Bestämmelserna om hur konton som innehas av fysiska personer ska granskas är olika beroende på när kontot öppnades och hur stort saldot är. Om det finns indicier på att kontohavaren har anknytning till USA, kan dessa indicier läkas genom viss dokumentation och intygande.
Rapporteringsskyldiga finansiella institut ska granska befintliga och nya konton för att identifiera vilka konton som är rapporteringspliktiga konton. Kravet på hur granskningen ska utföras varierar beroende på vilken sorts konto granskningen avser. Vissa konton är dock undantagna från rapporteringsplikt. Dessa behöver varken granskas eller rapporteras (prop. 2014/15:41 s. 140).
Om en kontohavare har öppnat ett konto senast den 30 juni 2014 är det ett befintligt konto.
Vissa befintliga konton behöver inte granskas av de finansiella instituten. Det gäller
Granskning behöver inte heller göras av ett försäkringsavtal med kontantvärde eller ett livränteavtal om
De konton som inte behöver granskas ska inte anses vara rapporteringspliktiga konton. Detta innebär t.ex. att ett inlåningskonto inte är rapporteringspliktigt förrän saldot överstiger 50 000 US-dollar. Saldot eller värdet på ett konto ska fastställas per den 31 december eller någon annan lämplig rapporteringsperiod om inget annat anges (se under Sammanläggning och aggregering) (8 kap. 3 § IDKL). Det rapporteringsskyldiga finansiella institutet kan välja att ändå granska konton som är undantagna. Om de vid granskningen identifierar ett konto som ett rapporteringspliktigt konto får institutet välja om det vill behandla kontot som ett rapporteringspliktigt konto eller inte (4 kap. 2 § IDKL).
Ett befintligt lågvärdekonto är ett konto vars saldo eller värde uppgick till 1 000 000 US-dollar eller lägre den 30 juni 2014 (4 kap. 1 § IDKL). Vid granskning av dessa konton ska det rapporteringsskyldiga finansiella institutet gå igenom den information som finns i dess elektroniskt sökbara databaser. Utgångspunkten är att ett konto ska anses vara ett rapporteringspliktigt konto om granskningen visar något av följande:
Om det vid sökningen framkommer en eller flera indicier (omständigheter) på att personen är amerikansk medborgare eller har hemvist i USA, ska kontot anses vara rapporteringspliktigt om inte det finansiella institutet har eller inhämtar viss dokumentation som motsäger indicierna (4 kap. 5 § IDKL). Institutet ska hämta in intygande eller styrkande dokumentation enligt den granskning som ska göras för befintliga högvärdekonton, enligt 4 kap. 5 § IDKL, inom 90 dagar från det att omständigheterna upptäcktes. Intygande behöver dock inte hämtas in om institutet redan har tillgång till den informationen som är nödvändig (4 kap. 5 § andra stycket och 8 § IDKL).
Om det inte framkommer några indicier enligt punkt 1–6 vid den elektroniska sökningen behöver inte det finansiella institutet genomföra någon ytterligare granskning av kontot. Detta gäller fram till dess att förhållanden ändras eller tills värdet eller saldot på kontot överstiger gränsen för högvärdekontot, då det finns krav på annan granskning av kontot (prop. 2014/15:41 s. 74).
Rapporteringsskyldiga finansiella institut måste bevaka sina elektroniska register för att upptäcka förändringar i de uppgifter som krävs för granskningen. Det finns därför krav på att instituten ska ha processer och rutiner för att upptäcka om och när dessa omständigheter tillkommer i de elektroniskt sökbara databaserna. Om det inträffar sådana förändringar så att kontot efter genomförd granskning ska anses vara ett rapporteringspliktigt konto ska det vara det från och med det kalenderår då förändringen inträffade (4 kap. 1 § andra stycket IDKL).
Granskningen av befintliga lågvärdekonton ska vara klar senast den 30 juni 2016 (övergångsbestämmelserna punkt 4 IDKL). Vid beräkningen av gränsvärden ska som huvudregel saldo eller värde för samtliga konton som en person har hos det rapporteringsskyldiga finansiella institutet och hos närstående finansiella institut läggas samman.
Ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut får tillämpa reglerna för granskning av nya konton även när de ska granska ett befintligt konto om de vill (8 kap. 5 § IDKL).
