OBS: Detta är utgåva 2023.2. Sidan är avslutad 2023.
Restaurang- och cateringtjänster beskattas i Sverige om de utförs här.
Med restaurang- och cateringtjänster förstås mat och/eller dryck som tillhandahålls tillsammans med olika tjänster som har direkt anknytning till tillhandahållandet av mat- och/eller dryck.
Skillnaden mellan restaurangtjänster och cateringtjänster är platsen där tillhandahållandet av tjänsten sker. Restaurangtjänster tillhandahålls i säljarens lokal och cateringtjänster tillhandahålls på annan plats som köparen bestämmer (artikel 6 i rådets genomförandeförordning [EU] nr 282/2011).
En restaurang- eller cateringtjänst är omsatt inom landet om den utförs i Sverige. Det avgörande är den plats där tjänsten fysiskt tillhandahålls, d.v.s. där maten och/eller drycken serveras. Bestämmelserna är desamma oavsett om köparen är en beskattningsbar person eller inte.
Bestämmelsen omfattar alla restaurang- eller cateringtjänster utom sådana som tillhandahålls ombord på tåg under transporter mellan EU-länder eller ombord på fartyg eller luftfartyg i utrikes trafik (5 kap. 13 § ML). Bestämmelsen motsvaras av artikel 55 i mervärdesskattedirektivet.
Från och med den 1 juli 2021 omfattar de särskilda ordningarna försäljningar av alla tjänster till köpare som inte är beskattningsbara personer i stället för endast elektroniska tjänster. Det innebär att en säljare som tillhandahåller framförallt cateringtjänster och som inte är etablerad i det land där omsättningen sker i vissa fall kan redovisa mervärdesskatt på försäljningen genom unionsordningen eller tredjelandsordningen.
En restaurang- eller cateringtjänst som fysiskt utförs ombord på ett tåg under den del av tågresan som genomförs inom EU är omsatt inom landet om avgångsorten för tågresan finns i Sverige (5 kap. 14 § ML). Information om vad som är del av en tågresa som genomförs inom EU samt vad som är avgångsort hittar du under omsättning ombord på fartyg, luftfartyg och tåg. Bestämmelsen motsvaras av artikel 57 i mervärdesskattedirektivet.
Bestämmelsen syftar till att förenkla och därigenom möjliggöra beskattning av restaurang- och cateringtjänster ombord på tåg. Bestämmelsen bygger på samma princip som i artikel 37 i mervärdesskattedirektivet (jfr 5 kap. 2 b § ML) som avser ombordförsäljning av varor på vissa transportmedel (prop. 2009/10:15 s. 113).
Den del av en tågresa som genomförs inom EU ska bestämmas av transportmedlets resa och inte av den resa som någon av passagerarna har genomfört (artikel 35 i rådets genomförandeförordning [EU] nr 282/2011).
Bestämmelsen omfattar restaurang- och cateringtjänster som tillhandahålls under den del av tågresan som genomförs inom EU (artikel 36 första stycket i rådets genomförandeförordning [EU] nr 282/2011).
Om tjänsterna tillhandahålls utanför en sådan del av tågresan men inom en medlemsstats territorium eller ett territorium utanför EU så gäller i stället den generella bestämmelsen för restaurang- och cateringtjänster som finns i 5 kap. 13 § ML (artikel 36 andra stycket i rådets genomförandeförordning [EU] nr 282/2011).
Om en restaurang- eller cateringtjänst utförs delvis under en del av en persontransport som genomförs i gemenskapen och delvis utanför en sådan del men på en medlemsstats territorium så ska hela tjänsten följa det som gäller när tjänsten börjar tillhandahållas (artikel 37 i rådets genomförandeförordning [EU] nr 282/2011).
När det gäller restaurang- och cateringtjänster ombord på fartyg eller luftfartyg i utrikes trafik finns dessa tjänster reglerade i 5 kap. 1 § tredje stycket ML.
Skatteverket anser att tjänster som rent faktiskt utförs ombord på ett fartyg eller ett luftfartyg i utrikes trafik har omsatts utomlands. Det gäller samtliga fartyg och luftfartyg i utrikes trafik d.v.s. både de som går till ett annat EU-land och de som går till ett land utanför EU. Det kan vara fråga om tjänster som utförs direkt åt passagerarna t.ex. restaurang- eller cateringtjänster (Skatteverket ställningstagande Omsättningsland för tjänster på fartyg eller luftfartyg i utrikes trafik).
Bestämmelsen innebär att Sverige avviker från artikel 57 i mervärdesskattedirektivet eftersom all omsättning av tjänster är omsatta utomlands när fartyget eller luftfartyget går i utrikes trafik oavsett om avgångsorten finns i Sverige eller inte. Stöd för denna bestämmelse finns i stället i artikel 37.3 i mervärdesskattedirektivet (prop. 2009/10:15 s. 110).
Den verksamhet som bedrivs med turfiskebåt kännetecknas av att personer transporteras ut till platser på havet eller på en insjö för att fiska och sedan tillbaka till avgångsplatsen. När det gäller tillhandahållande av restaurangtjänster som kan förekomma ombord på en turfiskebåt anser Skatteverket att dessa är omsatta inom landet när turfiskebåten finns i Sverige.
I vissa fall kan det vara fråga om en sammansatt tjänst som anses vara ett enda tillhandahållande där den väsentliga delen av tillhandahållandet är persontransporten. Läs mer om ett eller flera tillhandahållanden.