Områden: Mervärdesskatt

Datum: 1999-12-27

Dnr: 8974-99/120

Nytt: 2004-11-03

Detta ställningstagande upphör att gälla och får anses ersatt av ställningstagandet Undantaget från yrkesmässighet i 4 kap. 7 § ML, dnr 130 553890-04/111.

Sammanfattning

Det ifrågavarande tillhandahållandet anses, enligt RSV:s mening, inte utgöra myndighetsutövning och tillhandahållandet är därmed inte undantaget från yrkesmässighet och skattskyldighet till mervärdesskatt.

Riksskatteverket (RSV) har mottagit Er skrivelse innehållande frågeställningen om de författningsreglerade uppgifter som en Karantänsveterinär utför är momspliktiga enligt mervärdesskattelagen, (1994:200), ML.

1 Bakgrund

Enligt Er beskrivning ska, enligt förordningen (1994:1830) om införsel av levande djur mm, karantänsbehandling ske i karantänsanstalt som är godkänd av Jordbruksverket och som står under tillsyn av en av verket förordnad veterinär.

Vidare beskrivs att karantänsveterinären ska närvara vid djurens ankomst och brytande av tullplombering, kontrollera transportförhållanden och urlastning samt besiktiga djuren i samband med ankomsten. Besiktning av djur ska omfatta allmän hälsokontroll inklusive klinisk undersökning. Besiktningsresultat införs i en karantänsjournal. Karantänsveterinären ska ha tillgång till införseltillstånd och veterinärintyg samt äger rätt att ta del av följesedlar, fakturor och motsvarande handlingar för att kontrollera djurantal, utförselland mm. Karantänsveterinären ska utföra den provtagning som föreskrivs i införseltillstånd/föreskrifter. Karantänsveterinären ska fortlöpande kontrollera och journalföra hälsoläget bland djuren. Det ovan beskrivna arbetsuppgifterna debiterar karantänsveterinären djurägaren.

Enligt Er bedömning är ovanstående att anse som myndighetsutövning och därmed befriad från moms då karantänsveterinärens uppgifter enligt ovan är författningsreglerade.

2 Mervärdesskattelagen

Av 4 kap. 6 § ML framgår att statens, ett statligt affärsverks eller en kommuns omsättning av varor eller tjänster mot ersättning utgör yrkesmässig verksamhet oavsett om den bedrivs med vinstsyfte eller inte. Detta medför att mervärdesskatt skall tas ut vid sådan omsättning om inte annat anges.

Av 4 kap. 7 § ML framgår att en omsättning som avses i 6 § dock inte utgör yrkesmässig verksamhet, om omsättningen ingår som ett led i myndighetsutövning, eller avser bevis, protokoll eller motsvarande avseende myndighetsutövning. När förutsättningarna i 7 § är uppfyllda skall följaktligen mervärdesskatt inte tas ut vid omsättningen.

3 RSV:s bedömning

Bestämmelsen i 4 kap. 7 § ML avser endast omsättningar som avses i 6 § varmed 7 § således endast omfattar statens, ett statligt affärsverks eller en kommuns omsättning av varor eller tjänster mot ersättning. Andra som omsätter tjänsten eller varan kan således inte undantas från yrkesmässighet och skattskyldighet till mervärdesskatt.

Av Er beskrivning framgår att det är karantänsveterinären som debiterar djurägaren. Det är således veterinären (inte verket) som omsätter de beskrivna tjänsterna, varför det beskrivna tillhandahållandet inte kan anses utgöra myndighetsutövning. Det ifrågavarande tillhandahållandet kan därför inte anses vara undantaget från yrkesmässighet och skattskyldighet till mervärdesskatt. Se även RSV:s skrivelse 990630 (dnr 6432-99/100 ) angående arkeologiska undersökningar.