Skulle saldot eller värdet överstiga 1 000 000 USD vid utgången av år 2015 eller senare år måste det finansiella institutet dock granska kontot eller avtalet (4 kap. 2 § IDKL). Det gäller för
En sådan granskning ska göras inom sex månader från utgången av det kalenderår då saldot översteg beloppsgränsen (2 § [2015:70] förordningen om identifiering av rapporteringspliktiga konton med anledning av FATCA-avtalet).
Ett högvärdekonto är ett konto vars saldo eller värde översteg 1 000 000 US-dollar den 30 juni 2014 eller vid utgången av senare kalenderår. Vid beräkningen av gränsvärden ska som huvudregel saldo eller värde för samtliga konton som en person har hos det rapporteringsskyldiga finansiella institutet och hos närstående finansiella institut läggas samman.
Granskningen behöver bara göras en gång per konto så länge inte omständigheterna förändras (4 kap. 4 § tredje stycket IDKL).
Ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut får tillämpa reglerna för granskning av nya konton även när de ska granska ett befintligt konto om de vill (8 kap. 5 § IDKL).
Ett konto ska anses vara rapporteringspliktigt från och med det kalenderår då det har identifierats som ett rapporteringspliktigt konto (4 kap. 7 § IDKL).
Institutet ska genomföra granskningen enligt 4 kap. 1 § första stycket och 2 § IDKL. Ett befintligt högvärdekonto ska dock anses vara ett rapporteringspliktigt konto om den enda adress som det finansiella institutet har registrerad för kontohavaren är en c/o- eller posterestante-adress även om adressen inte är amerikansk. En c/o-adress i Sverige eller i något annat land är ett sådant indicium som innebär att kontot är ett rapporteringspliktigt konto om inte indicet läks enligt 5 § (4 kap. 3 § andra stycket IDKL).
Även vid granskning av ett befintligt högvärdekonto ska det rapporteringsskyldiga finansiella institutet alltså börja med att granska den information som finns i de elektroniskt sökbara databaserna som institutet har (4 kap. 3 § IDKL). Eftersom dessa konton har ett saldo över 1 000 000 US-dollar blir bara undantaget för försäkringsavtal där det finns legala hinder mot att dessa säljs till personer som har hemvist i USA aktuellt (4 kap. 2 § 2b IDKL och prop. 2014/15:41 s. 173). Om informationen i de elektroniska sökbara databaserna inte är tillräckliga för att bedöma om det finns omständigheter enligt 4 kap. 1 § första stycket 1 och 3–7 samt 2 § första stycket 2 b IDKL, ska institutet även söka efter sådan information i huvudkundregistret och i pappersarkiv (4 kap. 4 § IDKL och prop. 2014/15:41 s. 174). Den elektroniskt sökbara informationen anses vara tillräcklig om institutets databaser innehåller fält för och fångar upp de omständigheter som framgår av 4 kap. 1 § första stycket IDKL. t.ex. telefonnummer och adresser utanför Sverige (prop. 2014/15:41 s. 174).
Om informationen inte heller finns i huvudkundregistret ska institutet även söka efter uppgifter bland följande handlingar, som inte är elektroniskt sökbara, som har koppling till kontot och som institutet har hämtat in under de senaste fem åren (4 kap. 4 § IDKL):
Om det finansiella institutet hittar en eller flera indicier när de granskar kontot blir kontot rapporteringspliktigt. Detta gäller dock inte om institutet har eller får in uppgifter som visar att indicierna inte innebär att kontohavaren är amerikansk medborgare eller har hemvist i USA. De uppgifter och dokument som krävs för att kontot inte ska anses vara rapporteringspliktigt ska det finansiella institutet ha fått tillgång till inom 90 dagar från det att omständigheterna framkom (4 kap. 5 § IDKL). Detta gäller oavsett om kontot är ett högvärdekonto eller lågvärdekonto (prop. 2014/15:41 s. 174).
Om det framkommer indicier som otvivelaktigt tyder på att kontohavaren föddes i USA blir kontot inte rapporteringspliktigt om institutet får tillgång till samtliga följande dokument:
En kopia av kontohavarens intyg om att hen har upphört att vara amerikansk medborgare. Det intyg som avses är ”Certificate of Loss of Nationality of the United States” som utfärdas av U.S. Department of State (4 kap. 5 § första stycket 1 IDKL och prop. 2014/15:41 s. 175).
