För den som är skattskyldig i egenskap av tillfälligt certifierad mottagare eller certifierad mottagare inträder skattskyldigheten vid mottagandet av bränslet.
Skattskyldighetens inträde för den som är skattskyldig i egenskap av tillfälligt certifierad mottagare eller certifierad mottagare regleras i 5 kap. 12 § LSE.
Skattskyldigheten inträder vid mottagandet av skattepliktigt bränsle (5 kap. 12 § LSE). Bestämmelsen avser den som i egenskap av tillfälligt certifierad mottagare eller certifierad mottagare tar emot bränsle som flyttats enligt förfarandet för beskattade varor (jfr rubriken till 5 kap. 11 och 12 §§ LSE samt 5 kap. 11 § LSE).
Bestämmelsen baseras på artikel 34 i punktskattedirektivet (prop. 2021/22:61 s. 470).
Om bränslet tagits emot av den tillfälligt certifierade mottagaren eller den certifierade mottagaren på den mottagningsplats som angetts i det elektroniska förenklade administrativa dokumentet inträder skattskyldighet enligt 5 kap. 12 § LSE för den tillfälligt certifierade mottagaren respektive den certifierade mottagaren. Detta gäller oavsett om mottagningsrapport har upprättats eller inte.
För att avgöra när bränslet tagits emot av den tillfälligt certifierade mottagaren respektive den certifierade mottagaren får ledning sökas i bestämmelsen i 4 d kap. 11 § andra stycket LSE om när en flyttning under förfarandet för beskattade varor avslutas.
För en tillfälligt certifierad mottagare avslutas en flyttning under förfarandet för beskattade varor när bränslet tagits emot av den tillfälligt certifierade mottagaren (jfr 4 d kap. 11 § andra stycket LSE och prop. 2021/22:61 s. 374 jämförd med prop. 2021/22:61 s. 466).
En tillfälligt certifierad mottagare ska till Skatteverket ange den adress där mottagaren kommer att ta emot bränsle som flyttas under förfarandet för beskattade varor (jfr prop. 2021/22:61 s. 240). Denna adress ska avsändaren ange som mottagningsplats för flyttningen i det elektroniska förenklade administrativa dokumentet som avsändaren upprättar i EMCS.
Om bränslet inte tas emot på den mottagningsplats som anges i det elektroniska förenklade administrativa dokumentet som upprättats i EMCS (eller i ersättningsdokumentet om inte EMCS var tillgängligt) avslutas inte flyttningen korrekt och en oegentlighet får anses uppkomma (jfr prop. 2021/22:61 s. 375). I sådana fall avslutas alltså inte flyttningen under förfarandet för beskattade varor. Mottagaren tar då inte emot bränslet i egenskap av tillfälligt certifierad mottagare och skattskyldighet inträder inte för mottagaren i egenskap av tillfälligt certifierad mottagare. Bränslet ska då i stället beskattas enligt bestämmelserna om oegentlighetsbeskattning.
Skattskyldigheten för en tillfälligt certifierad mottagare inträder alltså när bränslet tas emot på den mottagningsplats som angetts i det elektroniska förenklade administrativa dokumentet eller i ersättningsdokumentet.
För en certifierad mottagare avslutas en flyttning under förfarandet för beskattade varor när bränslet tagits emot av den certifierade mottagaren på den ordinarie eller alternativa mottagningsplats som har angetts i det förenklade elektroniska administrativa dokumentet (jfr 4 d kap. 11 § andra stycket LSE och prop. 2021/22:61 s. 374 jämförd med prop. 2021/22:61 s. 466).
Det är viktigt att den mottagningsplats som är aktuell för flyttningen anges i det elektroniska förenklade administrativa dokumentet och att bränslet faktiskt tas emot på den mottagningsplatsen. En certifierad mottagare som tar emot bränsle som flyttas under förfarandet för beskattade varor ska därför göra det på den ordinarie mottagningsplats eller alternativa mottagningsplats som angetts i det förenklade elektroniska administrativa dokumentet eller ersättningsdokumentet (jfr prop. 2021/22:61 s. 244).
Skattskyldigheten för en certifierad mottagare inträder alltså när bränslet tas emot på den mottagningsplats som angetts i det förenklade elektroniska administrativa dokumentet eller i ersättningsdokumentet.
För den som vid valideringen av det elektroniska förenklade administrativa dokumentet var registrerad som certifierad mottagare men avregistreras innan bränslet tas emot inträder skattskyldighet vid mottagandet av det skattepliktiga bränslet enligt 5 kap. 12 § LSE. Detta trots att bränslet rent formellt får anses ha lämnat förfarandet för beskattade varor eftersom bränslet inte tas emot av en certifierad mottagare (jfr prop. 2021/22:61 s. 250).
Mottagningsrapporten som upprättas av den tillfälligt certifierade mottagaren eller den certifierade mottagaren och sänds via EMCS utgör bevis på att varorna har tagits emot av den tillfälligt certifierade mottagaren respektive den certifierade mottagaren (jfr prop. 2021/22:61 s. 248). Mottagningsrapporten har dock ingen självständig betydelse för frågan om skyldighetens inträde. Om det visar sig att bränslet inte tagits emot har någon skattskyldighet inte inträtt enligt 5 kap. 12 § LSE, oavsett om mottagningsrapport upprättats eller inte. Om bränslet har tagits emot inträder skattskyldigheten även om någon mottagningsrapport inte upprättats.