Områden: Mervärdesskatt

Datum: 2009-04-14

Dnr: 131 359860-09/111

Nytt: 2009-12-07

Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagandet Fisketurer, mervärdesskatt dnr 131 868094-09/111.

1 Sammanfattning

Enligt Skatteverkets bedömning utgör betalningen för att få följa med en turfiskebåt ersättning för en sådan personbefordran som ska beskattas med skattesatsen 6 procent.

Ersättning vid uthyrning och försäljning av fiskeutrustning ska beskattas med skattesatsen 25 procent. Detsamma gäller vid tillhandahållande av en restaurang- eller serveringstjänst. Även skattesatsen 12 procent kan bli aktuell vid försäljning av livsmedel t.ex. godis, kaffe, kakor, läsk, som sker från kiosk eller motsvarande ombord på båten.

Skatteverket anser att beskattningsunderlaget ska delas upp då ett paketpris tas ut för t.ex. båttur, hyra av utrustning och restaurang- eller serveringstjänst.

Enligt Skatteverkets uppfattning har samtliga de omsättningar som behandlas i denna skrivelse skett inom landet.

2 Bakgrund och frågeställning

Det har ställts frågor till Skatteverket om vilka skattesatser som ska tillämpas avseende tillhandahållanden som sker inom ramen för verksamhet med turfiskebåtar. Frågor har också ställts om beskattningsunderlaget ska delas upp vid paketpris och om tjänsterna anses som omsatta inom landet.

Det förekommer reguljära fisketurer på mellan tre till åtta timmar till havs och på de stora insjöarna, enligt tidtabell och med angivet pris/person. Priset varierar med hänsyn till hur många timmar turen tar. Båtarna avgår från svensk hamn och kommer, efter turen till sjöss, tillbaka till samma hamn. Det finns i vissa fall möjlighet att hyra fiskeutrustning samt att köpa sådan utrustning. Ombord på båten kan det dessutom förekomma servering i olika omfattning samt försäljning av kioskvaror.

En del företag erbjuder bokning till ett paketpris av hela båten för större sällskap t.ex. företag, skolklasser etc. I paketpriset kan utöver själva båtturen ingå nyttjande av fiskeutrustning, måltid eller fika samt andra arrangemang.

3 Gällande rätt m.m.

Av 7 kap. 1 § första stycket mervärdesskattelagen (1994:200), ML, framgår att skatt ska tas ut med 25 procent av beskattningsunderlaget om inte annat följer av andra eller tredje stycket. Enligt andra stycket 4 tas skatt ut med 12 procent av beskattningsunderlaget för omsättning av livsmedel. Vid personbefordran, utom sådan befordran där resemomentet är av underordnad betydelse, tas skatt ut med 6 procent av beskattningsunderlaget enligt tredje stycket 11.

Om en omsättning endast delvis medför skattskyldighet, framgår det av 7 kap. 7 § första stycket ML att en gemensam ersättning för särskiljbara prestationer ska delas upp för att fastställa beskattningsunderlaget. Av andra stycket samma lagrum framgår att motsvarande gäller när skatt tas ut med olika skattesatser.

I 5 kap. 1 § första stycket ML anges att det i 2-8 §§ finns bestämmelser om i vilka fall en omsättning ska anses som en omsättning inom landet. Av tredje stycket framgår att en omsättning på fartyg eller luftfartyg i utrikes trafik i andra fall än som anges i 2 b § aldrig räknas som omsättning inom landet.

En persontransport är enligt 5 kap. 5 § ML omsatt inom landet om den utförs i Sverige. En persontransport som utförs i Sverige och i något annat land är i sin helhet omsatt utomlands, om transporten sker direkt till eller från utlandet.

Enligt 5 kap. 9 § första stycket 5 ML anses en omsättning av en vara som säljs på fartyg under del av en passagerartransport mellan EG-länder som omsatt utomlands om den säljs för konsumtion ombord.

Enligt artikel 2.1 i rådets direktiv 2006/112/EG om ett gemensamt system för mervärdesskatt, mervärdesskattedirektivet, ska mervärdesskatt betalas för leverans av varor eller tillhandahållande av tjänster som sker mot ersättning inom landets territorium av en beskattningsbar person när denne agerar i denna egenskap.

Av artikel 98 i mervärdesskattedirektivet framgår att medlemsstaterna får tillämpa en eller två reducerade skattesatser. De reducerade skattesatserna får endast tillämpas på leverans av varor och tillhandahållande av tjänster i de kategorier som anges i bilaga III. Av punkterna 1 och 5 i bilaga III framgår att reducerad skattesats får tillämpas på livsmedel respektive persontransporter.

