Datum: 2007-10-04

Dnr: 131 608791-07/111

Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagande 202 481676-18/111.

OBS! Frågan prövad genom Regeringsrättens dom 2008-11-28, mål nr 5210-07 resp. 3675-3678-07.

1 Sammanfattning

För att kvalificera till sådant elev- eller skolhem för elever vid sådana skolor som anges i 2 kap. 2 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152),FTL, specialbyggnad, skolbyggnad, ska krävas dels att bostadsbyggnaden är knuten till grund- eller gymnasieskola, dels organisatorisk och fysisk närhet till denna skola.

2 Frågeställning

Frågan avser vilka krav som ska uppställas på byggnader som används som elevhem eller skolhem för elever vid sådana skolor som anges i 2 kap. 2 § FTL för att indelas som specialbyggnad, skolbyggnad. 

3 Gällande rätt m.m.

Enligt 2 kap. 2 § FTL ska byggnad som används för undervisning eller forskning vid skola, som anordnas av staten alternativt med statsbidrag eller vars undervisning står under statlig tillsyn, indelas i byggnadstypen skolbyggnad. Enligt lagrummet skall även byggnad som används som elevhem eller skolhem för elever vid sådana skolor indelas som skolbyggnad. De frågor som härvid uppkommer är dels om dessa elev- eller skolhem endast ska vara avsedda för elever vid grundskolor och gymnasieskolor, dels om hemmen ska ha en såväl organisatorisk som fysisk närhet till skolan.

Fastighetstaxeringskommittén föreslog att skattefrihet, liksom tidigare, skulle gälla för elevhem vid skolbyggnad. I sitt betänkande (SOU 1979:32 s 278) angav kommittén bl.a. att för elever vid grundskolor och gymnasieskolor finns elevhem och skolhem, vilka främst är avsedda för de elever som inte har sitt hem på eller i närheten av skolorten. Nyssnämnda bostadsbyggnader för elever får anses ha sådan anknytning till de skolor som eleverna är knutna till att skattefrihet för bostadsbyggnaderna är motiverad, om de byggnader som används av skolorna är skattefria. Skattefrihet för bostadsbyggnader bör därför medges i detta fall. Kommittén avslutar med att konstatera att detta synes i stort sett stämma överens med gällande praxis. Den praxis som härvid åsyftas är bl.a. rättsfallet RRK 1975 1:57 I (se nedan). Departementschefen biträdde förslaget (prop. 1979/80:40 s 75).

I RRK 1975 1:57 I konstaterade Regeringsrätten att en fastighet som ägdes av ett landsting och användes som elevhem till landstingets vårdyrkesskola inte skulle undantas från skatteplikt. Grunden för denna bedömning var elevhemmets huvudsakliga användning för bostadsändamål och att byggnaden inte med hänsyn till nära samband med skolverksamheten, elevhemmet låg800 mfrån skolbyggnaden, kunde anses utgöra en oskiljaktig del av landstingets vårdyrkesskola. Rättsfallet får anses medföra ett krav på såväl organisatorisk som fysisk närhet till skolan för bostadsbyggnaden för att skattefrihet skall föreligga för denna

Kammarrätten i Stockholm har i dom den 23 maj 2007, mål nr 793-06, funnit att byggnader, belägna på fastigheten Ultuna 2:2 i Uppsala kommun, vars bostäder hyrs av elever knutna till Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) inte ska indelas i byggnadstypen specialbyggnad, skolbyggnad. Som skäl till sitt beslut angav kammarrätten att de som studerar vid universitet och högskolor kallas vanligen inte elever.

Utgången i detta mål divergerar klart från en dom från Kammarrätten i Sundsvall, mål nr. 618-06. Domen innebar att byggnader, vilka inrymmer lägenheter som i huvudsak nyttjades av studerande vid Försvarshögskolans (numera Mitthögskolan) skulle indelas som skattefria specialbyggnader, skolbyggnader. Som skäl till beslutet angavs bl.a. att begreppen elev- och skolhem inte enbart är knutna till elevbostäder på gymnasienivå (eller grundskolenivå). I doktrinen har det inte heller, med hänsyn till bestämmelsens utformning, ansetts att skattefriheten begränsar sig till internatskoleverksamhet av klassiskt snitt där skola, bostäder, kök m. m. bildar en sammanhållen enhet. Vidare angav Kammarrätten att uttalandet i kommittébetänkandet SOU 1979:32 s. 278 är en hänvisning till den praxis som vid den aktuella tidpunkten hunnit utveckla sig och i och för sig skulle kunna uppfattas som endast en exemplifiering av tilllämpningsområdet. Domen är överklagad till Regeringsrätten.

4 Bedömning

Nämnda förarbetsuttalande från Fastighetstaxeringskommittén kan inte tolkas på annat sätt än att skattefrihet för bostadsbyggnader på sätt som anges i 2 kap. 2 § FTL enbart är avsett för sådana byggnader som är knutna till grund- eller gymnasieskola. Förarbetsuttalandet anger vidare att den praxis som då hittills hade utbildats även skulle beaktas vid tillämpningen av det nya lagrummet. Denna praxis måste, med hänsyn till att begreppet oskiljaktig del används som förutsättning, anses innebära bl.a. som nämnts, ett krav på såväl organisatorisk som fysisk närhet till skolan för bostadsbyggnaden för att skattefrihet ska föreligga för denna.

Styrsignalen ska tillämpas vid fastighetstaxering.