Skatteverket ska under vissa förutsättningar återkalla ett godkännande för F-skatt. Reglerna gäller inte bara den som själv ansöker om godkännande för F-skatt, utan även annan person som ska prövas (s.k. smitta).

Grunder för att återkalla godkännande för F-skatt

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om innehavaren begär det eller om det i övrigt finns grund för återkallelse (9 kap. 4 § SFL). För att Skatteverket ska återkalla ett godkännande får det inte vara fråga om ett oförändrat utredningsmaterial, utan det måste ha framkommit nya omständigheter eller omständigheter som inte tidigare var kända.

En återkallelse av ett godkännande för F-skatt bör i allmänhet ses som en mycket ingripande åtgärd. Grunderna för återkallelse i lagtexten är därför uttömmande och ska tolkas restriktivt (prop. 1991/92:112).

Observera att grunderna för återkallelse gäller inte bara den fysiska eller juridiska person som är godkänd för F-skatt utan även andra personer som ska prövas.

I vissa fall kan det finnas särskilda skäl att inte återkalla ett godkännande för F-skatt (9 kap. 4 § andra stycket SFL).

Egen begäran

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd begär det. Eftersom det är frivilligt att vara godkänd för F-skatt kan den som har F-skatt när som helst begära att få sitt godkännande för F-skatt återkallat (9 kap. 4 § första stycket 1 SFL). Skatteverket kan inte vägra att återkalla ett godkännande när innehavaren begär det.

Om personen har ett tidsbegränsat godkännande för F-skatt återkallas godkännandet automatiskt när giltighetstiden upphör. Det innebär att varken den som är godkänd eller Skatteverket behöver vidta några ytterligare åtgärder för att godkännandet ska upphöra. Om innehavaren vill att godkännandet för F-skatt ska upphöra vid ett tidigare tillfälle än som angetts i ansökan får hen begära att godkännandet återkallas.

Ingen näringsverksamhet bedrivs

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd inte kan antas bedriva näringsverksamhet i Sverige (9 kap. 4 § första stycket 2 SFL, 3 kap. 14 § SFL och 13 kap. IL).

Juridiska personer

En juridisk person kan enligt 13 kap. IL bara ha inkomst av näringsverksamhet. Skatteverket ska därför inte utreda om den verksamhet som den juridiska personen som godkänts för F-skatt bedriver uppfyller kraven för näringsverksamhet.

Om den juridiska personen upplöses ska godkännandet för F-skatt återkallas.

Skatteverket anser att ett godkännande för F-skatt även kan återkallas när en juridisk person upphör att bedriva verksamhet utan att den juridiska personen upplöses. Av förarbetena till införandet av F-skatten framgår att lagstiftarens avsikt var att ett godkännande för F-skatt skulle kunna återkallas om den juridiska personen inte längre bedriver näringsverksamhet (prop. 1991/92:112 s. 124). Enbart de omständigheterna att den juridiska personens eventuella inkomster ska beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet och att ett nybildat aktiebolag får anses bedriva en näringsverksamhet som fortgår intill dess att bolaget upphör, medför inte ensamt att den juridiska personen som godkänts för F-skatt ska anses bedriva näringsverksamhet i den mening som avses i 9 kap. 1 § SFL. Återkallelse av en juridisk persons godkännande för F-skatt med motiveringen att näringsverksamhet varken bedrivs eller kommer att bedrivas kan exempelvis bli aktuellt i följande situationer:

  • när den juridiska personen begärt att få bli avregistrerad för mervärdesskatt eller som arbetsgivare med motiveringen att verksamhet inte längre bedrivs
  • när den juridiska personen i inkomstdeklarationen uppgett att näringsverksamhet inte längre bedrivs
  • när andra omständigheter tyder på att den juridiska personen under längre tid, mer än ett år, inte längre bedriver någon form av verksamhet eller aktivitet.

Att en juridisk persons godkännande för F-skatt återkallas med motiveringen att näringsverksamhet inte längre bedrivs, innebär inte att reglerna i övrigt påverkas vad gäller den juridiska personens beskattning eller att andra bestämmelser som är kopplade till definitionen i 3 kap. 14 § SFL sätts ur spel. Motsvarande prövning vid bedömning av godkännande för F-skatt ska inte göras.

