Den som köper husarbete kan få skattereduktion med upp till 50 000 kr på ett år. Vissa villkor måste vara uppfyllda både för köparen och säljaren av tjänsten. Det är bara vissa arbeten som kan ge skattereduktion.
Det finns tre olika sätt att få skattereduktion på. Det absolut vanligaste sättet är enligt fakturamodellen.
Fakturamodellen innebär att köparen får sin skattereduktion direkt i samband med att han eller hon betalat det utförda arbetet. För att fakturamodellen ska kunna tillämpas krävs det att utföraren har F-skatt. Utföraren fakturerar kunden som vanligt men gör avdrag med halva arbetskostnaden inklusive moms (6–9 §§ HUSFL).
Även för husarbete som utförs i eller på bostäder som ligger i annat EU/EES-land tillämpas fakturamodellen. Om arbetet utomlands har utförts av en utförare som inte bedriver näringsverksamhet i Sverige ska utföraren istället för F-skatt ha ett intyg eller liknande (skuldfrihetsintyg) som visar att han eller hon genomgår motsvarande kontroll avseende skatter och avgifter som den som är godkänd för F-skatt (67 kap. 17 § IL).
När arbetet är utfört och köparen har betalat högst halva delen av arbetskostnaden kan utföraren ansöka om utbetalning av resterande del av arbetskostnaden hos Skatteverket. Skatteverket gör utbetalningen till utföraren och samtidigt tillgodoförs köparen en preliminär skattereduktion. Den preliminära skattereduktionen är förifylld i inkomstdeklarationen. När köparen lämnar sin deklaration begär han eller hon slutlig skattereduktion genom att underteckna deklarationen.
Om köparen har tillräckligt mycket skatt att betala påverkar skattereduktionen inte den beräknade slutskatten. Köparen har i praktiken redan fått sin skattelättnad i och med den reducerade betalningen till utföraren. Skulle köparen ha mindre skatt att betala än det belopp som den preliminära skattereduktionen uppgår till resulterar det i en tillkommande post vid beräkningen av slutskatten, se rubriken Skattereduktionens storlek.
Fakturamodellen är inte är tvingande och det är därför viktigt att utföraren och köparen är överens om att modellen ska tillämpas, innan arbetet utförs.
Om en arbetsgivare erbjuder sina anställda en förmån av husarbete beskattas de anställda för denna förmån. Förmånen värderas till marknadsvärdet, d.v.s. det pris den anställde själv skulle få betala för motsvarande tjänst. Arbetsgivaren ska lämna uppgifter i kontrolluppgiften (KU 10) om både den totala förmånens värde samt den del som utgör underlag för skattereduktion för rutarbete respektive rotarbete.
Förutsättningen för skattereduktionen är att utföraren är godkänd för F-skatt eller har ett så kallat skuldfrihetsintyg, se under rubriken Utföraren ska vara godkänd för F-skatt. Uppgifterna förifylls i inkomstdeklarationen och den anställde ska godkänna dessa för att skattereduktion för husarbete ska medges (67 kap. 18 § första stycket 2 IL).
Arbetsgivare ska inte ta hänsyn till förmånen av husarbete när de beräknar skatteavdraget. Det gäller endast förmåner upp till ett värde av 100 000 kr (11 kap. 14 § SFL). Skatteavdrag ska endast göras på den del av förmånen som avser annat än arbete, t.ex. resor och material. Observera att arbetsgivaren inte ska begära utbetalning för skattereduktion från Skatteverket. Inte heller det företag som utför arbetet ska begära utbetalning.
En köpare kan få skattereduktion för ersättning för husarbete som betalas ut till utförare som inte har F-skatt. Utföraren får då inte vara skattskyldig för mervärdesskatt i fråga om verksamhet som avser husarbete (67 kap. 16 § IL).
För att få skattereduktionen ska köparen redovisa ersättningen för arbetet i en förenklad arbetsgivaredeklaration (26 kap. 4 § SFL). När Skatteverket har registrerat och godkänt skattereduktionen i arbetsgivardeklarationen medges köparen en preliminär skattereduktion. Skattereduktionen blir samma belopp som de arbetsgivaravgifter som köparen har redovisat i arbetsgivardeklarationen. Den preliminära skattereduktionen är förifylld i inkomstdeklarationen. När köparen lämnar sin deklaration begär han eller hon slutlig skattereduktion genom att underteckna deklarationen.
