Nytt: 2023-02-01
I årsutgåva 2023 har sidan kompletterats med ett exempel på hur man beräknar årlig och tillfällig schablonintäkt på säkerhetsreserven.
I lagtexten definieras vad ett livförsäkringsföretag är. Ett skadeförsäkringsföretag är negativt bestämt på så sätt att ett skadeförsäkringsföretag är ett försäkringsföretag som inte är ett livförsäkringsföretag (39 kap. 2 § andra stycket IL).
Ett utländskt skadeförsäkringsföretag som bedriver en försäkringsrörelse i Sverige bedöms bara med hänsyn till den verksamhet som företaget bedriver från ett fast driftställe här. Till skadeförsäkringsföretag räknas också en sådan utländsk association som avses i 6 kap. 8 § andra stycket 1 IL (39 kap. 2 § tredje stycket IL).
Ett skadeförsäkringsföretag inkomstbeskattas enligt IL för hela sin verksamhet, d.v.s. för överskottet av försäkringsrörelsen inklusive kapitalförvaltningen. Resultatet beräknas enligt i huvudsak samma regler som för andra företag.
En verksamhet som ett utländskt skadeförsäkringsföretag bedriver från ett fast driftställe i Sverige ska, liksom svenska skadeförsäkringsföretag, beskattas enligt allmänna regler (39 kap. 2 § tredje stycket IL och prop. 2001/02:42 s. 31).
Det som är speciellt för skadeförsäkringsföretagen är att inkomsten också ska påverkas av
Ett skadeförsäkringsföretag ska även dra av sådana avgifter och bidrag till kommuner, föreningar och sammanslutningar, som avser att stödja verksamheter som har ett syfte att förebygga skador som faller inom ramen för den försäkringsrörelse som företaget bedriver (39 kap. 6 § IL).
Om ett livförsäkringsföretag bedriver verksamhet som avser sjuk-, olycksfalls- och grupplivförsäkringar ska denna del av verksamheten beskattas på samma sätt som ett skadeförsäkringsföretag (39 kap. 4 § IL).
Med försäkringstekniska avsättningar för egen räkning avses avsättningar enligt 4 kap. 9 § lagen ÅRFL minskade med värdet av återförsäkringsgivares ansvarighet (39 kap. 7 § IL).
En säkerhetsreserv är en reserv för att täcka sådana förluster i försäkringsrörelsen som beror på slumpmässiga eller i övrigt svårbedömbara faktorer, till den del reserven inte överstiger vad som behövs för en tillfredsställande konsolidering (39 kap. 8 § IL).
Säkerhetsreserven har karaktären av en obeskattad reserv och utgör primärt en möjlighet att skattemässigt utjämna det enskilda bolagets resultat över tid i likhet med bl.a. periodiseringsfond (se prop. 2017/18:245 s. 269-270).
Skattelagstiftningen innehåller inga regler för hur säkerhetsreserven ska beräknas. Finansinspektionen lämnar föreskrifter och allmänna råd om normalplan för hur ett skadeförsäkringsföretag ska beräkna den maximala säkerhetsreserven (takregler) (FFFS 2013:8).
Från den 1 januari 2019 ska ett skadeförsäkringsföretag som vid ingången av året har en säkerhetsreserv ta upp en schablonintäkt. Intäkten ska beräknas till statslåneräntan vid utgången av november månad året närmast före det kalenderår under vilket beskattningsåret går ut multiplicerat med säkerhetsreserven vid ingången av beskattningsåret (39 kap. 8 a § IL).
Vid beräkning av schablonintäkten ska statslåneräntan anses vara som lägst 0,5 procent.
Om beskattningsåret är längre eller kortare än tolv månader, ska schablonintäkten justeras i motsvarande mån (39 kap. 8 a § andra stycket IL).
Ett skadeförsäkringsföretag som hade en säkerhetsreserv vid ingången av det första beskattningsåret som började efter den 31 december 2020 ska, utöver den årliga schablonintäkten, även ta upp en tillfällig schablonintäkt (övergångsbestämmelse till SFS 2018:1206, p. 10). Bestämmelsen infördes med anledning av att bolagsskattesatsen sänktes till 20,6 procent från den 1 januari 2021 (prop. 2017/18:245 s. 272).
Den tillfälliga schablonintäkten ska beräknas till 6 procent av säkerhetsreserven vid ingången av det första beskattningsåret som började efter den 31 december 2020. Schablonintäkten ska antingen tas upp med en sjättedel det beskattningsåret och med en sjättedel per år under de påföljande fem beskattningsåren eller med hela beloppet under det första beskattningsåret.
En schablonintäkt som inte har tagits upp ska tas upp, även om tiden för att ta upp den inte löpt ut, vid samma situationer som när återföring av säkerhetsreserv ska göras, se nedan (övergångsbestämmelse till SFS 2018:1206, p. 10).
Skadeförsäkring AB har kalenderår som räkenskapsår. Den 1 januari 2022 hade företaget en säkerhetsreserv på 10 miljoner kronor. Skadeförsäkring AB ska för beskattningsåret 2022 ta upp en årlig schablonintäkt och eventuellt också en tillfällig schablonintäkt avseende säkerhetsreserven.