Fysiska personer som inte bedriver näringsverksamhet

För att fysiska personer ska anses bedriva näringsverksamhet krävs att det rör sig om förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt (3 kap. 14 § SFL och 13 kap. 1 § första stycket IL). Om något av kriterierna inte är uppfyllt anses personen inte bedriva näringsverksamhet och i normalfallet ska godkännandet för F-skatt därmed återkallas.

Bestämmelsen kan bli aktuell när

  • näringsverksamheten har upphört
  • den som haft avsikt att bedriva näringsverksamhet aldrig har påbörjat någon sådan
  • den verksamhet som bedrivs inte är att betrakta som näringsverksamhet enligt definitionen i 13 kap § 1 IL
  • verksamheten inte längre bedrivs aktivt och det inte finns några konkreta planer på att återuppta den inom tre månader.

Har inte tillstånd att vistas i Sverige

Skatteverkets anser att en fysisk person som inte har nödvändiga tillstånd att vistas i Sverige saknar förutsättningar för att bedriva en yrkesmässig verksamhet här.

En fysisk person som bedriver näringsverksamhet i Sverige men som inte längre har laglig rätt att vistas i landet kan inte anses uppfylla kraven på yrkesmässighet. Om Migrationsverket beslutar att avslå en ansökan om uppehållstillstånd för en person som är godkänd för F-skatt ska godkännandet därför återkallas. Migrationsverkets avslagsbeslut kan överklagas till domstol. Innan det överlämnas till domstol ska Migrationsverket ompröva beslutet. Under omprövnings- och överklagandetiden ska återkallelse av godkännandet för F-skatt inte göras för en person som har laglig rätt att vistas i Sverige under den tiden, t.ex. den som åberopar asylskäl. I dessa fall kan kraven på yrkesmässighet för en sådan redan påbörjad näringsverksamhet anses uppfyllda under omprövnings- och överklagandetiden.

I övrigt gäller samma regler som vid godkännande, läs mer under rubriken Personer utan tillstånd att vistas i Sverige på sidan Hinder för godkännande för F-skatt.

Har en falsk identitet

Skatteverket anser att ett godkännande ska återkallas vid falsk identitet, det vill säga om det framkommer att det bakomliggande personnumret, samordningsnumret eller annat registreringsnummer inte identifierar den person som faktiskt bedriver näringsverksamheten.

Det kan förekomma att personer åberopar godkännande för F-skatt som utfärdats på ett person- eller samordningsnummer som inte hör till den person som åberopar F-skatten. Det förekommer också att personer i samband med inresa i Sverige och i samband med folkbokföring åberopar identitetshandlingar som är falska. Personnummer tilldelas baserat på de falska uppgifterna och när personen ansöker om att bli godkänd för F-skatt registreras F-skatten på det personnummer som tilldelats med de falska identitetsuppgifterna som grund.

Det är Skatteverkets uppfattning att ett godkännande för F-skatt som gäller för ett person- eller samordningsnummer som inte kan kopplas till en viss namngiven och identifierad person och som används av en eller kanske flera personer kan återkallas eftersom godkännandet för F-skatt inte avser en enskild identifierad fysisk person som bedriver eller har för avsikt att bedriva näringsverksamhet.

Näringsförbud

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd har meddelats näringsförbud (9 kap. 4 § andra stycket 3 SFL). Detta gäller även om beslutet om näringsförbud har överklagats.

Ett näringsförbud innebär att man bl.a. inte får driva näringsverksamhet, vara bolagsman i ett handelsbolag, vara firmatecknare eller ha styrelseuppdrag.

Konkurs

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd har försatts i konkurs (9 kap. 4 § andra stycket 4 SFL). Detta gäller fysiska personer såväl som juridiska personer.

Reglerna om smitta vid konkurs kan bli tillämpliga om den som är godkänd för F-skatt

  • är ett fåmansföretag eller ett fåmanshandelsbolag
  • är företagsledare i fåmansföretag eller fåmanshandelsbolag
  • har ett bestämmande inflytande i fåmansföretag eller fåmanshandelsbolag.

Fysiska personer i konkurs

En person som är försatt i konkurs får inte bedriva näringsverksamhet som medför bokföringsskyldighet enligt bokföringslagen under konkursen. Från denna regel finns vissa undantag som motiveras av grundlagsskyddade rättigheter. Bland annat har en person som är försatt i konkurs rätt att bedriva jordbruk. Med tanke på det ansvar för betalning av skatter och avgifter som en person som är godkänd för F-skatt har ska den som är försatt i konkurs inte ha F-skatt. Detta gäller även om denna är en jordbrukare, trots reglerna i bokföringslagen.