Rätt till skattereduktion för husarbete har de fysiska personer som uppfyller samtliga följande krav:
Den person som varit obegränsat skattskyldig bara under en del av året kan få skattereduktion om han eller hon har haft utgifter för husarbete någon gång under året. Utgifterna för husarbete behöver inte ha uppkommit under den tid som personen varit obegränsat skattskyldig. Det görs inte heller någon fördelning av skattereduktionen med hänsyn till den tid som personen varit obegränsat skattskyldig i Sverige.
Det finns även möjlighet för en person som är begränsat skattskyldig att få skattereduktion (67 kap. 11 § andra stycket IL). Det gäller för den som
Det krävs att deras överskott av förvärvsinkomster i Sverige och i andra länder, uteslutande eller så gott som uteslutande (90 procent eller mer), utgörs av överskott av förvärvsinkomster i Sverige.
Ett dödsbo kan också få skattereduktion, men enbart för arbete som är utfört före dödsfallet.
Arbetet ska utföras i köparens hushåll, i eller i nära anslutning till bostaden. För rotarbete krävs dessutom att köparen äger småhuset, ägarlägenheten eller bostadsrätten där arbetet utförts.
För att få skattereduktion krävs att det utförda husarbetet ska vara hänförligt till köparens hushåll eller till en förälders hushåll. Föräldern ska vara bosatt i Sverige (67 kap. 15 § IL). Husarbete som en förälder låter utföra åt ett barn som bor i en egen bostad ger inte skattereduktion. En bostad där en eller flera personer bor permanent kan i normalfallet inte samtidigt vara en annan persons fritidsbostad.
Skattereduktion för husarbete som utförs i en bostad som är uthyrd medges inte (RÅ 2010 ref. 109).
När en person köpt en ny bostad är det inte ovanligt att man renoverar bostaden helt eller delvis innan man flyttar in. Bostaden är då inte i köparens hushåll förrän köparen flyttat in, som sker efter det att rotarbetet har utförts. Skatteverket godkänner skattereduktion även för det arbete som är utfört innan köparen flyttat in, om köparen genast efter renoveringen flyttar in i bostaden. Om köparen inte flyttar in direkt, kan köparen heller inte medges någon slutlig skattereduktion i inkomstdeklarationen eftersom villkoren inte är uppfyllda.
Skattereduktion för husarbete medges för arbete som utförts i eller i nära anslutning till en bostad som med nyttjanderätt eller äganderätt helt eller till väsentlig del används för boende. Bostaden ska vara belägen inom EES-området. Även biutrymmen räknas till bostaden, som garage, förråd och tvättstuga. Gemensamhetsutrymmen i flerfamiljshus, exempelvis trappuppgång, räknas inte som bostad, förutom tvättstuga. Vid dubbelt boende eller tillfälligt arbete omfattas båda bostäderna av begreppet bostad och skattereduktion kan medges för båda.
Med bostad menas inte hotell, pensionat eller vandrarhem. Ett fritidshus eller en lägenhet för fritidsändamål som den sökande hyr för en längre eller kortare tid räknas dock som bostad. Det innebär att rutarbete, t.ex. städning, vid tillfällig hyra en av stuga ger skattereduktion.
Den som äger småhuset, ägarlägenheten eller bostadsrätt där arbetet utförs har rätt till skattereduktion för rotarbete. Ägare är den som har undertecknat köpe- eller gåvohandlingarna och som därmed är eller kan bli lagfaren ägare till fastigheten, eller för en bostadsrätt, medlem i bostadsrättsföreningen. Skatteverket anser att en person som är dold ägare inte kan medges skattereduktion för rotarbete.
Datumet för en överlåtelse kan bero på hur köpehandlingarna är utformade. Ett köpekontrakt innehåller vanligen en klausul som anger att äganderätten ska övergå till köparen först vid en senare tidpunkt. Om det finns en äganderättsklausul i köpekontraktet så är det denna klausul som avgör äganderättens övergång och inte köpekontraktets datum.
Skatteverket anser att för ett dödsbo med flera delägare kan skattereduktion inte medges delägare som har betalat rotarbete på en bostad som ägs av dödsboet. Att vara delägare i ett dödsbo är inte att jämställa med att äga en fastighet. För att en skattereduktion ska kunna medges krävs att det har skett ett arvskifte, att sökanden har tillskiftats fastigheten och att han eller hon bor i bostaden där rotarbetet utförs. För dödsbo med bara en delägare (enmansdödsbo) kan skattereduktion för rotarbete medges dödsbodelägaren för arbete som har utförts och betalats efter det att bouppteckningen registrerats.
För att köparen ska få skattereduktion ställs också vissa krav på utföraren.
