Vissa uppgifter är gemensamma för de kontrolluppgifter som lämnas för tjänsteinkomster, d.v.s. olika ersättningar och förmåner.
Vissa generella uppgifter som alltid ska redovisas i kontrolluppgiften, framgår av bestämmelser som gäller för alla kontrolluppgifter.
När kontrolluppgift ska lämnas ska följande uppgifter ingå (15 kap. 9 § SFL):
Arbetsplatsens adress, om betalningsmottagaren har haft endast en arbetsplats i en och samma anställning under beskattningsåret. Med arbetsplatsens adress avses i detta sammanhang den skattskyldigas tjänsteställe enligt 12 kap. 8 § IL (prop. 2022/23:18 s. 18). Adressen ska entydigt ange läget för arbetsplatsen och ska anges i form av gatuadress (gatunamn och adressnummer) eller annan lägesangivelse och ortens namn. Om arbetsplatsen inte ligger i en specifik ort ska i stället för ortens namn en uppgift lämnas om närmaste tätort eller kommunens namn (prop. 2021/22:228 s. 65).
Om ett engångsbelopp har getts ut för en personskada ska det på kontrolluppgiften anges om sådan ersättning har getts ut tidigare på grund av samma skada, till vilket belopp och vilket utbetalningsår (15 kap. 9 § andra stycket SFL).
När det gäller kontrolluppgifter som avser ersättningar som inte ska inkomstbeskattas, men som är avgiftspliktiga enligt socialavgiftslagen, ska värdet på en sådan ersättning anges särskilt (15 kap. 9 § tredje stycket SFL). Detta gäller bland annat vid socialavgiftsavtal.
Om arbetsgivaren betalat ut traktamente eller bilersättning och skatteavdrag inte ska göras ska detta endast redovisas med en kryssmarkering på kontrolluppgiften (15 kap. 10 § SFL). Detta gäller ersättning för sådana utgifter som avses i 12 kap. 2 § första och andra stycket IL (resor i tjänsten) som inte ingår i undantaget i 15 kap. 8 § 4 SFL och för vilka skatteavdrag inte ska göras enligt 10 kap. 3 § första stycket 8 och 9 § SFL (ökade levnadskostnader och reseersättning). Det vill säga andra ersättningar vid tjänsteresa än för logi eller för resa med annat transportmedel än egen bil eller förmånsbil.
Det innebär att arbetsgivaren ska kryssmarkera
Inga uppgifter behöver lämnas när ersättningen avser
Vid bilförmån ska även följande uppgifter lämnas (5 kap. 2 § SFF):
Förmån av hushållsarbete (67 kap. IL) ska redovisas både som skattepliktigt förmånsvärde och som underlag för den anställdes skattereduktion. Om den anställde av sin nettolön betalat hela eller del av förmånens värde ska förmånsvärdet reduceras med betalat belopp (22 kap. 13 § SFL).
Om förmånen avser bostad som är belägen på en småhusenhet ska detta anges med kryss på kontrolluppgiften (5 kap. 3 § SFF). Detta gäller inte vid förmån av semesterbostad.
Uppgift ska även lämnas om utnyttjande av en sådan personaloption som avses i 11 a kap. IL (22 kap. 26 § SFL).
Uppgift om det sammanlagda värdet av andra förmåner än bilförmån ska lämnas i kontrolluppgiften (5 kap. 1 § 2 SFF).
Arbetsgivaren ska redovisa de förmåner som sjömannen fått på kontrolluppgiften. Den största delen består normalt av fri kost ombord på fartyget. Vissa andra förmåner, t.ex. fri hälso- och sjukvård, fria läkemedel, fria privata resor, fri telefon och fria tidningar får redovisas sammanräknat med fri kost.
På kontrolluppgiften ska arbetsgivaren också redovisa de uppgifter som behövs för att kontrollera att anställningen verkligen har varit på ett klassificerat svenskt fartyg eller på ett EES-handelsfartyg. Dessutom ska underlag för beräkning av sjöinkomstavdrag och skattereduktion för sjöinkomst redovisas. Dessa uppgifter är fartygsnamn, antal dagar med sjöinkomst, uppgift om närfart eller fjärrfart samt fartygssignal (fyra tecken). För ett annat EES-handelsfartyg än svenskt ska de fyra första tecknen i fartygssignalen anges.