Juridiska personer i konkurs

En juridisk person som är försatt i konkurs ska inte vara godkänd för F-skatt.

Oredovisade skatter eller avgifter

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd inte har redovisat skatter eller avgifter enligt skatteförfarandelagen i en utsträckning som inte är obetydlig (9 kap. 4 § andra stycket 5 SFL, prop. 2024/25:1 s. 378).

Om den som är godkänd för F-skatt har underlåtit att redovisa skatter eller avgifter vid tre eller flera tillfällen är bristen inte att anse som obetydlig och godkännandet ska återkallas. Bristen uppkommer så snart datumet för uppgiftslämnandet har passerats. Vilka redovisningar som saknas ska framgå av beslutet. Av beslutet ska framgå både vilken skattedeklaration som saknas och vilken period skattedeklarationen avser.

När Skatteverket har skickat ut förslag om att återkalla godkännandet kan den som är godkänd för F-skatt redovisa sina skatter i en sådan utsträckning att de kvarvarande bristerna anses som obetydliga.

En saknad inkomstdeklaration är en egen bedömningspunkt i lagtexten och ska därför inte räknas med i antalet brister i redovisning enligt den här grunden för återkallelse.

Om beskattningsunderlaget för mervärdesskatt sammanlagt beräknas uppgå till högst en miljon kronor, kan redovisningsperioden för mervärdesskatt vara ett beskattningsår. En sådan utebliven redovisning är grund för återkallelse eftersom bristen inte kan ses som obetydlig. Några ytterligare redovisningsbrister behöver inte finnas i detta fall.

Ett föreläggande om att lämna inkomstdeklaration har inte följts

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd inte har följt ett föreläggande att lämna inkomstdeklaration enligt 30 kap. SFL eller sådana särskilda uppgifter som avses i 33 kap. 6 § SFL (9 kap. 4 § första stycket 6 a SFL).

Den som har bedrivit näringsverksamhet och förelagts att komma in med inkomstdeklaration har inte uppfyllt sin uppgiftsskyldighet t.ex. om någon näringsbilaga inte har lämnats (prop. 2024/25:1 s. 417). Detsamma gäller t.ex. om ett aktiebolag inte har lämnat bilagan med räkenskapsschemat eller om ett handelsbolag inte har lämnat särskilda uppgifter enligt 33 kap. 6 § SFL till ledning för delägarnas beskattning.

Ett föreläggande om att fullgöra sin uppgiftsskyldighet har inte följts

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd inte har följt ett föreläggande om att fullgöra sin uppgiftsskyldighet enligt 8 § (9 kap. 4 § första stycket 6 b SFL).

Ett föreläggande anses i detta sammanhang utsänt om det har sänts ut till en fysisk persons bostadsadress eller postadress i folkbokföringsdatabasen, eller en juridisk persons registrerade postadress, och inte kommit i retur (prop. 2024/25:1 s. 372 f.). Föreläggandet behöver alltså inte delges.

Om föreläggandet kommer i retur

Om ett föreläggande kommer i retur till Skatteverket tyder det på att föreläggandet inte nått adressen, och återkallelse kan inte ske på den här grunden. Returen kan dock tyda på att den som är godkänd för F-skatt inte kan antas bedriva näringsverksamhet i Sverige. Detsamma gäller för utländska fysiska personer som inte är folkbokförda här men har samordningsnummer (prop. 2024/25:1 s. 374).

Obetalda skatter eller avgifter

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd inte har betalat skatter eller avgifter enligt SFL eller motsvarande utländska skatter och avgifter, till ett belopp som sammanlagt uppgår till ett halvt prisbasbelopp (9 kap. 4 § andra stycket 7 SFL, prop. 2024/25:1 s. 377–378).

Om skulden uppgår till minst ett halvt prisbasbelopp finns grund för återkallelse. Ett halvt prisbasbelopp är 29 400 kr år 2025. Återkallelse kan tidigast ske efter förfallodagen.