Årlig schablonintäkt:
Vid utgången av november 2021 var statslåneräntan 0,23 procent. Procentsatsen som säkerhetsreserven ska multipliceras med ska alltid vara minst 0,5 procent när man räknar fram den årliga schablonintäkten. För beskattningsår som slutat under 2022, vilket Skadeförsäkring AB:s beskattningsår gjort, är procentsatsen som säkerhetsreserven ska multipliceras med för att få fram den årliga schablonintäkten alltså 0,5 procent.
Den årliga schablonintäkt företaget ska ta upp är 50 000 kronor (0,5 procent av 10 000 000 kronor).
Tillfällig schablonintäkt:
Skadeförsäkring AB hade också en säkerhetsreserv den 1 januari 2021 som då var på 8 000 000 kronor. Den tillfälliga schablonintäkten räknades då fram till 480 000 kronor (6 procent av 8 000 000 kronor). Skadeförsäkring AB kunde förra året välja mellan att ta upp hela den tillfälliga säkerhetsreserven, 480 000 kronor, direkt, eller ta upp 80 000 kronor per år beskattningsåren 2021-2026. Skadeförsäkring AB valde det senare alternativet, det vill säga att dela upp schablonintäkten på sex år.
Skadeförsäkring AB ska totalt ta upp 130 000 kronor (50 000 kr årlig schablonintäkt+ 80 000 kr tillfällig schablonintäkt) beskattningsår 2022.
Ett skadeförsäkringsföretag ska återföra en avsättning till säkerhetsreserv i vissa fall (39 kap. 8 b §, prop. 2015/16:15). Dessa situationer är om
I 20 a kap., 39 kap. 8 c–e §§ samt 39 a kap. IL finns särskilda regler för beräkning av överskottet samt ökning och minskning av säkerhetsreserv hos CFC-bolag. Läs mer om detta på sidorna Beskattning av CFC-bolag och dess delägare samt Beskattningsinträde.
Avdragsrätten för avsättningar till utjämningsfonden slopades vid 1990 års skattereform (prop. 1989/90:110 s. 571 och prop. 1990/91:54 s. 255).
En utjämningsfond är en fond som enligt bolagsordningen bara får användas till att täcka förluster i själva försäkringsrörelsen och – efter det att sådan täckning har skett – förluster i näringsverksamheten i dess helhet, till den del inte förlusterna enligt bolagsordningen ska täckas av andra avsättningar. För sådana ömsesidiga bolag som inte omfattas av FRL ska detta framgå av bolagets stadgar i stället för av bolagsordningen.
Om bolagsordningen ändras så att företaget får rätt att använda en utjämningsfond på annat sätt än enligt första stycket, ska fonden anses ha minskat med hela det belopp som den uppgick till före ändringen. För utjämningsfonder som fanns den 1 januari 1929 gäller detta bara om det funnits bestämmelser om inskränkt dispositionsrätt (39 kap. 9 § IL).
Ett svenskt försäkringsföretag som omfattas av 7 kap. FRL får inte dra av ränteutgifter på efterställda skulder som får ingå i kapitalbasen vid tillämpning av den lagen (24 kap. 9 § andra stycket IL).
Ett utländskt försäkringsföretag som hör hemma i en stat inom EES och som omfattas av det så kallade Solvens II-direktivet (2009/138/EG), får inte dra av ränteutgifter på efterställda skulder som får ingå i kapitalbasen vid tillämpning av nationell lagstiftning som genomför det direktivet (24 kap. 9 § tredje stycket IL).
Reglerna tillämpas på ränteutgifter som belöper sig på tiden efter den 31 december 2016.
I HFD 2020 ref. 43 prövades rätten till avdrag för ränta enligt 24 kap. 9 § IL på en efterställd skuld som bara delvis fick ingå i kapitalbasen. Läs mer på sidan Avdragsförbud för ränteutgifter på vissa efterställda skulder.
Om ett försäkringsföretags hela försäkringsbestånd tas över av ett annat försäkringsföretag, ska det överlåtande företaget inte ta upp någon inkomst eller dra av någon utgift på grund av överlåtelsen. Det övertagande företaget träder in i det överlåtande företagets skattemässiga situation (kontinuitet) (39 kap. 12 § IL).
Kontinuitetsregeln kan bara tillämpas förutsatt att både det överlåtande och det övertagande företaget är skattskyldigt i Sverige (39 kap. 12 § andra stycket IL och prop. 2001/02:42 s. 22).
Överlåtelse av ett försäkringsbestånd regleras civilrättsligt i 14 kap. FRL.
Utöver reglerna i aktiebolagslagen finns det civilrättsliga regler om fusion och delning av försäkringsaktiebolag i 11 kap. 31–44 §§ FRL. Av förarbetena till försäkringsrörelselagen framgår att fusion även fortsättningsvis bör vara ett alternativ till beståndsöverlåtelse när två eller flera försäkringsbolag ska gå samman (prop. 2009/10:246 s. 265). Om fusionen eller delningen är en kvalificerad fusion eller fission ska reglerna i 37 kap. IL tillämpas vid beskattningen.