Områden: Mervärdesskatt

Datum: 2009-12-07

Dnr: 131 764389-09/111

Obs! Detta ställningstagande har ersatts av dnr 131 750625-10/111, daterat 20101217.

1 Sammanfattning

En persontransporttjänst som i sin helhet genomförs i Sverige är från och med den 1 januari 2010 omsatt inom landet. I andra fall är persontransporttjänsten omsatt utomlands. Detta innebär enligt Skatteverkets bedömning att när en persontransport till någon del sker utanför Sveriges gränser, t.ex. av transporttekniska skäl, så har hela tillhandahållandet skett utomlands.

Detta ställningstagande gäller från och med den 1 januari 2010 och har tagits fram på grund av ändrad lagstiftning.

2 Bakgrund och frågeställning

Med anledning av att bestämmelserna avseende omsättningsland för tjänster ändras från och med den 1 januari 2010 har fråga uppkommit om hur omsättningsland för persontransporter ska bedömas från denna tidpunkt.

3 Gällande rätt m.m.

Lissabonfördraget som trädde i kraft den 1 december 2009 medför att benämningen EG (Europeiska Gemenskapen) ersätts av EU (Europeiska Unionen). I mervärdesskattelagen (1994:200), ML, anges EG då lagen ännu inte har anpassats till Lissabonfördraget. Skatteverket använder i detta ställningstagande genomgående EU med undantag för delar av avsnittet gällande rätt.

Samtliga paragrafer i ML och samtliga artiklar i rådets direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt, mervärdesskattedirektivet, som nämns i detta ställningstagande gäller bestämmelserna i deras lydelse från och med den 1 januari 2010.

I 5 kap. 1 § första stycket ML anges att i 2-16 §§ finns bestämmelser som anger när en omsättning ska anses ha skett inom landet. All annan omsättning anses som omsättning utomlands.

Av 5 kap. 9 § första stycket ML framgår att en persontransporttjänst är omsatt inom landet om transporten i sin helhet genomförs i Sverige.

I artikel 48 i mervärdesskattedirektivet regleras beskattningsland för tillhandahållande av persontransporttjänster. Av artikeln framgår att avgörande ska vara den plats där transporten äger rum, proportionellt mot de avstånd som tillryggaläggs.

Enligt artikel 380 i mervärdesskattedirektivet får Sverige fortsätta att tillämpa bland annat undantag för persontransporter så länge någon av de övriga medlemsstaterna som ingick i gemenskapen den 31 december 1994 tillämpar en liknande bestämmelse.

Av prop. 2009/10:15 avsnitt 6.8.4 framgår att rätten för Sverige att undanta bland annat persontransporter enligt artikel 380 i mervärdesskattedirektivet har hanterats som en omsättningslandsregel i den svenska lagstiftningen. Eftersom det finns andra medlemsstater som var medlemmar i EU den 31 december 1994, t.ex. Danmark, som har kvar sina undantag avseende vissa persontransporttjänster anses även den svenska specialbestämmelsen avseende persontransporttjänster kunna kvarstå. Den svenska bestämmelsen avseende omsättningsland för persontransporttjänster har med stöd av artikel 380 i mervärdesskattedirektivet i princip inte ändrats.

4 Skatteverkets bedömning

En persontransporttjänst är enligt 5 kap. 9 § ML från och med den 1 januari 2010 omsatt inom landet om den i sin helhet genomförs i Sverige. I andra fall är persontransporttjänsten omsatt utomlands enligt 5 kap. 1 § första stycket ML.

Detta innebär enligt Skatteverkets bedömning att när en persontransport till någon del sker utanför Sveriges gränser så har vid avgörande av omsättningsland hela tillhandahållandet skett utomlands. Det ska således inte göras någon uppdelning av persontransporten utan tjänsten har skett inom landet endast om den i sin helhet har genomförts i Sverige. Om persontransporten däremot genomförs till viss del även utanför Sveriges gränser så har hela tillhandahållandet skett utomlands när det gäller bedömning av omsättningsland. Det gäller även om den del av transporten som sker utanför Sveriges gränser är liten eller att den görs av transporttekniska skäl. Samma bedömning ska gälla om persontransporten till viss del sker på internationellt vatten. Om persontransporten går direkt till eller från utlandet har inte längre någon betydelse.

Detta ställningstagande gäller från och med den 1 januari 2010 och har tagits fram på grund av ändrad lagstiftning.