Ett beslut måste som huvudregel innehålla en klargörande motivering. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka bestämmelser som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för Skatteverkets beslut (32 § FL). Motiveringen i beslutet om återkallelse är att innehavaren inte har betalat skatter eller avgifter enligt skatteförfarandelagen till ett belopp som sammanlagt är minst ett halvt prisbasbelopp. Beloppets storlek eller vilka skulder som ingår saknar i detta sammanhang betydelse. Någon specificering av skulderna ska därför inte göras. Detsamma gäller för obetalda utländska skatter eller avgifter.

Ett beslut om återbetalning vid rot- och rutarbete har inte följts

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd inte har följt ett beslut om återbetalning enligt 14 § HUSFL (9 kap. 4 § första stycket 8 SFL, prop. 2024/25:1 s. 378 ff.).

Den som har utfört ett hushållsarbete (rot- eller rutarbete) kan i vissa fall bli återbetalningsskyldig för ett felaktigt utbetalt belopp från Skatteverket. Om den som är godkänd för F-skatt inte har följt ett beslut om återbetalning enligt 14 § HUSFL kan godkännandet återkallas. Återkallelse kan tidigast ske när förfallodagen har passerats. Någon beloppsgräns finns inte.

Ett beslut måste som huvudregel innehålla en klargörande motivering. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka bestämmelser som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande (32 § FL). Motiveringen i beslutet om återkallelse är i detta fall att innehavaren inte har följt ett beslut (referensnummer) om återbetalning vid rot- och rutarbete. Beloppets storlek saknar i detta sammanhang betydelse.

Om det finns särskilda skäl kan personen få behålla sitt godkännande trots att det finns grund för återkallelse.

Övergångsbestämmelser om återbetalning vid rot- och rutarbete – endast beslut som har fattats från och med den 1 januari 2025

Bestämmelsen ska inte tillämpas för beslut om återbetalningar som har meddelats före ikraftträdandet (övergångsbestämmelse 3 i SFS 2024:1136, ändrings-SFS till SFL). Det innebär att det bara är beslut som har fattats från och med den 1 januari 2025 som ska ligga till grund för återkallelse.

Missbruk av godkännande för F-skatt

Skatteverket ska återkalla ett godkännande för F-skatt om den som är godkänd inom de senaste två åren inom de senaste två åren har brutit mot villkor som har meddelats enligt 2 § eller på annat sätt har missbrukat ett godkännande och därigenom gett upphov till fara för att skatter eller avgifter undandras och missbruket inte är obetydligt (9 kap. 4 § första stycket 9 SFL) .

Brutit mot villkor (FA-skatt)

Om någon som har godkänts för F-skatt med villkor enligt 9 kap. 2 § SFL (FA-skatt) och skriftligen åberopat godkännandet, bör det ses som ett missbruk om godkännandet åberopats i ett uppenbart anställningsförhållande. Med missbruk som inte är obetydligt menas i detta fall att det belopp som utbetalaren borde ha gjort skatteavdrag med uppgår till minst tio procent av den beräknade slutliga skatten, dock lägst ett prisbasbelopp.

Missbruk på annat sätt

Vad som avses med missbruk på annat sätt är en fråga där det saknas rättspraxis. Av förarbetena framgår att man bör vara restriktiv vid tolkningen av begreppet missbruk (se prop. 2024/25:1 s. 385).

Ett sätt att missbruka en F-skatt kan vara att den som är godkänd för F-skatt låter någon annan använda sin identitet och sitt godkännande för F-skatt.

Missbruk kan även vara att den som är godkänd för F-skatt åberopar F-skatten i ett pågående anställningsförhållande där hen tidigare åberopat A-skatt, utan att någon avgörande förändring i arbetsförhållandena skett.

Enbart den omständigheten att en person som är godkänd för F-skatt utan villkor åberopar godkännandet i ett nytt anställningsförhållande kan normalt inte anses utgöra ett missbruk. Skulle i sådant fall anmälan enligt 10 kap. 14 § SFL inkomma från arbetsgivaren kan normalt inte betalningsmottagarens godkännande för F-skatt återkallas på grund av missbruk. Däremot ska Skatteverket pröva om F-skatten ska kompletteras med villkor att godkännandet bara får åberopas i näringsverksamhet (FA-skatt) eller återkalla godkännandet om näringsverksamhet inte bedrivs.

