För den som är skattskyldig i egenskap av godkänd upplagshavare inträder skattskyldighet när de skattepliktiga tobaksvarorna lämnar uppskovsförfarandet. Det kan exempelvis vara när tobaksvaror flyttas från ett skatteupplag utan att flyttningen startar under uppskovsförfarandet eller när de tas i anspråk i ett skatteupplag.
Skattskyldighetens inträde för den som är skattskyldig i egenskap av godkänd upplagshavare regleras i 9 kap. 3-5 §§ LTS. Bestämmelserna motsvarar 20 och 21 §§ tidigare LTS. I jämförelse med tidigare bestämmelser görs vissa redaktionella och språkliga ändringar. Någon ändring i sak är inte avsedd (jfr prop. 2021/22:61 s. 383). Bestämmelserna baseras på artikel 6 i punktskattedirektivet.
Skattskyldighet inträder i följande situationer (9 kap. 3–4 §§ LTS):
Bestämmelserna om skattskyldighetens inträde är inte kopplade till några civilrättsliga begrepp. Det är i stället var tobaksvarorna fysiskt befinner sig som är avgörande för skattskyldighetens inträde. Detta innebär att en upplagshavare har skatteansvaret för tobaksvarorna som denna förvarar på sitt skatteupplag oavsett om upplagshavaren äger tobaksvarorna eller inte. Så länge tobaksvarorna finns kvar på skatteupplaget har skattskyldighet inte inträtt. Skattskyldighet inträder alltså inte för tobaksvaror som sålts men som ligger kvar i skatteupplaget (jfr prop. 2000/01:118 s. 68 och prop. 2021/22:61 s. 383).
Skatteverket anser att alla tobaksvaror som en upplagshavare förvarar i ett utrymme som är godkänt som upplagshavarens skatteupplag för sådana tobaksvaror omfattas av uppskovsförfarandet.
Skattskyldigheten för en godkänd upplagshavare inträder när skattepliktiga tobaksvaror tas ut från ett skatteupplag utan att flyttas enligt 4 kap. 3 och 5-7 §§ LTS (9 kap. 3 § 1 LTS). Tobaksvaror som flyttas enligt 4 kap. 3 och 5-7 §§ LTS flyttas under uppskovsförfarande.
Enligt bestämmelsen inträder skattskyldighet för den avsändande upplagshavaren när skattepliktiga tobaksvaror tas ut från ett skatteupplag utan att en flyttning enligt uppskovsförfarande påbörjas. Detta innebär t.ex. att skattskyldigheten inträder om en godkänd upplagshavare tar ut skattepliktiga tobaksvaror från ett skatteupplag för att förvara dem på en annan plats än i ett skatteupplag.
Om skattepliktiga tobaksvaror tas ut från skatteupplaget och flytten startar under uppskovsförfarande inträder däremot inte skattskyldighet för upplagshavaren när tobaksvarorna tas ut från skatteupplaget (jfr prop. 2009/10:40 s. 171 och 2021/22:61 s. 383).
Skattskyldigheten för en godkänd upplagshavare inträder när skattepliktiga tobaksvaror tas emot på en direkt leveransplats (9 kap. 3 § 2 LTS).
Skattskyldigheten för en godkänd upplagshavare inträder när tobaksvaror tas i anspråk i skatteupplaget eller lagerbrister uppkommer (9 kap. 3 § 3 LTS). Med lagerbrister avses svinn, stöld m.m. (jfr prop. 2000/01:118 s. 71). Uttalandet avser motsvarande bestämmelse i tidigare LTS. Eftersom någon ändring i sak inte är avsedd får uttalandet anses relevant även för bestämmelsen i LTS (jfr prop. 2021/22:61 s. 383).
Tobaksvaror som under ett uppskovsförfarande på grund av oförutsedda händelser eller force majeure blivit fullständigt förstört eller oåterkalleligt gått förlorat och därigenom blivit oanvändbart som skattepliktiga tobaksvaror undantas från skatteplikt (2 kap. 14 § LTS). Även vid partiella förluster till följd av tobaksvarornas beskaffenhet kan vissa tobaksvaror undantas från skatteplikt (2 kap. 18 § LTS). För sådana tobaksvaror som undantas från skatteplikt inträder inte skattskyldighet.
Skattepliktiga tobaksvaror som tas i anspråk i skatteupplaget genom att omarbetas till andra skattepliktiga tobaksvaror ska inte vara föremål för beskattning. Istället kommer de nya varor som tillverkas beskattas när de lämnar skatteupplaget. Under en tillverkningsprocess kan även förekomma att det hanteras varor som inte ännu utgör färdiga skattepliktiga tobaksvaror. Även sådana varor omfattas av undantaget (jfr prop. 2021/22:61 s. 383).
Skattskyldighet enligt 9 kap. 3 § 3 LTS gäller inte i följande två fall (9 kap. 5 § LTS):
Varor som på upplagshavaren uppdrag laboratorieanalyseras utanför skatteupplaget omfattas inte av undantaget för provning av varans kvalitet. I sådant fall har upplagshavaren i stället möjlighet att göra avdrag för skatten på varorna.
Skattskyldigheten för en godkänd upplagshavare inträder när godkännandet av skatteupplaget återkallas (9 kap. 3 § 4 LTS).
Ett beslut om att återkalla ett godkännande som upplagshavare omfattar även upplagshavarens skatteupplag (3 kap. 18 § andra stycket LTS). Bestämmelsen i 9 kap. 3 § 4 LTS omfattar alltså dels fall då godkännandet för ett enskilt upplag återkallas, dels fall då godkännandet av ett upplag återkallas på grund av ett beslut om att återkalla godkännandet som upplagshavare (jfr prop. 2000/01:118 s. 72). Uttalandet avser motsvarande bestämmelse i tidigare LTS. Eftersom någon ändring i sak inte är avsedd får uttalandet anses relevant även för bestämmelsen i LTS (jfr prop. 2021/22:61 s. 383).
Skattskyldigheten inträder även när skattepliktiga tobaksvaror som flyttats under uppskovsförfarandet tas emot av upplagshavaren, om samtliga följande villkor är uppfyllda (9 kap. 4 § LTS):
Med plats i direkt anslutning till skatteupplaget avses exempelvis en lastkaj eller gårdsplan utanför skatteupplaget (jfr prop. 2013/14:10 s. 149). Uttalandet avser motsvarande bestämmelse i tidigare LTS. Eftersom någon ändring i sak inte är avsedd får uttalandet anses relevant även för bestämmelsen i LTS (jfr prop. 2021/22:61 s. 383).
Samtliga ovan nämnda förutsättningar måste vara uppfyllda för att skattskyldighet ska inträda enligt denna bestämmelse. Detta innebär att bestämmelsen inte blir tillämplig om upplagshavaren i sin mottagningsrapport avvisar varorna, exempelvis på grund av att det är fråga om en felaktig leverans (jfr prop. 2013/14:10 s. 149 och s. 153). Uttalandet avser motsvarande bestämmelse i tidigare LTS. Eftersom någon ändring i sak inte är avsedd får uttalandet anses relevant även för bestämmelsen i LTS (jfr prop. 2021/22:61 s. 383).
Om en godkänd upplagshavare försätts i konkurs övergår godkännandet till konkursboet. När konkursboet är skattskyldigt inträder skattskyldigheten för konkursboet enligt de bestämmelser som gäller för upplagshavare.
Om varorna ägs av någon annan än konkursgäldenären och varorna inte ingår i konkursen gäller andra bestämmelser för skattskyldighet och skattskyldighetens inträde.
En upplagshavare redovisar skatten i en punktskattedeklaration.