EG-domstolen har i C-349/96, Card Protection Plan, behandlat frågan om när en transaktion som består av flera delar ska anses som en enda tjänst eller som två eller flera fristående tjänster som ska bedömas var för sig. Domstolen uttalade att det av artikel 2.1 i direktivet följer dels att varje tillhandahållande av en tjänst i regel ska anses som fristående och självständigt, dels att prestationer, som ur ekonomisk synvinkel utgörs av en enda tjänst, inte på ett konstgjort sätt får delas upp så att mervärdesskattesystemets funktion försämras. Med hänsyn härtill är det enligt domstolen av vikt att söka efter de delar som är kännetecknande för transaktionen i fråga för att avgöra om den skattskyldige tillhandahåller konsumenten, som betraktas som en genomsnittlig konsument, flera huvudsakliga fristående tjänster eller en enda tjänst. Enligt domstolen är det i detta sammanhang inte av avgörande betydelse om det har fakturerats ett enhetspris eller inte.

Skatterättsnämnden har i ett förhandsbesked 2004-10-05 ansett att fartygstransport av passagerare till olika fiskeplatser utgör personbefordran. Passagerare transporterades till olika fiskeplatser som ofta låg långt ute till havs. Kunden valde destinationen i samband med bokningen och priset för transporten var beroende av avståndet till den valda destinationen. Vissa förflyttningar med fartyget skedde också på fiskeplatserna. Passagerarna fiskade med egen utrustning utan någon hjälp från besättningen. Någon servering eller annat tillhandahållande förekom inte. Bolagets kostnader avsåg helt och hållet fartyget med besättning. Nämnden ansåg inte att resemomentet var av underordnad betydelse, varför beskattning kunde ske enligt den lägre skattesatsen, 6 procent.

4 Skatteverkets bedömning

Det utmärkande för den verksamhet som bedrivs med turfiskebåtar är att sportfiskare med båt transporteras ut till platser på havet eller på sjön där det finns möjlighet till bra fiske av önskat slag. Hur många timmar fisketuren varar styrs ofta av avståndet till fiskeplatsen. Fisket sker från båten när den ligger stilla eller driver omkring. Vid otillfredsställande fiske på en plats flyttas båten till en annan plats. Vid avslutat fiske återvänder båten till avgångshamnen.

Skatteverket anser att resemomentet inte är av underordnad betydelse då fisketurer tillhandahålls på ett sätt som är utmärkande för verksamhet med turfiskebåtar. Passagerarna betalar för att transporteras till en eller flera fiskeplatser och sedan tillbaka till avgångsplatsen.

Enligt Skatteverkets bedömning utgör betalningen för att få följa med en turfiskebåt ersättning för en sådan personbefordran som ska beskattas med skattesatsen 6 procent.

För det fall andra varor och tjänster tillhandahålls ombord kan andra skattesatser vara tillämpliga. Ersättning vid uthyrning och försäljning av fiskeutrustning ska beskattas med skattesatsen 25 procent. Detsamma gäller vid tillhandahållande av en restaurang- eller serveringstjänst. Även skattesatsen 12 procent kan bli aktuell vid försäljning av livsmedel t.ex. godis, kaffe, kakor, läsk, som sker från kiosk eller motsvarande ombord på båten.

Innefattar ett tillhandahållande flera från varandra klart avskiljbara prestationer som beskattas med olika skattesatser ska beskattningsunderlaget delas upp. Skatteverket anser att beskattningsunderlaget ska delas upp då ett enhetspris tas ut för t.ex. båttur, hyra av fiskeutrustning och restaurang- eller serveringstjänst. Beskattning av de avskiljbara transaktionerna ska ske efter de skattesatser som framgår ovan.

Enligt Skatteverkets uppfattning har samtliga de omsättningar som behandlas i denna skrivelse skett inom landet.

Transporten av passagerare får anses utförd i Sverige när den utgår från svensk hamn och efter fisketuren återvänder till samma hamn. Bedömningen blir densamma även om båten vid delar av transporten befinner sig på annat lands vatten eller på internationellt vatten.

De varor och tjänster som tillhandahålls ombord på turbåten t.ex. uthyrning, servering och försäljning av läsk omsätts i samband med en persontransport inom landet. Transporterna sker inte mellan några länder, EG-länder eller tredje land, och därför kan turbåten inte anses gå i utrikes trafik. Även dessa omsättningar ombord på turbåten har skett inom landet.