För att det ska anses vara ett missbruk av ett godkännande måste det finnas en koppling till godkännandet för F-skatt. Det innebär t.ex. att användande av falska handlingar, utfärdande av osanna fakturor och bristande bokföring skulle kunna medföra att ett godkännande för F-skatt återkallas i vissa fall. Så är fallet när ett godkännande utgör en förutsättning för möjligheten att undanhålla skatter och avgifter. Vidare måste agerandet, exempelvis utfärdandet av de osanna fakturorna, ha gett upphov till fara för att skatter och avgifter undanhålls. Med fara förstås konkret fara, d.v.s. en beaktansvärd risk. Sådant missbruk kommer dock främst att upptäckas i samband med revision eller annan fördjupad skattekontroll. Underlaget för återkallelsen kommer då i de flesta fall från den utredning som legat till grund för beslutet i skatteärendet (prop. 2024/25:1 s. 385) .

Karenstid på två år efter missbruk

Återkallelse på grund av missbruk är den enda återkallelsegrunden som är förenad med en karenstid. Det måste ha gått två år från det att villkoret brutits eller missbruket skedde innan en ny ansökan kan godkännas. Återkallelse av godkännande för F-skatt med hänvisning till missbruk ska göras under en tvåårsperiod från missbrukstillfället. Missbrukstillfället kan i undantagsfall vara dagen för beslut om återkallelse när tidpunkten för senaste missbrukstillfälle inte kan fastställas.

Särskilda skäl att inte återkalla ett godkännande för F-skatt

Skatteverket får avstå från att återkalla ett godkännande för F-skatt om det finns särskilda skäl (9 kap. 4 § andra stycket SFL). En prövning av om det finns särskilda skäl ska alltid göras innan ett godkännande för F-skatt återkallas. Prövningen ska göras även om den som är godkänd inte särskilt begärt det.

Om Skatteverket inte finner att det finns sådana särskilda skäl och beslutar att återkalla ett godkännande för F-skatt ska det framgå av beslutet att en sådan prövning gjorts.

Om det finns särskilda skäl är alltid en bedömning utifrån samtliga omständigheter i varje enskilt fall. Nedan ges exempel på några situationer där särskilda skäl kan finnas.

Omständigheter innehavaren inte kunnat råda över

Om skälet för återkallelse är betalningsbrister kan en innehavare ändå få behålla sitt godkännande för F-skatt om bristerna beror på omständigheter som innehavaren inte kunnat råda över. Det kan t.ex. handla om en kund som inte betalat i tid, vilket orsakat innehavaren tillfälliga likviditetsproblem. Innehavaren kan också genom brand, sjukdom eller genom någon annan oförutsedd händelse ha fått andra tillfälliga likviditetsproblem.

Generellt gäller att en återkallelse kan avvaktas under en ”kortare frist” för att ge den betalningsskyldiga tillfälle att fullgöra sin betalningsskyldighet. Om Skatteverket bedömer att innehavaren kan reda ut sina betalningsproblem inom två månader och att innehavaren också är villig att göra detta, kan Skatteverket avstå från att återkalla godkännandet för F-skatt.

Om Skatteverket bedömer att innehavaren har förutsättningar att reda ut i sina betalningsproblem, men att det kommer att ta längre tid än två månader, bör Skatteverket meddela ett anståndsbeslut enligt 63 kap. 23 § SFL. Under anståndstiden ska den skulden inte ligga till grund för en återkallelse.

Avbetalningsplan

Ett särskilt skäl att inte återkalla ett godkännande för F-skatt kan vara att Kronofogden har beviljat ett uppskov med betalning som är villkorat med en avbetalningsplan. För att Skatteverket inte ska återkalla godkännandet för F-skatt ska den totala skatteskulden bli betald inom rimlig tid, normalt inom ett år. Dessutom måste avbetalningsplanen följas, och inga nya skulder får uppkomma. I dessa fall ska Skatteverket alltid kontakta Kronofogden för att kontrollera att skatteskulden kommer att vara betald inom ett år.

Utmätning av lön kan inte jämställas med en avbetalningsplan och kan därför inte beaktas som ett särskilt skäl, även om skulden antas bli betald genom åtgärden.

Skuldsanering

En person som har stora restförda skulder kan under vissa förhållanden beviljas skuldsanering eller F-skuldsanering hos Kronofogden. Om någon del av skulderna som omfattas av skuldsaneringen är skatteskulder kan detta vara ett särskilt skäl att inte återkalla F-skatten.

