Områden: Skattebetalning & borgenärsarbete
Datum: 2007-12-07
Dnr: 131 735745-07/111
Nytt: 2016-09-29
Skatteverket ändrar inställning till följd av bestämmelsernas lydelse i skatteförfarandelagen, SFL, och anser att det inte är möjligt att återbetala SINK-skatt utan en skriftlig ansökan när det är SFL:s regler som ska tillämpas vid återbetalning. Skatteverkets tidigare svar på fråga gäller därför endast när de äldre bestämmelserna i SINK ska tillämpas vid återbetalning. Enligt Skatteverkets ställningstagande Återbetalning av SINK-skatt, dnr 131 389805-16/111
Normalt återbetalas särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK-skatt) först efter det att en skriftlig ansökan kommit in till Skatteverket. Med hänsyn till hur lagtexten utformats, jfr 20 § första stycket SINK, anser Skatteverket att det finns utrymme för Skatteverket att återbetala SINK-skatten utan att det finns en skriftlig ansökan i de omfrågade situationerna. I dessa fall har det vid Skatteverkets egna utredningar konstaterats att för mycket SINK-skatt betalats in.
Normalt återbetalas särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK-skatt) först efter det att en skriftlig ansökan kommit in till Skatteverket. Enligt 20 § första stycket lagen (1991:586) om särskild inkomstskatt (SINK) framgår att återbetalning ska göras av SINK- skatt som betalats in i strid med bestämmelserna i lagen. Fråga har ställts om det i de två nedanstående beskrivna situationerna krävs en skriftlig ansökan från den skattskyldige för att en återbetalning ska kunna göras.
Situation 1
SINK-beslut som innebär skatteavdrag med 25 % på utbetalda ersättningar fattades av Skatteverket. SINK- skatt innehölls till följd därav med 25 % av den som gav ut ersättningen. Utbetalaren betalade därefter in beloppet till Skatteverket. En kontrolluppgift (KU13) upprättades och lämnades in till Skatteverket. Vid en revision som omfattat granskning av upprättade kontrolluppgifter framkom omständigheter som klart visat att Skatteverket fattat ett felaktigt beslut utifrån uppgifterna på ansökan om SINK. Det korrekta hade varit att beslutet utformats så att någon skatt inte skulle innehållas av utbetalaren. Detta på grund av att Sverige inte haft rätt att beskatta inkomsten, med hänsyn till bestämmelserna i aktuellt skatteavtal.
Situation 2
Ett utländskt företag har fast driftställe i Sverige. Företaget har såväl obegränsat som begränsat skattskyldiga som anställda. SINK-beslut fattades med avseende på de begränsat skattskyldigas inkomster. Besluten innebar att 25 % skatt skulle innehållas på de ersättningar det utländska företaget gav ut. SINK-skatt innehölls och betalades in till Skatteverket. Kontrolluppgifter (KU13) lämnades av företaget. Efter en tid lämnades rättade kontrolluppgifter där inkomsten sänktes. Anledningen var att underlaget för skatteavdrag omfattat även inkomster som var undantagna från beskattning enligt SINK. Efter kontroll av Skatteverket konstaterades det att uppgifterna på de rättade kontrolluppgifterna var korrekta. Detta medförde att SINK-skatt innehållits och betalats in till Skatteverket med för höga belopp.
I situation 1 har Skatteverket ursprungligen fattat ett felaktigt beslut om att SINK-skatt ska innehållas med25 % på utbetald ersättning. Denna felaktighet har kommit fram och konstaterats vid en utredning som initierats av Skatteverket. Felaktigheten i beslutet har således medfört att SINK-skatt finns inbetald i strid med bestämmelserna i SINK då inkomsterna var undantagna från skatteplikt enligt 6 § p. 6 SINK.
I situation 2 har Skatteverket däremot fattat ett korrekt beslut. Beslutet har dock tillämpats felaktigt av utbetalaren, vilket uppmärksammats vid kontroll av lämnade kontrolluppgifter. Enligt 9 § SINK ska den som betalar ut kontant belopp eller annat vederlag som är skattepliktigt enligt SINK göra avdrag för SINK-skatt om beslutet för SINK-skatt visats upp. I situation 2 har dock SINK-skatt dragits av och därefter betalats in till Skatteverket på ersättningar som inte är skattepliktiga. SINK-skatt har således även i denna situation betalats in i strid med bestämmelserna i SINK.
Återbetalning av SINK-skatt behandlas i 20 § SINK. Första stycket av paragrafen anger att återbetalning av SINK-skatt ska göras om denna betalats in i strid med bestämmelserna i lagen. I andra stycket av samma paragraf kan utläsas att ansökan ska göras skriftligen hos Skatteverket senast vid utgången av sjätte kalenderåret efter det år då inkomsten uppbars. Vid ansökningshandlingarna ska dessutom fogas ett intyg eller annan utredning om att SINK-skatt betalats in för sökanden. Av förarbetena, prop. 1990/91:110 sid. 27, kan man få uppfattningen att en återbetalning av SINK- skatt ska föregås av en ansökan från den skattskyldige i samtliga fall.
Med hänsyn till hur lagtexten utformats, jfr 20 § första stycket SINK, anser Skatteverket att det finns utrymme för Skatteverket att återbetala SINK-skatten utan att det finns en skriftlig ansökan i de omfrågade situationerna. I dessa fall har det vid Skatteverkets egna utredningar konstaterats att för mycket SINK-skatt betalats in.