Även om inte kontohavaren lämnar in ett intyg om att hen har upphört att vara amerikansk medborgare finns det en möjlighet att kontot inte ska vara ett rapporteringspliktigt konto. Detta gäller om det finansiella institutet har eller hämtar in en rimlig förklaring till varför kontohavaren inte har ett intyg om att hen har upphört att vara amerikansk medborgare, eller varför hen inte blev amerikansk medborgare vid födseln (4 kap. 5 § andra stycket IDKL).
Om det har framkommit vid granskningen att det finns en aktuell postadress eller bostadsadress i USA ska kontohavaren komma in med både
Detsamma gäller om en eller flera amerikanska telefonnummer är de enda telefonnummer som är kopplade till kontot.
Om indiciet gäller att det finns en stående instruktion om att överföra medel från kontot till ett amerikanskt konto, räcker det med att kontohavaren antingen skickar in
Slutligen kan följande framkomma vid granskningen:
För samtliga dessa indicier gäller att de släcks om kontohavaren antingen skickar in
Om det finns en tjänsteman som har särskilt ansvar för kontakterna med kontohavaren och denna tjänsteman har eller får kännedom om att kontohavaren är en specificerad amerikansk person, ska kontot anses vara ett rapporteringspliktigt konto. Detta gäller även om det inte framkommit några omständigheter som visar detta vid granskningen av kontot (4 kap. 6 § IDKL).
De finansiella institutet måste ha sådana processer och rutiner så att en tjänsteman kan upptäcka om och när omständigheterna ändras på ett sådant sätt att kontot blir rapporteringspliktigt och att sådana ändrade omständigheter beaktas vid granskningen (prop. 2018/19:9 s. 57).
Vissa rapporteringskyldiga finansiella institut kan tidigare ha hämtat in dokumentation från kontohavare för att fastställa om kontohavaren är medborgare eller har hemvist i USA. Dessa institut behöver i vissa fall inte granska kontot på nytt enligt 4 kap. 1–5 §§ IDKL utan kan förlita sig på den dokumentationen. Detta gäller under förutsättning att det rapporteringsskyldiga finansiella institutet tidigare har ingått avtal med den amerikanska federala skattemyndigheten (IRS) om institutets status som kvalificerad förmedlare eller källskatteinnehållande enhet och att institutet har inhämtat dokumentationen till följd av det avtalet (4 kap. 8 § IDKL). Det avtal som avses är s.k. Qualified Intermediary-avtal eller QI-avtal (prop. 2014/15:41 s. 77).
Institutet behöver inte granska kontot även om institutet hämtat dokumentationen före FATCA:s ikraftträdande. Detta gäller dock inte om det finns en tjänsteman med särskilt ansvar för kontakten med kontohavaren och den tjänstemannen har kännedom om att kontohavaren är en specificerad amerikansk person. I dessa fall ska kontot anses vara ett rapporteringspliktigt konto oavsett den tidigare inhämtade dokumentationen (prop. 2014/15:41 s. 176).
Tabellen visar en sammanställning av hur olika indicier kan läkas.
Indicier om hemvist eller medborgarskap i USA |
Läkning |
---|---|
Född i USA |
Både intygande från kontohavaren om att hen inte har hemvist eller är medborgare i USA och pass eller annan identifikationshandling som visar kontohavarens nationalitet eller medborgarskap i annat land än USA samt kopia av intyg om att kontohavaren har upphört att vara amerikansk medborgare alternativt en rimlig förklaring till varför sådant intyg saknas |
Post- eller bostadsadress i USA |
Både intygande från kontohavaren och Styrkande dokumentation |
Aktuellt amerikanskt telefonnummer |
Både intygande från kontohavaren och Styrkande dokumentation |
Stående instruktion om att överföra medel från kontot till ett konto i USA |
Antingen intygande från kontohavaren eller Styrkande dokumentation |
Giltig fullmakt eller motsvarande för person med adress i USA |
Antingen intygande från kontohavaren eller Styrkande dokumentation |
c/o- eller poste restante-adress i USA som enda adress (gäller endast låg-värdekonton) |
Antingen intygande från kontohavaren eller Styrkande dokumentation |
c/o- eller poste restante-adress oavsett land (gäller hög-värdekonton) |
Antingen intygande från kontohavaren eller Styrkande dokumentation |
Både amerikanskt och andra telefonnummer kopplade till kontot |
Antingen intygande från kontohavaren eller Styrkande dokumentation |
Ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut ska inhämta ett intygande från kontohavaren i samband med att hen vill öppna ett nytt konto hos institutet.
