Områden: Mervärdesskatt
Datum: 1999-10-18
Dnr: 4695-99/100
Nytt: 2006-12-18
Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagandet Social omsorg, dnr 131 664715-06/111.
Undantaget från skatteplikt enl. 3 kap. 4 § ML kan under vissa förutsättningar gälla även för äldreomsrog i privat regi.
Riksskatteverket (RSV) behandlar i denna skrivelse frågan om beskattning enligt mervärdesskattelagen (1994:200),ML, av äldreomsorg som utförs i privat regi.
I 3 kap. 4 § ML finns ett undantag från skatteplikt för omsättning av tjänster som utgör social omsorg.
RSV har utfärdat rekommendationer m.m. om undantag från skatteplikt för omsättning avseende sjukvård, tandvård och social omsorg enligt mervärdesskattelagen, RSV S 1996:7. Vidare har RSV kommenterat den nämnda bestämmelsen utförligt i Handledning för mervärdesskatt 1998 s 96ff och i 1999 års handledning s. 98ff.
Vid bedömningen av omfattningen av begreppet social omsorg bör följande rättsfall beaktas. Regeringsrätten har i en dom, som gällde ett förhandsbesked, den 30 augusti 1996 (RÅ 1998 ref 40) funnit att undantaget från skatteplikt enligt 3 kap. 4 § mervärdesskattelagen (1994:200) för omsättning av tjänster som utgör social omsorg är tillämpligt på ett aktiebolags omsättning av tjänster avseende tillfällig tillsyn av barn i barnets hem.
Av handlingarna i ärendet framgick att sökandebolagets verksamhet kan komma att avse olika typer av hemservice m.m. Skatterättsnämndens bedömning avser endast den del av verksamheten som avser tillsyn av barn och tillhandahålls enligt de i ansökningen angivna premisserna.
Skatterättsnämnden gjorde följande bedömning.
Även om det enligt SoL inte föreligger en ovillkorlig skyldighet för en kommun att bedriva sådan verksamhet som avses med ansökningen, skiljer sig denna verksamhet enligt nämndens mening till sin natur inte från sådan barnomsorg som kan organiseras - och faktiskt undantagsvis tillhandahålls - i kommunal regi med stöd av bestämmelserna i SoL. Den omständigheten att fråga synes vara främst om tillsyn av mera tillfällig karaktär bör inte i sig medföra att tjänsten skall anses vara något annat än barnomsorg. Inte heller på annan grund finns det under de i ärendet angivna förutsättningarna skäl för annan bedömning. Bolagets nu aktuella verksamhet utgör därför sådan privat verksamhet för barnomsorg som avses i 3 kap. 7 § ML och är sålunda att betrakta som social omsorg i ML:s mening.
Regeringsrätten, som erinrade om att bestämmelserna rörande förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg numera finns i 2 a kap. Skollagen (1985:1100), gjorde samma bedömning som Skatterättsnämnden och fastställde nämndens förhandsbesked.
RSV anser att motsvarande bedömning som skett beträffande barnomsorg också kan göras vad gäller äldreomsorg, stöd och service till vissa funktionshindrade och annan social omsorg, som utförs av privata entreprenörer. Därvid bör dock de särskilda reglerna i SoL beaktas.
Av 4 § andra stycket socialtjänstlagen (1980:620), SoL, framgår att kommunen får sluta avtal med någon annan om att utöva kommunens uppgifter inom social-tjänsten. Uppgifter som innefattar myndighetsutövning får dock inte med stöd av nämnda bestämmelse överlämnas till bolag, en förening, en samfällighet en stiftelse eller en enskild individ.
Vidare föreskrivs i 10 § SoL att socialnämnden bör genom bl.a. färdtjänst, hjälp i hemmet och omvårdnad underlätta för den enskilda att bo hemma. Enligt 35 § SoL får kommunen ta ut avgifter för de nämnda tjänsterna.
Såvitt RSV kunnat inhämta tillämpas följande ordning hos kommuner som anlitar privata entreprenörer för att fullgöra sådan social omsorg, som nu är i fråga.
Den enskilde kommunmedlemmen ansöker hos kommunen om social omsorg. Kommunen fattar efter utredning ett biståndsbeslut enligt 6 § SoL. Beslutet innebär vid bifall att den enskilde beviljas bistånd med ett bestämt antal timmar och att ersättning skall erläggas till kommunen för detta enligt kommunens taxa.
Den entreprenör, som utfört tjänsterna, fakturerar kommunen och erhåller sin betalning direkt från kommunen.
RSV bedömer att de tjänster som de privata entreprenörerna utför enligt biståndsbeslut på uppdrag av en kommun till en enskild kommunmedlem enligt 6 § SoL är undantagna från skatteplikt enligt 3 kap. 4 § ML.