När man tillämpar fakturamodellen ska utföraren vara godkänd för F-skatt när
Detta gäller även för utländska företag som utför husarbete i Sverige.
Om husarbetet utförs utomlands och utföraren inte bedriver någon näringsverksamhet i Sverige krävs inte F-skatt. Utföraren ska då i stället ha ett intyg eller någon annan handling som visar att företaget i sitt hemland genomgår motsvarande kontroll som den som är godkänd för F-skatt i Sverige, när det gäller skatter och avgifter (67 kap 17 § IL).
Köparen kan också anlita en person som inte bedriver näringsverksamhet och därmed inte har F-skatt. I det fallet gäller särskilda regler, se rubriken Köparen anlitar en person som inte har F-skatt (ovan).
Husarbetet får inte rent faktiskt utföras av den fysiska person som ansöker om skattereduktion (köparen) eller av en person som är närstående till honom eller henne (67 kap. 15 § andra stycket IL). Lagtexten hade tidigare en något annorlunda utformning, men för att undvika missförstånd har texten förtydligats (prop. 2014/15:10 sid. 37). Vilka personer som räknas som närstående framgår av nedanstående illustration (2 kap. 20–22 §§ IL).
En styvrelation uppkommer när en person gifter sig med ett barns biologiska förälder eller får ett gemensamt barn med barnets förälder. Ett styvbarnsförhållande som uppkommit genom ett äktenskap, upphör när äktenskapet upplöses, antingen genom dödsfall eller genom skilsmässa. Samma gäller vid samboförhållande. För sambor utan gemensamma barn uppkommer inget styvbarnsförhållande (HFD 2014 ref. 26).
Det finns vissa grundläggande krav som gäller alla husarbeten. För att läsa mer specifikt om rut- och rotarbeten får man läsa på sidorna Vad räknas som rutarbete? och Vad räknas som rotarbete?
I underlaget till skattereduktionen får man inte räkna in utgifter för material, utrustning och resor (67 kap. 18 § andra stycket IL). Det är alltså endast arbetskostnader som ger rätt till skattereduktion. Det innebär att kostnader för grävmaskiner, borraggregat och liknande maskinell utrustning inte får räknas med i underlaget.
Vissa utförare debiterar en särskild administrativ avgift för att hantera en begäran om utbetalning enligt fakturamodellen. En sådan avgift ger inte heller rätt till skattereduktion. Eftersom dessa kostnader inte berättigar till skattereduktion är det lämpligt att de särskiljs från arbetskostnaden i fakturan (prop. 2008/09:178 s. 38).
Att skattereduktionen är riktad mot arbete innebär att arbetskostnaden måste särskiljas från övriga kostnader, oavsett om arbetet utförs till fast pris eller på löpande räkning. I kostnaderna för arbete ingår också utförarens vinstkostnadspålägg för själva arbetet. Däremot ingår inte vinstkostnadspålägg för t.ex. material, utrustning och resor, även om dessa pålägg läggs samman med arbetskostnadens pålägg och rubriceras som kostnader för arbete.
I prop. 2014/15:10 sid. 20 anges att
”Det finns däremot inte något som hindrar att en utförare t.ex. debiterar köparen för material till ett självkostnadspris eller med ett mycket lågt pålägg och bara tar ut fullt vinstkostnadspålägg för arbetet, så länge pålägget för arbetet inte är beräknat på ett sådant sätt att utföraren i själva verket kompenseras för avsaknaden av pålägg för materialet. Avsikten är inte att förhindra eller försvåra att utföraren använder sig av prissättningen som ett konkurrensmedel utan att förhindra att köparen ges skattereduktion för kostnader som rätteligen avser något annat än arbete.”
Skattereduktion medges inte för ett arbete där en försäkringsersättning har betalats ut (67 kap. 13 c § 2 IL). Om man i samband med att försäkringsskadan åtgärdas även utför tilläggsarbeten kan skattereduktion medges för tilläggsarbetet, så länge det inte har att göra med återställandet efter den ursprungliga skadan. Dessa tilläggsarbeten bör faktureras separat för att skattereduktion ska kunna medges. Skatteverket anser att skattereduktion inte kan medges för åtgärder där försäkringsersättningen reducerats på grund av åldersavdrag. Om försäkringsersättningen uttryckligen endast betalats ut för material kan skattereduktion medges för arbetskostnaden.
Skattereduktion medges inte för husarbete där bidrag eller annat ekonomiskt stöd har lämnats från staten, en kommun eller ett landsting. Den som fått assistansersättning kan till exempel inte få skattereduktion för det arbete som en personlig assistent utför även om arbetet i sig är sådan omsorg som ingår som rutarbete.
