Områden: Punktskatter och trafikskatter (Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt)

Datum: 2008-12-02

Dnr: 131 730018-08/111

Detta ställningstagande har upphört att gälla och har ersätts av ställningstagandet Upphävande av ställningstagande Tillverkningsprocessen i gruvindustriell verksamhet, dnr 202 349823-19/11.

 

1   Sammanfattning

Skatteverket anser att fordonsdriften måste ske i nära anslutning till lösbrytning av fast berg för att omfattas av 6 a kap. 1 § 13 lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE). Med nära anslutning avses här att fordonsdriften måste ske inom ett område för brytning av fast berg. Vidare avses att fordonsdriften måste vara hänförlig till hantering av brutet material som inte är färdigt att användas i annan tillverkningsprocess.

 

2   Bakgrund och frågeställning

 Fråga har uppstått om när förbrukning för drift av vissa motordrivna fordon kan anses ha skett vid sådan tillverkningsprocess i gruvindustriell verksamhet som avses i 6 a kap. 1 § 13 LSE. Fråga har ställts om i vilken utsträckning förbrukning i samband med att mineral forslas bort från den plats där det brutits omfattas av bestämmelsen. Fråga har även ställts om i vilken utsträckning förbrukning i samband med vidareförädling av mineral omfattas av bestämmelsen.

 

3   Gällande rätt m.m.

 Av 6 a kap. 1 § 13 LSE framgår att visst bränsle som förbrukas vid tillverkningsprocessen i gruvindustriell verksamhet för drift av andra motordrivna fordon än personbilar, lastbilar och bussar ska befrias från energiskatt till 100 procent och koldioxidskatt till 79 procent.

 I prop. 1994/95:203 föreslogs att skattelättnad avseende energi- och koldioxidskatt på bränsle som förbrukats vid tillverkningsprocessen i industriell verksamhet, s.k. industrinedsättning, inte längre skulle medges för bränsle som förbrukas för drift av motordrivna fordon. Den nu aktuella bestämmelsen avseende skattenedsättning för bränsle som förbrukas för fordonsdrift inom gruvindustriell verksamhet fanns inte med i denna proposition, utan infördes på skatteutskottets initiativ i samband med att riksdagen beslutade om begränsningen av industrinedsättningen. Skatteutskottet uttalade följande (1994/95:SkU28):

 "Utskottet har erfarit att det i vissa gruvor förekommer att malmen uppfordras med motordrivna fordon som är specialbyggda för ändamålet. Enligt utskottets mening bör dessa specialfordon också fortsättningsvis omfattas av industrinedsättningen. Utskottet föreslår därför att ett nytt andra stycke införs i 7 kap. 4 § lagen om skatt på energi på det sätt som framgår av hemställan."

 Den aktuella bestämmelsen i 7 kap. 4 § LSE flyttades den 1 oktober 2001 (SFS 2001:518) till 1 § 13 i det då nya 6 a kapitlet.

 Skatteverket har i skrivelse om gruvindustriell verksamhet den 9 april 2008, dnr 131 213965-08/111, som sin uppfattning redovisat att med gruvindustriell verksamhet enligt 6 a kap. 1 § 13 LSE får anses industriell verksamhet som inbegriper brytning ovan eller under jord av fast berg för att utvinna mineral. Med brytning avses här sprängning, borrning eller lösgörande på annat sätt.

 

4   Skatteverkets bedömning

 Skattebefrielsen i 6 a kap. 1 § 13 LSE är avgränsad till vissa bränslen och vissa fordon. Skatteverkets bedömning omfattar förbrukning av sådant bränsle och drift av sådana fordon som framgår av bestämmelsen.

 När skattelättnaden för bränsle som används för drift av motordrivna fordon inom industriell verksamhet togs bort behölls en begränsad befrielse avseende gruvindustrin. En förutsättning för att omfattas av skattebefrielse enligt 6 a kap. 1 § 13 LSE är att bränslet förbrukas vid tillverkningsprocessen i gruvindustriell verksamhet. Någon närmare redogörelse för vad som avses med tillverkningsprocessen i gruvindustriell verksamhet ges inte i förarbetena. Det enda uttalande som görs är att de motordrivna fordon som i vissa gruvor används för att uppfordra malm och som är specialbyggda för ändamålet också fortsättningsvis bör omfattas av industrinedsättningen.

 Det är Skatteverkets uppfattning att lagtexten och skatteutskottets uttalande innebär att både en rumslig och en funktionell koppling till mineralbrytning ska föreligga för att bränslet ska anses förbrukat vid tillverkningsprocessen i gruvindustriell verksamhet.

 Detta synsätt får enligt Skatteverkets uppfattning till följd att fordonsdriften måste ske i nära anslutning till lösbrytning av fast berg för att omfattas av 6 a kap. 1 § 13 LSE. Med nära anslutning avses här att fordonsdriften måste ske inom ett område för brytning av fast berg (brytningsområde). Vidare avses att fordonsdriften måste vara hänförlig till hantering av brutet material som inte är färdigt att användas i annan tillverkningsprocess.

 Förbrukning för fordonsdrift i samband med att det brutna materialet transporteras från den plats där materialet lösgjorts från fast berg till en annan plats inom brytningsområdet omfattas enligt Skatteverkets uppfattning av 6 a kap. 1 § 13 LSE. Även förbrukning vid transport av brutet material mellan lagringsplatser inom ett brytningsområde omfattas enligt Skatteverkets uppfattning. Vidare anser Skatteverket att förbrukning för fordonsdrift i samband med viss bearbetning såsom krossning, sovring och anrikning inom ett brytningsområde omfattas av 6 a kap. 1 § 13 LSE. Däremot omfattas enligt Skatteverkets uppfattning inte förbrukning för fordonsdrift i samband med ytterligare förädling såsom sintertillverkning.