Företagsrekonstruktion

Ett företag som omfattas av företagsrekonstruktion bör få behålla sin F-skatt så länge som företagsrekonstruktionen pågår. Syftet med en företagsrekonstruktion är att ge ett företag som råkat i ekonomiska svårigheter möjlighet att fortsätta med sin verksamhet. Den rekonstruktör som utses av tingsrätten ska ha ett nära samarbete med Skatteverket. Det ligger i sakens natur att en förutsättning för att en företagsrekonstruktion ska lyckas är att företaget får behålla sitt godkännande för F-skatt. Sådana särskilda skäl som innebär att Skatteverket kan underlåta att återkalla ett godkännande kan därför i normalfallet finnas i samband med en företagsrekonstruktion. En bedömning måste dock alltid göras i varje enskilt fall.

Om nya grunder för återkallelse uppkommit efter beslutet om företagsrekonstruktion är det naturligtvis extra viktigt att orsaken till detta utreds. Det är också i dessa fall naturligt att Skatteverket, om samtycke finns, tar kontakt med gäldenären samt med rekonstruktören. Bedömer Skatteverket efter ett sådant samråd att rekonstruktionen kommer att misslyckas finns det inte anledning att avvakta med en återkallelse. Om rekonstruktionen fortsätter trots nya brister bör innehavaren få behålla sitt godkännande för F-skatt.

Innehavaren har flera företag

Om en företagsledare eller den som har ett bestämmande inflytande har flera fåmansföretag enligt 56 kap. 2 eller 4 § IL och missförhållandena endast gäller ett företag kan Skatteverket avstå från att återkalla godkännandet för F-skatt för de välskötta företagen om det finns särskilda skäl. Möjligheten att avstå från att återkalla i dessa situationer är begränsad och måste avgöras i varje enskilt fall.

Särskilt om konkurs när innehavaren har flera företag

Den som har fått sitt godkännande återkallat på grund av en pågående konkurs kan, om det finns särskilda skäl, fortsätta vara godkänd i annan verksamhet under pågående konkurs. Särskilda skäl kan finnas om företagsledaren eller den som har ett bestämmande inflytande i allt väsentligt handlat i enlighet med de regler som gäller när ett företag kommer på obestånd. Konkursen kan i dessa fall inte anses vara ett missförhållande (prop. 2010/11:165 s. 725). Följande regler bör ha följts (se prop. 2021/22:215 s. 271-276 för en utförligare beskrivning):

  • skadeståndsreglerna i 29 kap. ABL
  • bestämmelserna om brott mot borgenärer i 11 kap. brottsbalken
  • reglerna om tvångslikvidation på grund av kapitalbrist och det personliga medansvaret i 25 kap. ABL
  • reglerna om företrädaransvar i 59 kap. SFL.

Detta är regler som gäller fram till konkursbeslutet men inte under en pågående konkurs, eftersom gäldenären då förlorar rådigheten över den egendom som ingår i konkursen och därför inte har något handlingsutrymme. Ett konkret exempel på ovanstående regler är att man ska ha upprättat kontrollbalansräkning enligt reglerna i 25 kap. 13 § ABL. Det kan även i undantagsfall finnas andra särskilda skäl även i denna situation.

Utländsk näringsidkare som inte lämnat intyg om att skatteskulder saknas

Ett särskilt skäl att godkänna sökanden för F-skatt kan vara att en utländsk näringsidkare har begränsad möjlighet att få intyg från hemlandet om att hen inte har skatteskulder där.

Inte följt ett beslut om återbetalning vid rot- och rutarbete

Om det finns särskilda skäl kan en person som inte följt ett beslut om återbetalning vid rot- och rutarbete få behålla sitt godkännande. Särskilda skäl kan exempelvis finnas då utföraren inte förorsakat återbetalningskravet, d.v.s. då beslutet baseras på uppgifter som kunden ansvarar för. Särskilda skäl kan också finnas om det gäller en oklar rättsfråga eller om Skatteverket har fattat beslut om anstånd i fråga om beslutet om återbetalning.

Beslut om återkallelse av godkännande för F-skatt

En återkallelse av ett godkännande för F-skatt bör i allmänhet ses som en mycket ingripande åtgärd. Grunderna för återkallelse i lagtexten är därför uttömmande och ska tolkas restriktivt (prop. 1991/92:112 s. 116).