En lagändring har skett och för konton som öppnas efter den 31 december 2018 gäller att intygandet ska inhämtas innan kontot öppnas (5 kap. 1 § och 7 kap. 1 § IDKL)(öb p till SFS 2018:2035).
Av intygandet ska de omständigheter framgå som behövs för att institutet ska kunna avgöra om kontohavaren har skatterättslig hemvist i USA. Detta gäller konton som öppnas efter den 30 juni 2014. För personer som har hemvist i USA ska det finansiella institutet även begära in kontohavarens amerikanska skatteregistreringsnummer (TIN) (5 kap. 1 § IDKL).
Skulle kontot bli rapporteringspliktigt efter det att ett intygande enligt 1 § har inhämtats ska det finansiella institutet begära in ett intygande som innehåller kontohavarens amerikanska skatteregistreringsnummer (TIN) (5 kap. 4 § IDKL).
Kontot är ett rapporteringspliktigt konto om kontoinnehavaren inte lämnar in ett intygande till det finansiella institutet (5 kap. 3 § IDKL).
Det kan förekomma att en kund öppnar flera nya konton under en mycket kort tid, ibland t.o.m. under samma dag. Enligt Skatteverkets uppfattning kan ett finansiellt institut i vissa undantagsfall få förlita sig på ett tidigare inlämnat intyg när det gäller reglerna för CRS och DAC 2. Det är Skatteverkets uppfattning att detta även kan tillämpas på konton som omfattas av FATCA-reglerna.
Om en kontohavare uppger i ett intygande att personen inte har hemvist i USA men samtidigt upplyser om att hen nyligen har återlämnat sitt permanenta uppehållstillstånd (s.k. Green Card) är det Skatteverkets uppfattning att det finansiella institutet har fått sådan information som medför att intygandet inte får anses tillförlitligt. Institutet ska då inhämta ett nytt intygande (5 kap. 2 § IDKL).
Om ett nytt intygande kommer in och kunden där anger att hen har skatterättslig hemvist i USA är kontot ett rapporteringspliktigt konto. Det kan dock vara så att kunden inte vet om hen har skatterättslig hemvist i USA efter det att personen har återlämnat sitt Green Card. I dessa fall är det Skatteverkets uppfattning att kontohavaren får vända sig till den amerikanska federala skattemyndigheten (IRS) för att ta reda på sin skatterättsliga status i USA. Fram till dess att den frågan är utredd ska det rapporteringsskyldiga finansiella institutet anse att kontot är ett rapporteringspliktigt konto.
Om det finansiella institutet har eller får tillgång till ytterligare information som innebär att det finns skäl att anta att ett intygande inte är tillförlitligt ska institutet hämta in ett nytt intygande från kontohavaren. Institutet måste sen bedöma om detta nya intygande är tillförlitligt. Det kan också innebära att uppgifter om skatteregistreringsnummer måste hämtas in efter det att kontot har öppnats (5 kap. 2 och 4 §§ IDKL). Att ett intygande inte längre är tillförlitligt kan bero på att institutet har fått reda på att vissa omständigheter har förändrats. Det kan också bero på att institutet av annan information som hämtats in i samband med att de öppnat kontot kan anta att intygandet inte är tillförligt. Exempel på sådan annan information är sådant som hämtats in enligt lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (prop. 2014/15:41 s. 177).
Om det finansiella institutet begär in intygande från kontohavaren och hen inte skickar in något sådant inom 90 dagar från begäran är kontot ett rapporteringspliktigt konto (5 kap. 3 § IDKL).
Vissa nya konton som en fysisk person vill öppna behöver inte det finansiella institutet granska (5 kap. 5 § IDKL). Detta gäller
De konton som inte behöver granskas ska inte anses vara rapporteringspliktiga konton. Om det rapporteringsskyldiga finansiella institutet ändå väljer att granska dessa konton och vid granskningen identifierar kontot som ett rapporteringspliktigt konto får institutet välja om det vill behandla kontot som ett rapporteringspliktigt konto eller inte (5 kap. 5 § andra stycket IDKL).
Vid beräkningen av gränsvärden ska som huvudregel saldo eller värde för samtliga konton som en person har hos det rapporteringsskyldiga finansiella institutet och hos närstående finansiella institut läggas samman.
