Den som ska betala in arbetsgivaravgifter och har gjort skatteavdrag kan i vissa fall lämna en förenklad arbetsgivardeklaration.
Är det en fysisk person eller ett dödsbo som har betalat ut ersättning för arbete till en annan fysisk person, får utbetalaren lämna en förenklad arbetsgivardeklaration. Det gäller dock bara om ersättningen inte är en utgift i en näringsverksamhet som utbetalaren bedriver.
En utbetalare av ersättning ska bara lämna en förenklad arbetsgivardeklaration för de redovisningsperioder som det har betalats ut ersättning för (26 kap. 4 § SFL).
De här uppgifterna ska finnas i en förenklad arbetsgivardeklaration:
Den förenklade arbetsgivardeklarationen ska innehålla uppgifter om mottagaren av ersättningen eftersom deklarationen också fungerar som en kontrolluppgift.
* Om betalningsmottagaren inte har något personnummer eller samordningsnummer ska man från och med den 1 september 2023 lämna uppgift om personens födelsedatum, födelseort och medborgarskap (6 kap. 1 § andra stycket SFF).
De uppgifter som ska vara med i en förenklad arbetsgivardeklaration regleras i 26 kap. 18 och 20 §§ SFL samt i 6 kap. 1 § SFF.
Om en förenklad arbetsgivardeklaration avser en betalningsmottagare som är begränsat skattskyldig i Sverige, ska deklarationen även innehålla uppgifter om mottagarens
Uppgifterna behöver inte lämnas om dessa saknar betydelse för
Den förenklade arbetsgivardeklarationen ska lämnas på fastställt formulär och vara undertecknad av den uppgiftsskyldiga eller en behörig ställföreträdare. Uppgifterna får undertecknas av en dödsbodelägare i egenskap av ombud för dödsboet (38 kap. SFL)
En förenklad arbetsgivardeklaration ska lämnas för den redovisningsperiod som ersättningen har betalats ut. Deklarationen ska ha kommit in till Skatteverket senast den 12:e i månaden efter utgången av redovisningsperioden, förutom i januari och augusti då den ska kommit in senast den 17:e (26 kap. 32 § SFL).