I en tilläggsskatterapport ska vissa uppgifter redovisas för varje land där koncernen bedriver verksamhet och andra uppgifter redovisas per koncernenhet.

Vilket räkenskapsår ska tilläggsskatterapporten omfatta?

Med räkenskapsår menas den årliga redovisningsperiod för vilken moderföretaget i en multinationell koncern upprättar sin koncernredovisning (2 kap. 22 § första stycket TSL). Beskattningsåret är det år som motsvarar moderföretagets räkenskapsår (2 kap. 24 § TSL). Tidsfristen för att lämna in en tilläggsskatterapport räknas från utgången av det beskattningsår som rapporten avser (33 d kap. 13 § SFL), se När ska tilläggsskatterapporten lämnas?

Oavsett vilken koncernenhet i koncernen som lämnar rapporten är det därför moderföretagets räkenskapsår som utgör grunden för den tidsperiod som redovisas.

Uppgifter som ska lämnas

Uppgifterna i tilläggsskatterapporten ska lämnas enligt ett fastställt formulär (38 kap. 1 § 7 SFL). Det är Skatteverket som fastställer formuläret (22 kap. 3 § SFF). OECD har utarbetat en mall för vilken information som ska lämnas och i vilken form den lämnas, den s.k. GloBE Information Return (GIR).

Enligt minimibeskattningsdirektivet och skatteförfarandelagen finns två alternativa tilläggsskatterapporter:

  • en vanlig tilläggsskatterapport
  • en tilläggsskatterapport med förenklat innehåll.

Rapporterna ska innehålla information i enlighet med vad som framgår nedan.

Uppgifter i en vanlig tilläggsskatterapport

I rapporten ska man lämna sammanlagd information för hela koncernen, oavsett vilken enhet som lämnar in rapporten enligt 33 d kap. 5–8 §§ SFL. Bestämmelserna motsvaras av artikel 37.7, 44.5 och 49.5 i minimibeskattningsdirektivet (prop. 2023/24:32 s. 656 f.).

En vanlig tilläggsskatterapport ska innehålla följande information:

Varje punkt förklaras närmare under respektive rubrik nedan.

Nödvändiga identifikationsuppgifter

Tilläggsskatterapporten ska innehålla nödvändiga identifikationsuppgifter för varje koncernenhet som ingår i den koncern som rapporten avser. Om tilläggsskatterapporten gäller en koncern med flera moderföretag, ska informationen avse varje koncern som ingår.

Identifikationsuppgifter på samtliga koncernenheter omfattar

  • eventuellt skatteregistreringsnummer
  • den stat där enheterna hör hemma
  • vilken status enheterna har enligt minimibeskattningsdirektivet.

En enhets status kan exempelvis vara att enheten är ett fast driftställe, en investeringsenhet, en delägarbeskattad enhet eller en delägd enhet. Även statslösa enheter ska identifieras (prop. 2023/24:32 s. 384).

Uppgifter om koncernens övergripande struktur

Tilläggsskatterapporten ska innehålla uppgifter om koncernens övergripande struktur tillsammans med vilka ägarintressen i koncernenheter som innehas av andra koncernenheter. Det innefattar uppgifter om

  • bestämmande inflytande i de koncernenheter som innehas av andra koncernenheter
  • hur företagsstrukturen i koncernen är organiserad, inklusive eventuella förändringar av koncernens struktur under räkenskapsåret.

Även undantagna enheter ska ingå i beskrivningen. Om det finns flera moderföretag i koncernen ska information om var och en koncern som ingår finnas med i tilläggsskatterapporten (prop. 2023/24:32 s. 384 f.).

Uppgifter som är nödvändiga för att beräkna skattesats och tilläggsskattebelopp

Tilläggsskatterapporten ska innehålla uppgifter som är nödvändiga för att beräkna

Se prop. 2023/24:32 s. 385.

Förteckning över val och återkallelse av val enligt tilläggsskattelagen

En förteckning över de val som har gjorts enligt bestämmelserna i minimibeskattningsdirektivet och även över återkallelse av val ska finnas med i tilläggsskatterapporten. Vilka val som kan göras och för vilken tidsperiod regleras i tilläggsskattelagen.

Tilläggsskatterapport med förenklat innehåll

Om moderföretaget hör hemma i en stat utanför EU och de nationella bestämmelserna i den staten är likvärdiga med huvudregeln för tilläggsskatt ska en tilläggsskatterapport med förenklat innehåll lämnas enligt 33 d kap. 9–11 §§ SFL (prop. 2023/24:32 s. 657). En sådan tilläggsskatterapport ska innehålla följande:

  • Uppgifter som gör det möjligt att identifiera
    • moderföretaget
    • koncernenheter som hör hemma stat som moderföretaget
    • svenska koncernenheter
    • koncernenheter vars ägarintresse direkt eller indirekt innehas, eller under räkenskapsåret innehafts, av en svensk koncernenhet som är delägd moderenhet.
  • Koncernstrukturen för de berörda enheterna.
  • Uppgifter som är nödvändiga för att beräkna
    • effektiv skattesats för varje stat där koncernenheterna hör hemma
    • effektiv skattesats för statslösa enheter
    • tilläggsskattebelopp för varje enhet som är lågbeskattad
    • fördelning av tilläggsskattebelopp till rätt koncernenhet
    • fördelning av kompletterande tilläggsskatt för varje stat.

Undantag från uppgifter som ska lämnas i en tilläggsskatterapport

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från bestämmelserna om vilka uppgifter som ska lämnas i en tilläggsskatterapport (33 d kap. 12 § SFL).

Av förarbetena framgår bl.a. att en koncern som använder sig av ett undantag eller en förenklingsregel inte ska vara skyldig att lämna fler uppgifter än vad som krävs för att bedöma om kriterierna för undantaget eller förenklingsregeln är uppfyllda. Vad som kan undantas skiljer sig beroende på vilken regel som tillämpas och vilka kriterier som uppställs för respektive undantag eller förenklingsregel. Det kan t.ex. handla om undantag från uppgifter som krävs för att beräkna den effektiva skattesatsen eller tilläggsskattebeloppet för en stat vid tillämpning av undantaget under den inledande fasen av koncernens internationella verksamhet eller av en tillfällig förenklingsregel enligt 8 kap. TSL (prop. 2023/24:32 s. 390).

Något undantag enligt ovan har ännu inte meddelats.

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

  • Lag (2023:875) om tilläggsskatt [1] [2]

Propositioner

  • Proposition 2023/24:32 Tilläggsskatt för företag i stora koncerner [1] [2] [3] [4]

Övrigt

  • Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy – GloBE Information Return (Pillar Two) [1]