Instituten måste dock begära in intyg och granska dessa konton om saldot eller värdet skulle överstiga 50 000 US-dollar vid utgången av något kalenderår. Institutet ska inhämta intygandet inom 90 dagar efter utgången av det kalenderår som saldot översteg 50 000 US-dollar. Om kontohavaren inte lämnar in något sådant intygande ska kontot behandlas som ett rapporteringspliktigt konto från och med det kalenderår som intygandet skulle ha kommit in (5 kap. 5 § tredje stycket IDKL).
För nya konton som har öppnats mellan den 1 juli 2014 och den 31 mars 2015 gäller speciella regler. Det finansiella institutet ska inhämta ett intygande från den fysiska personen senast den 31 mars 2016. I samband med att institutet begär in ett intygande ska det informera kontohavaren om att kontot kan avslutas om kontohavaren inte skickar in något intygande. Om kontot avslutas ska tillgångarna betalas ut till kontohavaren. Om det är en försäkring ska den återköpas (prop. 2014/15:41 s. 192). Institutet ska även informera kontohavaren hur medlen på kontot kommer att betalas ut och begära att kontohavaren lämnar uppgift om vilket konto medlen ska betalas ut till om kontot måste avslutas (prop. 2014/15:41 s. 95-96). Om kontohavaren inte kommer in med sådant intygande ska det finansiella institutet granska och avsluta kontot senast den 31 mars 2016 (ögb punkt 5 IDKL).
Ett konto som öppnats under denna period och som det finansiella institutet identifierar som ett rapporteringspliktigt konto ska anses vara rapporteringspliktigt från och med det kalenderår då kontot öppnades (ögb punkt 5 IDKL).
För ett sådant konto gäller att det ska avslutas senast den 31 mars 2016 om
Det finansiella institutet ska vidare granska kontot enligt samma regler som gäller för befintliga högvärdekonton (4 kap. 3–5 och 8 §§ IDKL). Upptäcks vid denna granskning omständigheter på att kontohavaren är en amerikansk person ska kontot anses som rapporteringspliktigt. Kontot ska i detta fall rapporteras som ett avslutat konto.
Om en fysisk person har ett eller flera befintligt konto hos ett finansiellt institut och sen öppnar ett nytt konto får institutet granska det nya kontot enligt bestämmelserna för befintliga konton i 4 kap. IDKL. Detsamma gäller om det befintliga kontot finns hos en närstående enhet till det finansiella institutet. Om något konto som finns hos institutet eller det närstående institutet är ett rapporteringspliktigt konto, ska samtliga konton som personen har anses vara rapporteringspliktiga konton.
Det finansiella institutet får använda intygande och annan dokumentation som institutet har hämtat in eller har tillgång till enligt 4 kap. 4 eller 9 §§ IDKL vid granskningen av samtliga dessa konton (5 kap. 6 § IDKL). Om det framkommer en förändrad omständighet beträffande ett av dessa konton ska det finansiella institutet betrakta den nya omständigheten som en förändrad omständighet även för de övriga kontona (prop. 2014/15:41 s. 97).
Om omständigheterna förändras ska det finansiella institutet genomföra en ny granskning eller inhämta nytt intygande eller styrkande dokumentation (4 kap. 1 § andra stycket och 5 kap. 2 § IDKL).
Detta ska ha inkommit inom 90 dagar från att omständigheten framkom (4 kap. 5 § IDKL). I 4 kap. 7 § IDKL står det att om ett konto efter granskning utförts blir ett rapporteringspliktigt konto ska det anses vara det från och med det kalenderår då detta inträffar. Skatteverket uppfattar att tidpunkten i 4 kap. 7 § IDKL är när granskningen är klar. När indikationer som t.ex. en amerikansk adress dyker upp så är granskningen inte klar förrän åtgärder enligt 4 kap. 5 § IDKL har utförts. Det innebär att det finansiella institutet har 90 dagar, från och med det att omständigheterna framkom, på sig att få in ett intygande från kunden.
Skulle t.ex. ett finansiellt institut upptäcka en amerikansk adress den 1 november 2022 och ett intygande som visar på ett amerikanskt medborgarskap, kommer in den 15 januari 2023 får granskningen anses vara klar den 15 januari 2023. Kommer ett sådant intygande in den 20 december 2022 ska kontot rapporteras från och med kalenderår 2022 eftersom granskningen då får anses vara klar. Kommer inget intygande in är kontot färdiggranskat den 30 januari 2023 och kontot ska då rapporteras från kalenderår 2023.
Kommer ett intygande in senast den 29 januari 2023 som visar att personen inte är medborgare i eller har hemvist i USA blir kontot inte ett rapporteringspliktigt konto.