Inte heller den som har köpt kommunala och statliga tjänster till subventionerat pris eller självkostnadspris har rätt till skattereduktion. Skatteverket anser dock att om kommunalägda bolag erbjuder husarbete till marknadsmässig taxa ger arbetskostnaden rätt till skattereduktion.
Husarbete som köps från en utförare där denne fått någon form av statsstöd, kommunalt stöd eller EU-bidrag ger normalt rätt till skattereduktion.
Som rotarbete räknas inte en om- eller tillbyggnad av ett småhus som sker under de första fem kalenderåren efter det beräknade värdeåret, se Vad räknas som rotarbete?
För att utföraren ska kunna begära utbetalning av Skatteverket krävs att arbetet är såväl utfört som betalt. Det ställs även vissa krav på hur betalningen görs.
Köparen ska endast ha betalat en del av arbetskostnaden, normalt halva arbetskostnaden. Utförarens begäran om utbetalning får uppgå till mellanskillnaden mellan den debiterade ersättningen för husarbete och den betalning för arbetet som köparen gör till utföraren före sin begäran om utbetalning. Det belopp som utbetalas till utföraren kan aldrig vara större än det som köparen har betalat för arbetet (7 § HUSFL).
Om utföraren använder ett factoringbolag kan han eller hon inte ansöka om utbetalning hos Skatteverket förrän köparen har betalat sin del av fakturan till factoringbolaget.
Lagreglerna innehåller inte något när det gäller förskottsbetalningar eller betalningar a conto. Det finns inte heller något krav på att ett arbete ska vara helt slutfört och slutbesiktigat för att preliminär eller slutlig skattereduktion ska kunna medges. Däremot är det ett krav att den del av arbetet som köparen har betalat för ska vara utfört. A conto-betalning är närmast att betrakta som en form av delbetalning som ofta sker i förskott och där slutregleringen av betalningen kommer att ske i samband med att köparen slutbetalar det utförda arbetet.
Skatteverket anser att för att skattereduktion för husarbete ska kunna medges krävs att kunden vid varje betalningstillfälle enbart betalar en del av den fakturerade arbetskostnaden, normalt hälften. Detta gäller även i de fall kunden och utföraren kommit överens om att kunden ska betala a conto eller delbetala arbetet. Arbetskostnaden bör vara uträknad och dokumenterad i varje enskild faktura. När det arbete som a conto-betalningen eller delbetalningen avser är utfört kan utföraren ansöka om utbetalning från Skatteverket.
Eftersom varje betalning har ett eget värde oavsett om betalningen sker som förskottsbetalning, a conto, delbetalning eller slutbetalning kan ingen skattereduktion medges om kunden har betalat hela den delfakturerade arbetskostnaden i förskott eller enligt a conto. Detta gäller även om en slutreglering av betalningen görs i samband med att utföraren slutfört arbetet och skickat slutfakturan.
Som nämnts tidigare får utföraren begära utbetalning för skattereduktion först när husarbetet har utförts och betalats. Utförarens begäran ska också ha kommit till Skatteverket senast den 31 januari året efter det beskattningsår då arbetet betalades (8 § HUSFL). Detta kan resultera i problem vid förskottsbetalning före ett årsskifte. Om betalningen har skett i förskott år 1 och arbetet ska utföras först år 2, krävs att arbetet utförs och utföraren ansöker om utbetalning från Skatteverket senast den 31 januari år 2. Om arbetet utförs den 1 februari eller senare kan begäran om utbetalning inte prövas.
Skatteverket anser att skattereduktion för husarbete i vissa fall kan medges när kunden betalar med presentkort. Förutsättningen är att presentkortet har ett angivet nominellt värde och att den som köpt presentkortet har betalat minst samma summa till säljaren av kortet. Eftersom presentkortet räknas som betalningsmedel i samband med köpet krävs det inte att köparen av presentkortet är identiskt med den som använder presentkortet som betalningsmedel.
Skattereduktion medges inte för presentkort som avser viss angiven tjänst eftersom överlämnandet av ett sådant presentkort inte kan jämställas med en betalning.
Skattereduktionen är högst 50 000 kr per beskattningsår och person.
En köpare ska löpande under året tillgodoräknas preliminär skattereduktion med
det belopp som redovisats som arbetsgivaravgifter i en förenklad arbetsgivardeklaration för beskattningsåret (17 § HUSFL).
