlinje från mervärdesskattekommitténs 91:a möte den 10-12 maj 2010).

4 Skatteverkets bedömning

När en näringsidkare köper tillträde till ett evenemang som avses i 5 kap.11 a§ ML så ska denna tjänst anses omsatt inom landet om evenemanget faktiskt äger rum här i Sverige.

Skatteverket anser att med tillträde till olika evenemang avses rätten att få närvara vid ett evenemang i utbyte mot en biljett eller betalning oavsett när och på vilket sätt betalningen erläggs. Det ska gälla:

  • tillträde till shower, teaterföreställningar, cirkusföreställningar, marknader, nöjesparker, konserter, utställningar och andra liknande kulturella evenemang,
  • tillträde till sportevenemang såsom matcher eller tävlingar, och
  • tillträde till utbildnings- och vetenskapliga evenemang såsom konferenser och seminarier.

Detta innebär att tillträde till olika evenemang kan föreligga oavsett om betalning sker direkt på plats eller om betalning för samtliga deltagare sker i förväg. Hur betalningen faktiskt går till påverkar således inte om det kan vara fråga om ett tillträde. Det spelar heller ingen roll om föranmälan är obligatorisk för att få närvara vid evenemanget eller om vem som helst kan få närvara.

Detta ställningstagande är i enlighet med mervärdesskattekommitténs riktlinje som har tagits fram inom EU. Vid kontakter med skattemyndigheter i andra EU-länder har Skatteverket fått beskedet att riktlinjen kommer att följas i dessa länder. Av de svenska förarbetena framgår att eventuella riktlinjer som antas senare ska följas även om de inte överensstämmer med den tolkning av en lagbestämmelse som framgår av förarbetena. Riktlinjerna ska följas för att undvika att en bestämmelse tolkas olika inom EU. Om en bestämmelse tolkas olika leder det till dubbelbeskattning eller ofrivillig skattefrihet, dvs. helt utebliven beskattning. Skatteverket anser därför att 5 kap.11 a§ ML ska tillämpas på så sätt som framgår av riktlinjen.

Inom EU diskuteras en tillämpningsförordning som, om den beslutas, ska gälla från och med den 1 juli 2011. Ett beslut i detta förväntas inom kort. I tillämpningsförordningen ingår en artikel som återspeglar riktlinjen avseende tillträde till olika evenemang.