En ansökan om preliminärt stöd ska skickas in månadsvis till Skatteverket och avse en stödmånad.
En ansökan om preliminärt stöd enligt 18 § lag (2013:948) om stöd vid korttidsarbete ska innehålla uppgifter om
Uppgifterna ska redovisas för varje arbetstagare som arbetsgivaren ansöker preliminärt stöd för. Person- eller samordningsnummer ska anges för varje arbetstagare. Uppgifterna ska lämnas på heder och samvete (3 § förordning [2020:208] om stöd vid korttidsarbete).
Tillsammans med ansökan ska det lämnas
Se sidorna om förutsättningar när det finns kollektivavtal och förutsättningar när det saknas kollektivavtal.
Stöd vid korttidsarbete består av flera led bestående av ansökan om godkännande, ansökan om preliminärt stöd samt anmälan om avstämning av det preliminära stödet.
En ansökan om preliminärt stöd ska skickas in till Skatteverket varje månad och avse en stödmånad i taget. En ansökan ska ha kommit in till Skatteverket inom två kalendermånader från utgången av stödmånaden. Om den inte inkommit inom denna tid så får stöd inte lämnas för stödmånaden (18 § första stycket lag [2013:948] om stöd vid korttidsarbete). Det finns ingen möjlighet att beviljas anstånd med att lämna in en ansökan.
När en arbetsgivare har blivit godkänd för stöd vid korttidsarbete enligt 5 a § lagen (2013:948) om stöd vid korttidsarbete, måste den första stödmånaden i stödperioden infalla senast 45 dagar efter godkännandet. I annat fall får stöd inte lämnas.
Arbetsgivare A blir godkänd för stöd vid korttidsarbete den 20 april 2022. Den första stödmånaden i stödperioden kan vara april, maj eller juni år 2022.
Arbetsgivare B blir godkänd för stöd vid korttidsarbete den 2 juni 2022. Den första stödmånaden i stödperioden kan vara juni eller juli år 2022.