Ett ombud för en generalrepresentation är en företrädare med visst ansvar. Det gäller främst ett ansvar för att deklarera.
Om en försäkringsgivare i en försäkringssammanslutning bedriver verksamhet i Sverige genom generalrepresentation ska generalrepresentationen ledas av ett ombud som är bosatt i Sverige ( 1 kap. 12 § LUFV). Med försäkringssammanslutning avses en sammanslutning av fysiska eller juridiska personer som utan solidariskt ansvar meddelar försäkring (1 kap. 11 § LUFV). Som exempel kan nämnas Lloyd’s i London.
Det är ombudet som ska deklarera och betala skatter och avgifter för verksamheten samt i övrigt företräda företaget i frågor som rör sådana skatter och avgifter (5 kap. 1 § första stycket SFL). Bestämmelsen avser skadeförsäkringsföretag och innebär att ombudet inte bara ska lämna skattedeklarationer utan även inkomstdeklaration inklusive skyldigheten att i vissa fall lämna en preliminär inkomstdeklaration eller en skalbolagsdeklaration.
Underlag för kontroll av att deklarationsskyldigheten fullgörs ska finnas tillgängligt hos ombudet (5 kap. 1 § andra stycket SFL). Det är således ombudets uppgift att hålla underlaget för generalrepresentationens redovisning tillgängligt för Skatteverkets kontroll.
Ombudets ansvar för verksamheten här i landet kan jämställas med det ansvar som vd eller en styrelseledamot i ett svensk försäkringsbolag har för bolagets verksamhet, trots att ombudet inte är involverat i den verksamhet som drivs inom sammanslutningen (prop. 2001/02:42 s. 23 och 29–30).