Oförändrat utredningsmaterial

Om en person har blivit godkänd för F-skatt trots att det vid godkännandetillfället fanns brister i en sådan omfattning att denna rätteligen inte skulle ha godkänts gäller ändå beslutet. Skatteverket kan inte återkalla ett godkännande för F-skatt på oförändrat utredningsmaterial. De brister som fanns vid godkännandetillfället kan inte självständigt ligga till grund för återkallelse, eftersom utredningsmaterialet då är oförändrat.

För att återkallelse ska kunna göras måste utredningsmaterialet ha förändrats, det vill säga det måste ha tillkommit någon ny omständighet som kan ligga till grund för återkallelse. Förhållandena behöver inte ha förändrats för att det ska kunna anses att det tillkommit nya omständigheter, utan det är tillräckligt att det framkommit nya uppgifter om tidigare okända förhållanden. Det skulle till exempel kunna vara uppgifter som ändrar Skatteverkets syn på vem som är företagsledare (prop. 2024/25:1 s. 360).

Motivering av ett beslut om återkallelse

Alla grunder för att återkalla ett godkännande för F-skatt ska redovisas både i förslaget till beslut och i beslutet. Det innebär att om det finns mer än en grund för att återkalla godkännandet för F-skatt så ska de redovisas, även om de var för sig skulle vara tillräckliga för att ensamt vara grund för återkallelse. Det kan till exempel vara så att den som är godkänd för F-skatt varken har lämnat inkomstdeklaration efter föreläggande eller betalat skatter och avgifter i en utsträckning som inte är obetydlig.

I vissa fall kan det finnas särskilda skäl att inte återkalla ett godkännande för F-skatt trots att det finns grund för återkallelse.

Grunder för återkallelse omfattas inte av sekretess

Vilka grunder för återkallelse som en person har omfattas i grunden av sekretess (27 kap. 1 § OSL). Sekretess hindrar dock inte att en uppgift lämnas till en enskild eller till en annan myndighet, om det är nödvändigt för att den utlämnande myndigheten ska kunna fullgöra sin verksamhet (10 kap. 2 § OSL). Ett beslut ska innehålla en klargörande motivering, som ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande (32 § FL).

Uppgift om brister i ett beslut om återkallelse av godkännande för F-skatt får anses vara sådana nödvändiga uppgifter för att uppfylla kravet på motiveringsskyldighet som innebär att sekretessen bryts. Detta gäller både vid beslut som rör den som har bristerna och vid beslut som ställs till annan än den som har bristerna men som omfattas av samma prövning enligt reglerna i 9 kap. 5–7 §§ SFL vid s.k. smitta.

Omprövning och överklagande av ett återkallelsebeslut

Den som har fått ett beslut om återkallelse kan, om hen inte är nöjd med beslutet, begära omprövning av eller överklaga beslutet.

Vid en sådan omprövning är det förhållandena på dagen för återkallelsen som ska prövas. Om återkallelsebeslutet var korrekt på beslutsdagen är beslutet riktigt och då ska beslutet inte ändras.

Om förutsättningarna för godkännande för F-skatt har blivit uppfyllda efter återkallelsebeslutet måste en ny ansökan om godkännande lämnas in.

Om Skatteverket ändrar återkallelsebeslutet ska ett nytt godkännande för F-skatt registreras på det datum som det omprövningsbeslutet fattas. Det går inte att ”backa” ett datum för godkännande. Detta beror på de rättsverkningar som följer av ett godkännande för F-skatt. Vid varje tillfälle ska de uppgifter som framgår av Skatteverkets register för F-skatt vara korrekta, och de ska inte kunna ändras i efterhand.

Referenser på sidan

Lagar & förordningar

Propositioner

  • Proposition 1991/92:112 om F-skattebevis, m.m. [1] [2] [3]
  • Proposition 2010/11:165 Skatteförfarandet del 2 [1]
  • Proposition 2021/22:215 En ny lag om företagsrekonstruktion [1]
  • Proposition 2024/25:1 Budgetpropositionen [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9]

Ställningstaganden

  • Fråga om F-skatt när tillstånd att vistas i Sverige saknas [1]
  • Hävande av sekretess genom samtycke [1]
  • Återkallelse av F-skatt - vid falsk identitet [1]
  • Återkallelse av F-skatt – juridiska personer som inte bedriver verksamhet [1]