Slutlig skattereduktionen medges i inkomstdeklarationen för köparen och uppgår till
Skattereduktion enligt fakturamodellen och för arbetsgivaravgifter redovisade i en förenklad arbetsgivardeklaration ger preliminär skattereduktion efterhand som begäran om utbetalning och arbetsgivardeklarationer kommer in till Skatteverket. En förmån av husarbete ger inte preliminär skattereduktion och medges först i samband med inkomstdeklarationen. Detta innebär att om köparen redan har fått maximal preliminär skattereduktion kan ytterligare slutlig skattereduktion inte medges trots att förmånen redovisats som ett husarbete på kontrolluppgiften. Eftersom det inte görs skatteavdrag på en förmån som kan ge skattereduktion kan detta resultera i ytterligare skatt att betala.
Den slutliga skattereduktionen för husarbete kan aldrig bli större än summan av kommunal och statlig inkomstskatt, fastighetsskatt och fastighetsavgift. Dessutom avräknas skattereduktionerna för kommunal fastighetsskatt, sjöinkomst, allmän pensionsavgift, arbetsinkomst och underskott av kapital före skattereduktionen för husarbete. Om skattebeloppet efter övriga skattereduktioner är lägre än den preliminära skattereduktionen kan detta resultera i ytterligare skatt att betala.
Det är endast köparen som har vetskap om alla förutsättningar för husarbetet, t.ex. att han eller hon fått försäkringsersättning eller bidrag. Skatteverket anser därför att det är köparen som slutligen är ansvarig för en eventuellt för hög preliminär skattereduktion. Krav på återbetalning sker i sådana fall vid beslutet om årlig beskattningen. Köparen blir då återbetalningsskyldig för den preliminära skattereduktionen som finns på hans eller hennes skattekonto.
Tove bor i ett småhus med värdeår 2001. Hon har köpt städtjänster till ett värde av 10 000 kr och byggt om huset för en arbetskostnad (före rot) på 80 000 kr. Hon har därmed fått preliminär skattereduktion med 45 000 kr, 5 000 kr för rutarbete och 40 000 för rotarbete. Toves statliga och kommunala skatt samt fastighetsavgift uppgår till 35 000 kr. Hur stor blir hennes slutliga skattereduktion?
Tove kan få skattereduktion med högst 35 000 kr. Hon kan inte utnyttja den överskjutande delen om 10 000 kr (45 000 - 35 000). Skattereduktionen kan inte heller sparas till nästa år. Eftersom Tove fått en preliminär skattereduktion under året med 45 000 kr men bara kan utnyttja 35 000 kr av dessa kan det resultera i ytterligare skatt att betala för henne.
Det kan uppkomma situationer där underlaget för en person i ett hushåll överstiger det belopp som personen kan utnyttja. Om den andra personen i hushållet skulle kunna utnyttja ytterligare skattereduktion kan de omfördela underlaget. Den person som övertar ett skattereduktionsbelopp måste också uppfylla villkoren för skattereduktion. Det kräver att personerna tillhör samma hushåll och att de gemensamt låtit utföra husarbetet. Omfördelningen kan göras i inkomstdeklarationen i samband med begäran om slutlig skattereduktion (prop. 2008/09:77 s. 55).
Det är bara den slutliga skattereduktionen som omfördelas. Den preliminära skattereduktionen ligger kvar på den överlåtande personen.
Leila och Ali bor i ett småhus med värdeår 2001. Huset ägs av Leila. De har tillsammans köpt städning och barnpassning till ett värde av 40 000 kr och byggt om huset för en arbetskostnad (före rot) på 80 000 kr. Leila har fått preliminär skattereduktion med 50 000 kr, 10 000 kr för rutarbete och 40 000 för rotarbete. Ali har fått preliminär skattereduktion med 10 000 kr för rutarbete. Leilas statliga och kommunala skatt samt fastighetsavgift uppgår till 38 000 kr, medan Alis motsvarande skatt uppgår till 100 000 kr Hur stor blir deras slutliga skattereduktioner?
Leila kan få skattereduktion med högst 38 000 kr eftersom hennes skatt inte räcker till högre reduktion. Eftersom Ali kan utnyttja ytterligare skattereduktion kan Leila och Ali i sina inkomstdeklarationer begära omfördelning av de 10 000 kr som avser ruttjänster från Leila till Ali. Den del som avser rottjänster kan inte överföras till Ali eftersom han inte äger huset. Leila kan därför bara utnyttja 38 000 kr av de 40 000 kr som hon annars skulle kunnat få som slutlig skattereduktion. Detta kan resultera i ytterligare skatt att betala, medan Ali får mindre skatt att betala.
Läs mer