I en tilläggsskatterapport ska vissa uppgifter redovisas för varje land där koncernen bedriver verksamhet och andra uppgifter redovisas per koncernenhet.
Med räkenskapsår menas den årliga redovisningsperiod för vilken moderföretaget i en multinationell koncern upprättar sin koncernredovisning (2 kap. 22 § första stycket TSL). Beskattningsåret är det år som motsvarar moderföretagets räkenskapsår (2 kap. 24 § TSL). Tidsfristen för att lämna in en tilläggsskatterapport räknas från utgången av det beskattningsår som rapporten avser (33 d kap. 13 § SFL), se När ska tilläggsskatterapporten lämnas?
Oavsett vilken koncernenhet i koncernen som lämnar rapporten är det därför moderföretagets räkenskapsår som utgör grunden för den tidsperiod som redovisas.
Uppgifterna i tilläggsskatterapporten ska lämnas enligt ett fastställt formulär (38 kap. 1 § 7 SFL). Det är Skatteverket som fastställer formuläret (22 kap. 3 § SFF). OECD har utarbetat en mall för vilken information som ska lämnas och i vilken form den lämnas, den s.k. GloBE Information Return (GIR).
Enligt minimibeskattningsdirektivet och skatteförfarandelagen finns två alternativa tilläggsskatterapporter:
Rapporterna ska innehålla information i enlighet med vad som framgår nedan.
I rapporten ska man lämna sammanlagd information för hela koncernen, oavsett vilken enhet som lämnar in rapporten enligt 33 d kap. 5–8 §§ SFL. Bestämmelserna motsvaras av artikel 37.7, 44.5 och 49.5 i minimibeskattningsdirektivet (prop. 2023/24:32 s. 656 f.).
En vanlig tilläggsskatterapport ska innehålla följande information:
Varje punkt förklaras närmare under respektive rubrik nedan.
Tilläggsskatterapporten ska innehålla nödvändiga identifikationsuppgifter för varje koncernenhet som ingår i den koncern som rapporten avser. Om tilläggsskatterapporten gäller en koncern med flera moderföretag, ska informationen avse varje koncern som ingår.
Identifikationsuppgifter på samtliga koncernenheter omfattar
En enhets status kan exempelvis vara att enheten är ett fast driftställe, en investeringsenhet, en delägarbeskattad enhet eller en delägd enhet. Även statslösa enheter ska identifieras (prop. 2023/24:32 s. 384).
Tilläggsskatterapporten ska innehålla uppgifter om koncernens övergripande struktur tillsammans med vilka ägarintressen i koncernenheter som innehas av andra koncernenheter. Det innefattar uppgifter om
Även undantagna enheter ska ingå i beskrivningen. Om det finns flera moderföretag i koncernen ska information om var och en koncern som ingår finnas med i tilläggsskatterapporten (prop. 2023/24:32 s. 384 f.).
Tilläggsskatterapporten ska innehålla uppgifter som är nödvändiga för att beräkna
En förteckning över de val som har gjorts enligt bestämmelserna i minimibeskattningsdirektivet och även över återkallelse av val ska finnas med i tilläggsskatterapporten. Vilka val som kan göras och för vilken tidsperiod regleras i tilläggsskattelagen.
Om moderföretaget hör hemma i en stat utanför EU och de nationella bestämmelserna i den staten är likvärdiga med huvudregeln för tilläggsskatt ska en tilläggsskatterapport med förenklat innehåll lämnas enligt 33 d kap. 9–11 §§ SFL (prop. 2023/24:32 s. 657). En sådan tilläggsskatterapport ska innehålla följande:
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från bestämmelserna om vilka uppgifter som ska lämnas i en tilläggsskatterapport (33 d kap. 12 § SFL).
Av förarbetena framgår bl.a. att en koncern som använder sig av ett undantag eller en förenklingsregel inte ska vara skyldig att lämna fler uppgifter än vad som krävs för att bedöma om kriterierna för undantaget eller förenklingsregeln är uppfyllda. Vad som kan undantas skiljer sig beroende på vilken regel som tillämpas och vilka kriterier som uppställs för respektive undantag eller förenklingsregel. Det kan t.ex. handla om undantag från uppgifter som krävs för att beräkna den effektiva skattesatsen eller tilläggsskattebeloppet för en stat vid tillämpning av undantaget under den inledande fasen av koncernens internationella verksamhet eller av en tillfällig förenklingsregel enligt 8 kap. TSL (prop. 2023/24:32 s. 390).
Något undantag enligt ovan har ännu inte meddelats.