Det är Skatteverkets uppfattning att med ändrade förhållanden avses varje förändring eller tillägg av uppgifter avseende ett konto om en sådan förändring eller ett sådant tillägg påverkar kontohavarens status. Detsamma gäller om förändringen eller tillägget avser ett annat konto som är knutet till det kontot (jämför med prop. 2015/16:29 s. 182).
Ett konto ska rapporteras om vissa indicier finns och kunden inte kommer in med de intyg och den styrkande dokumentation som krävs för att ”släcka” indiciet enligt 4 kap. IDKL. Att en adressuppgift tas bort från SPAR och sekretessmarkeras, är en sådan förändrad omständighet som leder till att det finansiella institutet ska inhämta ett intygande och ny styrkande dokumentation från kontohavaren.
När det gäller befintliga högvärdekonton är en uppgift om en c/o-adress, boxadress eller poste restante-adress oavsett land en indikation på att kontot kan vara ett rapporteringspliktigt konto (prop. 2014/15:41 s. 174). Detta innebär att om det finansiella institutet t.ex. har en uppgift om att post ska skickas till kunden genom Skatteverket eller en uppgift om c/o-adress till Skatteverket och kunden inte kommer in med intygande eller styrkande dokumentaion menar Skatteverket att kontot är ett rapporteringspliktigt konto enligt FATCA (4 kap. 3 § IDKL).
När det gäller befintliga lågvärdekonton är däremot en uppgift om c/o-adress, boxadress eller poste restante-adress inte ett sådant indicium som kan föranleda en rapporteringsskyldighet om adressen är utanför USA (4 kap. 1 § IDKL och prop. 2014/15:41 s. 172).
Ett konto som har identifierats som ett rapporteringspliktigt konto ska anses vara ett sådant ända till dess att kontohavaren eller kontohavarna inte längre är specificerade amerikanska personer (4 kap. 1 § tredje stycket och 4 kap. 9 § IDKL).
Om kontot blivit rapporteringspliktigt till följd av indicier kan dessa dock läkas genom att det finansiella institutet har eller får in relevant dokumentation enligt 4 kap 5 § IDKL (prop. 2014/15:41 s. 172). En person kan t.ex. tidigare ha varit en specificerad amerikansk person men har upphört med det. Det kan också vara så att ett konto som tidigare har bedömts vara ett rapporteringspliktigt konto inte längre ska anses vara det eftersom det finansiella institutet senare har fått tillgång till sådan information eller dokumentation som visar att kontohavaren inte är en specificerad amerikansk person trots att det funnits indikationer på det. Detta innebär att en kontohavare även senare kan läka kontots rapporteringsplikt genom att förse det finansiella institutet med sådan relevant dokumentation (prop. 2014/15:41 s. 175–176).
Det är Skatteverkets uppfattning att om ett konto en gång har identifierats som ett rapporteringspliktigt konto och kontohavaren inte har upphört att vara en specificerad amerikansk person ska kontot rapporteras oavsett kontots saldo eller värde fram till dess att kontot har avslutats. Detta gäller även om saldot på kontot är 0 kr.
Det framgår varken av lagtext eller av lagens förarbeten hur ett rapporteringspliktigt konto ska rapporteras det år som kontohavaren upphör att ha skatterättslig hemvist i ett annat land. Skatteverkets uppfattning, när det gäller reglerna för CRS och DAC 2, är att ett konto inte ska rapporteras alls avseende uppgifter under det år som en fysisk person upphör att ha skatterättslig hemvist i något annat land. Det är Skatteverkets uppfattning att detta även kan tillämpas på konton som omfattas av FATCA-reglerna. Detta gäller också för de försäljningar som sker och den avkastning som tillgodoräknas eller betalas ut under året innan personen t.ex. flyttar hem.
Ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut får utgå från att en fysisk person inte är en specificerad amerikansk person om personen
Detta gäller dock bara om institutet inte känner till eller har skäl att anta att förmånstagaren är en specificerad amerikansk person. Om det finns skäl att anta att förmånstagaren är en specificerad amerikansk person, ska 4 kap. 1, 2 och 5 §§ IDKL tillämpas på försäkringsavtalet.
Ett institut har skäl att anta att en förmånstagare är en specificerad amerikansk person om det bland den information om förmånstagaren som institutet har tillgång till finns sådana indicier som anges i 4 kap 1 § IDKL (prop. 2014/15:41 s. 189).